[an error occurred while processing this directive]
[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 8, 1999

Lastebilundersøkelsen, 4. kvartal 1998. Nasjonale transporter:

Godsbiltrafikken flater ut


Både i 1996 og 1997 var det en sterk vekst i godstransporten med norske lastebiler med nyttelast over 1 tonn. Fra 1997 til 1998 var veksten lavere. Transportmengden økte med 0,9 prosent til 242 millioner tonn. Transportarbeidet utgjorde 12,3 milliarder tonnkilometer. Dette var en økning på 6,7 prosent sammenlignet med 1997.
Leiebilene fraktet 60,7 prosent av godset i 1998. Andelen har vært tilnærmet uendret de siste årene. Målt som andel av transportarbeidet, dominerer leiebiltransporten mer. Hele 78,7 prosent av transportarbeidet i fjor ble utført av biler i leietransport. Dette er 3 prosentpoeng mer enn året før.

Langtransportens betydning øker
Transportarbeidet har økt relativt sett mer de siste årene enn transportmengden. Dette henger blant annet sammen med at godset blir fraktet lenger. I 1993 var den gjennomsnittlige transportlengden 42,3 kilometer per tonn, mens den i 1998 var økt til 51 kilometer. Biler i leietransport kjører betydelig lenger enn biler i egentransport. I 1998 var den gjennomsnittlige transportlengden 66,1 kilometer for biler i leietrans-port, mot 27,6 kilometer for biler i egentransport.

Andelen av transportarbeidet som ble utført på turer over 200 kilometer, økte fra 42,5 prosent i 1993 til 48,2 prosent i 1998. I 1993 ble 12,6 prosent av transportarbeidet utført på turer under 30 kilometer, mens denne andelen var sunket til 11,8 prosent i 1998.

Lastebiler med nyttelast 11 tonn og over, fraktet i 1998 52,3 prosent av alt godset, mens de små og mellomstore lastebilene (nyttelast mellom 1 og 10,9 tonn) transporterte 14,3 prosent. De minste bilene har fått redusert betydning. I 1993 ble 20,3 prosent av godsmengden fraktet på små og mellomstore lastebiler. Spesialbilene (tankbiler, trekkvogn for semitrailere og andre spesialbiler) hadde i 1998 en andel av transportmengden på 29,4 prosent. For de små varebilene/kombinerte bilene var andelen 4 prosent.

Transportenes fordeling på vareslag har ikke endret seg så mye de siste årene. Målt etter transportmengden er varegruppen grus, sand og fyllmasse den avgjort største, med 45,7 prosent av samlet transportmengde i 1998. Disse transportene går imidlertid over korte avstander. Målt etter transportarbeidet er gruppen stykkgods og andre varer den viktigste, og utgjorde 41,3 prosent av transportarbeidet i fjor.

Mindre kjøring uten last
Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde 2,7 milliarder kilometer i 1998. Dette er 3,8 prosent mindre enn året før. Andelen kjørte kilometer uten last gikk samtidig ned fra 35,9 prosent i 1997 til 35,5 prosent i 1998. Biler i leie-transport kjører betydelig færre kilometer uten last enn biler i egentrans-port. Mens tomkjøringsandelen for biler i leietransport var 27,7 prosent i 1998, var den tilsvarende andelen for biler i egentransport 41,7 prosent.

Kapasitetsutnyttingen har endret seg lite de siste årene. I 1998 var kapasitetsutnyttingen i alt på 42,7 prosent, mens den på turer med last var 59,2 prosent. Ved beregning av kapasitetsutnyttingen er det ikke tatt hensyn til at utnyttingsgraden for en del vareslag begrenses av volum og ikke av vekt.

Gjennomsnittlig fraktinntekt per tonnkilometer for biler i leietrans-port var 1,41 kroner i 1998, det samme som året før.

Varebilene og de kombinerte bilene står for en betydelig andel av kjørte kilometer uten last. Hvis vi holder disse bilgruppene utenfor, var den samlede tomkjøringsandelen i 1998 for lastebiler og spesialbiler 28,6 prosent. Når de små bilene holdes utenfor, blir også forskjellen i tomkjøringsandelen mellom biler i leie- og egentransport mindre (27,2 prosent for biler i leietransport mot 30,4 prosent for biler i egen-transport i 1998).

Om statistikken
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje.

Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.

Kapasitetsutnytting med last: Transportarbeid dividert på kapasitetskilometer med last, der kapasitetskilometer er definert som bilens nyttelast (pluss eventuell nyttelast på tilhenger) multiplisert med kjørte kilometer.

Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.

Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge.

Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.

Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt, spe-sialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast 1,0 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.

Ny statistikk
Lastebilundersøkelsen, 4. kvartal 1998. Nasjonale transporter.
Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall publiseres i tillegg i Norges offisielle statistikk (NOS) Samferdselsstatistikk og mer detaljerte tabeller i NOS Lastebilundersøkelsen. Mer informasjon: Asbjorn.Willy.Wethal@ssb.no, tlf. 62 88 54 15, eller Elin.Hellerud@ssb.no, tlf. 62 88 54 65.

Tabeller

Ukens statistikk nr. 8, 1999 [an error occurred while processing this directive]