Utdanning

Karakterer for skoleåret 2006/2007

Publisert:

Statistisk sentralbyrå har kartlagt skoleresultatene til elever i grunnskolen og den videregående skole i Norge for skoleåret 2006/2007.

Kartleggingen skjer på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Resultatene presenteres i notatet ” Skoleresultater 2007 - En kartlegging av karakterer fra grunnskoler og videregående skoler i Norge”. Lignende kartlegging er også foretatt tidligere år , første gang for skoleåret 2003/2004.

Ambisjonen med notatet er først og fremst å dokumentere sentrale trekk ved karakternivået og karakterfordelingen i grunnskolen og den videregående skole.

Kartlegger elevresultater

Foruten å gi en oversikt over det generelle karakternivået over tid, på ulike nivå, og i forskjellige fag, viser notatet hvordan karakterer varierer med elevens kjønn og familiebakgrunn, samt geografiske variasjoner i karakternivået. Notatet viser også sammenhenger mellom standpunkt- og eksamenskarakterer, deriblant om det er systematiske forskjeller mellom elever med ulik familiebakgrunn og mellom skoler.

Bekrefter tidligere funn

Tallmaterialet som presenteres i notatet bekrefter i stor grad de funn som er gjort basert på tilsvarende datamateriale for tidligere år: Jenter får i gjennomsnitt bedre karakterer enn gutter, og familiebakgrunn, da særlig foreldres utdanning, har stor betydning for skoleresultatene. Barn av høyt utdannede foreldre oppnår i gjennomsnitt høyere karakterer enn elever som har foreldre med kortere utdanning. Disse trekkene gjør seg gjeldende både i grunnskolen og i den videregående skolen. Sammenhengene er imidlertid noe ulike, trolig som følge av en viss sortering inn i ulike studieretninger på videregående nivå, og som følge av frafall av elever mellom grunnskole og videregående skole.

Kontakt