Norsk mediebarometer 2003

Lytter på radio halvannen time daglig

Publisert:

Tre av fem nordmenn lytter på radio i løpet av en dag. De godt voksne er de som lytter mest til radiosendinger, viser en undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå av nordmenns bruk av ulike typer massemedier.

58 prosent av den norske befolkningen lyttet på radio en gjennomsnittsdag i 2003, og tallet var nøyaktig det samme som året før. I første halvdel av 1990-tallet var det en nedgang i antall radiolyttere, men etter det har andelen holdt seg stabil på i underkant av 60 prosent. I snitt hørte Kari og Ola Nordmann på radio i én time og 31 minutter per dag i fjor, det vil si to timer og 37 minutter blant radiolytterne. Dette var en økning fra 2002 på fire minutter for befolkningen generelt, eller seks minutter blant lytterne.

Menn har gjennom hele 1990-tallet vært de ivrigste radiolytterne, men i 2003 var kjønnsforskjellen temmelig liten.

Andel radiolyttere en gjennomsnittsdag, etter kjønn, alder og utdanning. 2003. Prosent

Håndverkere på lyttertoppen

Særlig barn, men også unge, lytter mindre på radio enn de voksne, viser Norsk mediebarometer. I aldersgruppa ni til tolv år er det kun hvert fjerde barn som lytter på radio en gjennomsnittsdag. Personer i alderen 55-66 år er den gruppa som hører mest på radio. De hører i omkring 20 minutter mer på radio enn snittet i Norge en gjennomsnittsdag. Andelen som lytter på radio er høy blant personer med høy utdanning, men denne gruppa bruker likevel mindre tid på radiolyttingen enn andre grupper med for eksempel kortere utdanning. Håndverkere og personer med manuelt arbeid lytter mer på radio enn personer i andre yrker.

Lyttende osloensere

Hvor i landet man bor, spiller også inn på hvor mye og hvor ofte man lytter på radio. Den største prosentandelen lyttere finnes i tettbygde strøk av landet. Personer som bor her, lytter oftere på radio en gjennomsnittsdag, men de hører ikke like lenge på radiosendingene som personer som bor i mer spredtbygde strøk av landet gjør. Personer i Oslo og Akershus er dem som oftest skrur på radioen, tett fulgt av trøndere. I andre enden av skalaen, blant dem som ikke hører så ofte på radio, finner vi nordlendinger og personer fra Agder og Rogaland.

Andel som lytter på ulike radiokanaler en gjennomsnittsdag. 2003. Prosent

P2 for høyt utdannede

De ulike kanalenes lytteroppslutning er lite endret de siste årene. NRK har totalt en lytteroppslutning på 38 prosent per dag, en liten økning fra året før. NRKs program 1 er fremdeles den viktigste riksdekkende radiokanalen, med P4 som den sterkeste konkurrenten. I fjor var det liten forskjell mellom hvilke kanaler kvinner og menn lyttet til. Forskjellene er tydeligere mellom alder og utdanning: NRKs P1 og P2 har overvekt av godt voksne lyttere. Spesielt NRK P3, men også P4 og lokalradiostasjonene, tiltrekker seg en yngre lytterskare. P2 er den kanalen som treffer de best utdannede.

Mannlige sportslyttere

Det er fremdeles via jevnlige nyhetssendinger at radioen treffer flest av sine norske lyttere. I tillegg til nyheter, er underholdningsprogram, lettere magasinposter, distriktsprogram og program med populærmusikk folkets radiovinnere. Den mannlige delen av befolkningen lytter oftere enn kvinner til sportsprogram og program med populærmusikk, mens flere kvinner foretrekker underholdning og lette magasinprogram, viser Norsk mediebarometer.

Les mer: Norsk mediebarometer 2003

Tabeller:

Kontakt