90395_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpisvalbard/aar
90395
KPI for Svalbard opp 4,4 prosent
statistikk
2012-12-13T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk;Svalbard
no
kpisvalbard, Konsumprisindeks for Svalbard (opphørt), KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, varegrupper (for eksempel matvarer, bolig, tranport), tjenestegrupper (for eksempel teletjenester, hoteller og restauranter)Priser og prisindekser, Konsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser, Svalbard
false

Konsumprisindeks for Svalbard (opphørt)2011/2012

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

KPI for Svalbard opp 4,4 prosent

Konsumprisindeksen for Svalbard steg med 4,4 prosent fra september 2011 til september 2012. Det var særlig prisutviklingen for gruppen bolig, lys og brensel samt transport som bidro til oppgangen.

Konsumprisindeksen for Svalbard (KPI-S) var 128,3 (mars 2001 = 100) i september 2012, mot 122,9 i september 2011. Det tilsvarer en vekst på 4,4 prosent. De viktigste årsakene til oppgangen var utviklingen i konsumgruppene bolig, lys og brensel samt transport. I motsatt retning trakk prisene på teletjenester samt klær og skotøy. .

Konsumprisindeksen, etter COICOP. Endring i prosent. September 2011-september 2012

Indekstall (mars 2001=100) og tolvmånedersendring i prosent for Svalbard. 2003-2012
 
 Indeks SvalbardProsentvis endring
 
Oktober 2003 102,11 2,1
Oktober 2004 103,11,0
Oktober 2005 104,61,5
Oktober 2006 105,81,1
Oktober 2007 108,42,5
Oktober 2008 114,55,6
Oktober 2009 117,62,7
Oktober 2010 120,12,1
September 2011 122,92,3
September 2012 128,34,4
 
1  Endring fra mars 2001.

Økte bokostnader

Prisene innenfor konsumgruppen bolig, lys og brensel steg samlet med 12,7 prosent fra september 2011 til september 2012. Med oppgang på henholdsvis 29,6 og 11,0 prosent var det hovedsakelig beregnet husleie for selveiere og betalt husleie som bidro til veksten innad i denne konsumgruppen. Den kraftige økningen i bokostnadene kan sees i sammenheng med markedstilpasning og endret sammensetning blant utleieaktørene. Det ble også målt prisøkning på elektrisitet, fyringsolje og annet brensel på 9,7 prosent, samt 2,9 prosent prisoppgang for vedlikehold og reparasjon av bolig.

En annen viktig bidragsyter til veksten i KPI-S var økte priser på konsumgruppen transport som samlet sett steg 6,5 prosent i perioden. Undergruppen transporttjenester viste en prisoppgang på 13,3 prosent, og det var økte priser på flybilletter som bidro mest til økningen. Drift og vedlikehold av transportmidler viste en prisoppgang på 6,5 prosent.

Fra september 2011 til september 2012 ble det for matvarer registrert en samlet prisoppgang på 3,8 prosent. Matvaregruppen melk, ost og egg påvirket denne veksten mest med prisøkning på 10,9 prosent. I tillegg bidro blant annet frukt og fisk med prisoppgang på henholdsvis 8,5 og 6,0 prosent.

Konsumgruppen kultur og fritid viste en vekst på 1,7 prosent i perioden, og alle undergrupper viste oppgang i pris bortsett fra audiovisuelt utstyr som trakk i motsatt retning. Andre varer og tjenester viste prisstigning på 4,6 prosent, og her var det spesielt prisene på forsikring og personlig pleie som bidro mest.

I motsatt retning trakk teletjenester med prisnedgang på 10,1 prosent. Klær og skotøy virket også dempende på veksten med en samlet prisnedgang på 3,0 prosent.

Prisnivået på Svalbard

Prisnivåindeksen på Svalbard var 83,4 i 2010. Fremskrevet med KPI-S ligger denne på 87,3 i 2012. Dette viser en prisnivåforskjell der Svalbard ligger 12,7 prosent under Fastlands-Norge i 2012.

Tabeller: