14914_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipanut/arkiv
14914
Færre skipsanløp, men større skip
statistikk
2002-05-28T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipanut, Skipsanløp i norske og utenlandske havner (opphørt), norskregistrerte skip, norskkontrollerte skip, havneanløp, skipsstørrelse, skipstyper (for eksempel tankskip, tørrlastskip, passasjerfartøy), norske havner, utenlandske havnerSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Skipsanløp i norske og utenlandske havner (opphørt)1998-2001

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Færre skipsanløp, men større skip

Antall anløp av norske skip i utenlandske havner gikk ned 4 prosent fra 1998 til 2001. Anløp målt etter bruttotonnasje økte med 3,5 prosent.

Utvikling i norskregistrerte skips anløp. 1990-2001

Norskregistrerte skips anløp i utenlandske havner gikk ned med 3 prosent fra 1998 til 2001. Det er likevel 13 prosent flere anløp i 2001 enn i 1990. For norskkontrollerte utenlandsregistrerte skip gikk antall anløp av utenlandske havner ned fra 1998 til 2001 med 5 prosent.

Anløp målt etter bruttotonnasje har derimot steget fra 1998 til 2001 for norskkontrollerte utenlandsregistrerte skip med 8 prosent. For norskregistrerte skip var anløpt bruttotonnasje tilnærmet uendret. Dette indikerer færre, men større skip i utenlandstrafikk.

Færre utenlandske havner med flere enn 75 anløp

I 1998 hadde 233 utenlandske havner mer enn 75 anløp av norske skip. I 2001 var dette antallet gått ned til 200.

Immingham og Gøteborg viktigere

Antall anløp av norske skip i Immingham, Storbritannia, ble mer enn doblet fra 1998 til 2001. I samme periode økte antall anløp i Gøteborg med 50 prosent. Le Havre, Frankrike, økte med 25 prosent, Rotterdam med 11,2 prosent og Hamburg med 8 prosent i samme periode.

Antwerpen, København og London hadde alle færre anløp av norske skip i 2001 enn i 1998. I Asia har viktige havner som Singapore og Hongkong hatt en markert nedgang i antall anløp med henholdsvis 7 og 51 prosent. Houston, som var den nest største havnen for norske skip i 1998, er i 2001 den tiende største havnen med 586 anløp av norske skip.

Storbritannia, Tyskland og Danmark viktigere, USA og Canada ned

Storbritannia har flest anløp av norske skip med 9 452 i 2001, en økning på 11 prosent fra 1998.

Landfordelingen viser at europeiske land som Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige, Frankrike og Polen økte antallet anløp av norske skip. Antall anløp gikk ned for Nederland, Belgia og Spania. Anløp målt etter bruttotonnasje er likevel høyere i 2001 enn i 1998 for både Nederland og Belgia, og omtrent uendret for Spania.

USA, Japan, Canada, Brasil og Australia hadde alle færre anløp av norske skip i 2001 i forhold til 1998. USA hadde 27 prosent færre anløp fra 1998 til 2001. For Japan, Brasil og Australia gikk bruttotonnasjen av norske skip likevel opp fra 1998 til 2001.

Norske skips anløp per verdensdel. 2001

Transport til og fra Europa vanligst

44 prosent av norske skips anløp i 1998 gikk fra en europeisk havn (utenom norske havner). Dette øker til 53 prosent når norske havner er inkludert (kun utenlands trafikk). Litt over halvparten av skipsanløpene gikk til en europeisk havn. Dette øker til 60 prosent når Norge er inkludert (kun utenlands trafikk). Tall for 2001 foreligger ikke.

Nord-Amerika viktigste region utenfor Europa

12 prosent av skipsanløpene av norske skip i 1998 gikk fra en nordamerikansk havn, mens 14 prosent gikk til en nordamerikansk havn.

Tankskip og tørrlastskip

For tankskip og tørrlastskip viser anløpstallene for 1998 at trafikken foregår mye innenfor Europa og mellom Europa og Norge, Nord-Afrika og Nord-Amerika. Der er også en del trafikk innenfor Fjerne Østen og innenfor Nord-Amerika.

Tabeller: