Sterk vekst i utslipp til luft fra luftfart

Publisert:

Det var en sterk vekst i CO2-utslippene fra innenriks luftfart i perioden 1989 til 1999. Utslippene gikk ned fra 1999 til 2000 som følge av konkurser og færre avganger i luftfarten. Ny rapport viser også at utslippene av det forurensende stoffet nitrogenoksider (NOX) fra luftfart er 30 prosent høyere enn tidligere beregnet.

CO2-utslippene fra innenriks luftfart økte med hele 86 prosent fra 1989 til 1999. Utslippene av nitrogenoksider (NOx) ble doblet i samme periode. Den kraftige økningen i utslipp fra innenriks luftfart i perioden 1989 til 1999 skyldes høyere aktivitet. Antall passasjerkilometer har ifølge Transportøkonomisk institutt økt med 82 prosent fra 1989 til 1999. I denne perioden har det imidlertid vært en nesten fullstendig utskifting av flyparken. DC9, eldre Boeing 737 og Twin Ottere er erstattet med moderne og større flytyper. Utskifting av flyparken kan også forklare at NOx-utslippene har økt mer enn forbruket av drivstoff. Høyere drivstoffeffektivitet kan ofte føre til høyere NOx-utslipp. De siste par årene er det imidlertid tatt i bruk nye fly med lavere NOx-utslipp slik at fra 1995 til 2000 har økningen i utslippene av NOx og drivstoff vært omtrent like stor.

Trenden med økte utslipp ble brutt fra 1999 til 2000. Da gikk utslippene av både CO2 og NOx fra innenriksfart ned med 9 prosent. Dette skyldes færre avganger som følge av tiltak for å redusere overkapasitet. Foreløpige tall tyder på at utslippene i 2001 var noen prosent lavere enn i 2000, slik at denne nedgangen fortsetter.

Høyere NOx-utslipp enn tidligere beregnet

Utslippene av NOxfra luftfart er 30 prosent høyere enn tidligere beregnet. Det er særlig for utslipp i cruise-fasen av flygningen hvor det er størst endring, utslippene her er over 40 prosent høyere enn tidligere publisert. Dette kommer fram som følge av en ny beregningsmetode, hvor det er brukt mer detaljerte data enn tidligere.

Utenriksfart bidrar med halvparten

Utslipp fra fly i utenriksfart som tanker i Norge er ikke inkludert i Norges internasjonale miljøforpliktelser, men de bidrar selvfølgelig til skadevirkningene. Av all jetparafin som selges i Norge, går litt under halvparten til fly i internasjonal trafikk. Utenriksfart bidrar med ca. en tredel av utslippene av CO2 og NOx ved norske lufthavner. Ikke overraskende er bidraget fra utenriksfart størst ved Gardermoen, der halvparten av trafikken er internasjonal. Internasjonal flytrafikk med avgang fra norske flyplasser har også økt kraftig over det siste tiåret. Dette har gjort seg utslag i at utslippene av CO2 og NOx fra flyene i utenriksfart har økt med henholdsvis 40 og 56 prosent i perioden 1989-2000.

Både lokale, regionale og globale skadevirkninger

Utslipp fra luftfart kan som alle andre utslippkilder bidra til miljøproblemer. Utslipp av NOx er særlig viktig. Ser man på utslipp på nasjonalt nivå var bidraget fra innenriks luftfart totalt på 3600 tonn i 2000, og utgjorde under 2 prosent av totale norske utslipp i dette året. Utslipp av NOx og flere andre typer utslipp bidrar også til sur nedbør, dannelse av ozon nær bakken og overgjødsling. Klimagassen CO2 slippes ut ved all forbenning av fossile brensler, og bidraget fra luftfart utgjør i underkant av 3 prosent av totale norske utslipp. Utslipp fra luftfart bidrar i sterkere grad enn andre utslippskilder også til klimavirkninger gjennom utslipp av bl.a. NOxog vanndamp i høye luftlag. FNs klimapanel har estimert at flyenes bidrag til klimaeffekten er 2-4 ganger effekten fra CO2-utslippene fra fly alene. Årsaken til dette er bl.a. at NOx-utslippene bidrar til å danne klimagassen ozon, og NOx produserer ozon mer effektivt i flyhøyde enn ved bakken. Videre har de hvite kondensskyene som flyene etterlater seg på himmelen en klimaeffekt.

Utslipp lokalt

NOx-utslippene er høyest på Gardermoen med 320 tonn. De nest største, Flesland og Sola, har utslipp på henholdsvis 177 og 143 tonn. Av 54 flyplasser har bare 10 lokale NOx-utslipp over 10 tonn, i tillegg til de tre største er dette Værnes, Tromsø, Bodø, Kjevik, Vigra, Torp og Evenes.

Metode

Utslippene er beregnet ut fra drivstoff brukt innenriks av selskaper med konsesjon for å drive innenriksfart i Norge. For årene før 1995 er forbruket beregnet. Utslippene er beregnet separat for landing/avgang og cruise for hver flytype. Data på flybevegelser per flyplass og gjennomsnittlige flyvedistanser per flyvestrekning er gitt av Luftfartsverket. Utslippsfaktorene er gitt for grupper av flytyper og er internasjonalt anbefalt. Forbruket i utenriksfart er beregnet ut fra totalt salg fratrukket forbruket innenriks. Forsvaret er ikke inkludert i beregningene presentert her.

 

Tabeller:

 

Kontakt