Leseforståelsesundersøkelsen

Nordmenn på lesetoppen

Publisert:

Norge oppnår de beste resultatene på leseskalaene i den internasjonale Leseforståelsesundersøkelsen som offentliggjøres i dag. Men bildet er ikke rosenrødt; rundt 8 prosent av den voksne befolkningen her i landet er meget svake lesere, viser rapporten som i dag legges ut på hjemmesiden til Vox, nasjonalt senter for læring i arbeidslivet .


Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte i 2003 en kartlegging av voksnes lese- og mestringskompetanse, Leseforståelsesundersøkelsen, på oppdrag fra Utdannings- og forskingsdepartementet. I dag presenteres den internasjonale rapporten med resultatene på hjemmesiden til Vox, nasjonalt senter for læring i arbeidslivet. Leseforståelsesundersøkelsen er en del av et internasjonalt forskningsprogram, Adult Literacy and Life-skill survey (ALL), som er designet for å gi sammenlignbare mål på leseferdigheter blant voksne (16-65 år) i deltakerlandene. Undersøkelsen er en oppfølging og utvidelse av IALS (International Adult Literacy Survey) (1994-1998). Norge gjennomførte IALS i 1998.

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved Universitetet i Stavanger har det faglige koordineringsansvaret for de norske undersøkelsene. Statistisk sentralbyrå er ansvarlig for datafangst, koding av svar på lesetestene, levering av datafiler og bidrag til metodedokumentasjon i den nasjonale resultatrapporten.

48 000 deltakere

Leseforståelsesundersøkelsen kartlegger en rekke lese- og ferdighetsområder blant nordmenn i alderen 16 til 65 år. - Utvalget er trukket fra SSBs register over høyeste fullførte udanning, sier prosjektleder i SSB, Bengt Oscar Lagerstrøm. Undersøkelsen inneholder fire mål på ferdigheter: lesing av sammenhengende tekst, lesing av dokumenttekst, tallforståelse og problemløsning i tillegg til et omfattende intervju.

Undersøkelsene gjennomføres parallelt i Canada, USA, Sveits, Italia, Norge og Bermuda. I denne runden er det til sammen med 48 000 deltakere i landsrepresentative utvalg. Åtte nye land skal være med i neste runde som er planlagt i 2007/2008.

- I Norge er det gjennomført 5 523 intervjuer i perioden januar-november 2003 , sier Lagerstrøm. - Dette er en stor og omfattende undersøkelse, og intervjuene, som er gjennomført hjemme hos informantene, varte i snitt over to timer. Til sammen har over 300 mennesker i SSB vært engasjert i forbindelse med undersøkelsen i perioden 2002 og fram til i dag.

- Hvorfor er denne undersøkelsen viktig ?

- Undersøkelsen er viktig fordi den identifiserer personer som mangler nødvendige ferdigheter i lesing og står i fare for å bli sosialt og økonomisk marginalisert som følge av dette, sier Bengt Oscar Lagerstrøm.


Kontaktpersoner :


Planlagt rapportering

  • Internasjonal rapport 11. mai 2005 ( www.vox.no/)
  • Norsk nasjonal rapport 08.09. 2005
  • Artikler i ”Samfunnspeilet” nr. 2 og nr. 3/2005
  • Monografiserie innenfor ulike tema vil bli gitt ut av Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning i 2005 og 2006. Flere forskningsmiljøer er trukket inn i dette arbeidet; FAFO, NTNU ogForskningsavdelingen i SSB.

Kontakt