14316_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/sroi/arkiv
14316
Gode tider for landtransport
statistikk
2006-06-30T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Teknologi og innovasjon;Transport og reiseliv
no
sroi, Omsetningsindeks for transport, reiseliv og IKT, overnattings- og serveringsvirksomhet (for eksempel hoteller, restauranter, barer), informasjon og telekommunikasjon (for eksempel forlag, film, TV), transport og lagring (for eksempel passasjer- og godstransport med tog, fly og båt)Landtransport, Luftfart, Informasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Reiseliv, Sjøtransport, Teknologi og innovasjon, Transport og reiseliv
false

Omsetningsindeks for transport, reiseliv og IKT1. kvartal 2006, foreløpige tall

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Gode tider for landtransport

Både tog, trikk og bane går på skinner mot bedre tider. Som for all landtransport, økte omsetningen for jernbane, sporveis- og forstadsbaner i siste kvartal mot samme kvartal i 2005.

Bedrifter innenfor godstransport på vei økte omsetningen med 18,6 prosent sammenlignet med 1. kvartal 2005. Jernbanen økte omsetningen med 12,3 prosent, mens sporveis- og forstadsbanene hadde en vekst på hele 18,8 prosent i samme periode. For rørtransport var det en omsetningsvekst på 2,7 prosent.

Godt kvartal for sjøtransport

Omsetningen for bedrifter innenfor sjøtransport økte med rundt 6 prosent i 1. kvartal 2006 sammenlignet med samme kvartal året før. Utenriks sjøfart, som står for mesteparten av omsetningen i næringen, økte med 3,4 prosent. Omsetningen i lufttransportnæringen samlet økte med 14,2 prosent i 1. kvartal 2006 sammenlignet med 1. kvartal 2005.

Høy omsetning i kantinene

Kantine- og cateringvirksomhet økte omsetningen med 16,4 prosent fra 1. kvartal 2005 til 1. kvartal 2006. Restauranter og kafeer hadde en mer moderat vekst på 7,2 prosent i samme periode. Minst vekst var det for bedrifter innenfor gatekjøkkenvirksomhet, som kunne vise til 1,1 prosent økning sammenlignet med 1. kvartal 2005. Hoteller økte omsetningen med 10 prosent fra 1. kvartal 2005 til 1. kvartal 2006. Hoteller med restaurant hadde høyere omsetningsvekst enn hoteller uten restaurant.

Fortsatt vekst i telekommunikasjon

For bedrifter innenfor telekommunikasjon steg omsetningen med 8,5 prosent fra 1. kvartal 2005 til 1. kvartal 2006. Post- og distribusjonsvirksomheten hadde en økning på rundt 7,5 prosent. Bedrifter innenfor radio og fjernsyn hadde en beskjeden nedgang på rundt 1 prosent sammenlignet med 1. kvartal 2005.

Tabeller: