14890_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipinne/hvert-4-aar
14890
Mer gods på kjøl
statistikk
2000-12-15T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipinne, Driftsundersøkelse for nærsjø- og innenriksfart (opphørt), offshore supply, bilferjer, passasjertransport, godstransport, slepefartøyer, driftskostnader, utseilt distanseSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Driftsundersøkelse for nærsjø- og innenriksfart (opphørt)1999

Denne statistikken er opphørt.

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Mer gods på kjøl

I 1999 transporterte skip registrert i NOR (Norsk Ordinært Skipsregister) 20 millioner tonn gods, en økningen på 9,9 prosent i forhold til 1998. 4 millioner tonn gods ble transportert i utenriksfart i 1999, en økning på 45,8 prosent fra 1998.

Statistikken omfatter skip som har transportert minst en last mellom norske havner. Den omfatter ikke skip som kun har gått i utenriksfart. 80 prosent eller 16 millioner tonn gods ble transportert i innenriksfart av skip registrert i NOR. Dette er en økning på 3,5 prosent sammenlignet med 1998. Tørrlastskip transporterte 17,2 millioner tonn gods i 1999, og det utgjør 86,4 prosent av samlet godstransport. Tørrlastskip mellom 500-3 000 bruttotonn står for den store økningen i transportert godsmengde i utenriksfart. Utenriks godsmengde for tørrlastskip mellom 500-3 000 bruttotonn, økte med 1,2 millioner tonn eller 48,2 prosent til 3,8 millioner tonn. Tankskip mellom 100-3 000 bruttotonn fraktet 2,7 millioner tonn gods i 1999, hvorav 2,5 millioner var i innenriksfart. Tankskip i innenriksfart transporterte 0,4 millioner tonn eller 14,6 prosent mindre i 1999 i forhold til 1998.

378 aktive skip i 1999

378 skip var beskjeftiget med godstransport i 1999, en nedgang på 41 skip fra 1998. Bruttotonnasjen på aktive skip gikk samtidig ned med 8,8 prosent til 295 000 bruttotonn. Gjennomsnittlig bruttotonnasje på aktive skip var i 1999 781 bruttotonn mot 773 bruttotonn i 1998. Sammenlignet med 1998 var det 25 færre tørrlastskip i fjor, hvorav ti færre skip i skipsgruppen tørrlast 500-3 000 bruttotonn, og 12 færre skip i skipsgruppen 200-299 bruttotonn. Videre var det åtte færre forsyningsskip, fem færre slepebåter og tre færre tankskip. Sammenligner man endring i bruttotonnasjen med endring i antall aktive skip for skipsgruppen tørrlastskip 500-3 000 bruttotonn, ble bruttotonnasjen redusert med 1,5 prosent i forhold til 1998, mens antall aktive skip for samme skipsgruppe ble redusert med 7,0 prosent i samme periode. Gjennomsnittlig bruttotonnasje for tørrlastskip mellom 500-3 000 bruttotonn blir dermed 1 232 bruttotonn i 1999 mot 1 163 bruttotonn i 1998. Gjennomsnittlig bruttotonnasje for tankskip mellom 500-3 000 bruttotonn er 753 bruttotonn i 1999 mot 734 bruttotonn i 1998. Tilsvarende sammenligning av endring i bruttotonnasjen med endring i antall aktive skip for skipsgruppen tørrlastskip 200-299 bruttotonn ble bruttotonnasjen redusert med 25,1 prosent, mens antall aktive skip for samme skipsgruppe ble redusert med 25,5 prosent.

Frakttype

Leietransport er den største frakttypen med 89,7 prosent av innenriks godstransport i 1999, en nedgang på 2,7 prosentpoeng fra 1998. Egentransport står for 3,9 prosent av innenriks godstransport, og rutefart står for 6,4 prosent. Andel godstransport med rutefart var uendret fra 1998, mens egentransporten stod for 6,6 prosent av innenriks godstransport i 1998.

Tabeller: