Regresjonsanalyse av sammenheng mellom ønsket utdanningsprogram og gjennomføring blant elevene som starter på studieforberedende utdanningsprogram

Tilbake til artikkelen

Regresjonsanalyse av sammenheng mellom ønsket utdanningsprogram og gjennomføring blant elevene som starter på studieforberedende utdanningsprogram
Studieforberedende Modell 1S1 Modell 2S Modell 3S Modell 4S Modell 5S Modell 6S Modell 7S
1Signiffikansnivå: ***p=0.001, **p=0.01, *p=0.05
Konstantledd 0,787 0,745 0,764 0,776 0,780 0,802 0,820
Innfridd ønsket utdanningsprogram (ref=innfridd 1.ønske)              
Innfridd 2. ønske -0.114*** -0.109*** -0.112*** -0.103*** -0.103*** -0.026*** -0.026***
Innfridd 3. eller lavere ønske -0.190*** -0.183*** -0.179*** -0.166*** -0.165*** -0.030*** -0.028***
Kjønn (ref=Menn)              
Kvinner   0.077*** 0.074*** 0.079*** 0.077*** 0.020*** 0.019***
Innvandringskategori (ref=Øvrig befolkning)              
Innvandrer     -0.201*** -0.158*** -0.095*** -0,005 -0,005
Norskfødt med innvandrerforeldre     -0.087*** -0.041*** -0.038*** 0.013** 0.013**
Foreldrenes utdanningsnivå (ref=kort høyere utdanning)              
Ingen eller uoppgitt       -0.152*** -0.144*** -0.044** -0.044**
Grunnskole       -0.168*** -0.168*** -0.066*** -0.065***
Videregående       -0.059*** -0.061*** -0.016*** -0.016***
Lang høyere utd       0.041*** 0.038*** 0.009** 0.009**
Alder (ref=16 år eller mindre)              
17 år         -0.243*** -0.064*** -0.064***
18-19 år         -0.219*** 0.036** 0.037**
20-24 år         -0.255*** 0.040* 0.040*
25 år eller mer         -0.250** 0,002 0,000
Grunnskolepoeng (ref=3 kvartil, 40-45.99 poeng)              
Manglende skolepoeng           -0.498*** -0.498***
1.kvartil,10-33.99 poeng           -0.502*** -0.502***
2 kvartil, 34-39.99 poeng           -0.188*** -0.188***
4 kvartil, 46 poeng eller mer           0.106*** 0.106***
Skoleår start (ref=2013/2014)              
2010/2011             -0.020***
2011/2012             -0.031***
2012/2013             -0.023***
               
Antall observasjon 131 425 131 425 131 425 131 425 131 425 131 425 131 425
R2 0,01 0,02 0,03 0,05 0,06 0,20 0,20

Kontakt