[an error occurred while processing this directive]
[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 48, 1998

Lastebilundersøkelsen, 3. kvartal 1998. Nasjonale transporter:

Økning i transportarbeidet


Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn økte fra 45,2 kilometer i 3. kvartal i fjor til 49,6 kilometer i 3. kvartal i år. Økningen i transportlengden bidrog til at transportarbeidet gikk opp med 9,4 prosent fra 3. kvartal i fjor, og utgjorde 3,3 milliarder tonnkilometer.
Det ble fraktet i alt 65,7 millioner tonn gods innenlands med norskregistrerte godsbiler i 3. kvartal 1998. Dette var 0,3 prosent mindre enn i samme periode året før. Biler i leie-transport fraktet 67,7 prosent av godsmengden, mot 58,3 prosent i 3.kvartal 1997.

Halvparten av alt godset som ble fraktet i 3. kvartal i år var masse-transporter, det vil si grus, sement, jord, sand og stein med videre. Leie- og egentransportørene hadde hver en andel på 50 prosent av disse transportene.

Nedgang i kjørelengden
Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde 718 millioner kilometer i 3. kvartal i år. Dette var 3,1 prosent mindre enn i tilsvarende periode året før. Andelen kjørte kilometer uten last gikk ned i samme perioden fra 37,3 til 35 prosent. For biler i leietransport var tomkjøringsandelen 28,9 prosent mot 34,9 prosent i 3. kvartal i 1997. Godsbilenes kapasitetsutnytting på turer med last endret seg lite sammenlignet med 3. kvartal i fjor, og var på 60,6 prosent. Kapasitetsutnyttingen for biler i leietransport er vanligvis litt høyere enn for biler i egentransport, og utgjorde 62,5 prosent i 3. kvartal i år.

De norskregistrerte lastebilene utførte i alt 25,5 millioner turer i 3. kvartal 1998. 47,5 prosent av disse ble kjørt uten last. Biler i egentransport utførte 65,5 prosent av alle turene.

Om statistikken
Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt, spe-sialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast 1,0 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet. Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje. Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse. Kapasitetsutnytting med last: Transportarbeid dividert på kapasitetskilometer med last, der kapasitetskilometer er definert som bilens nyttelast (pluss eventuell nyttelast på tilhenger) multiplisert med kjørte kilometer. Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for. Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge. Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.

[Figur 2]

Figur 2: Transportarbeid. 3. kvartal 1993-1998. Millioner tonnkilometer


Ny statistikk
Lastebilundersøkelsen, 3. kvartal 1998. Nasjonale transporter.
Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall publiseres i tillegg i Norges offisielle statistikk (NOS) Samferdselsstatistikk, og mer detaljerte tabeller finnes i NOS Lastebilundersøkelsen. Mer informasjon: Asbjorn.Willy.Wethal@ssb.no, tlf. 62 88 54 15, eller Elin.Hellerud@ssb.no, tlf. 62 88 54 65.

Tabeller

Ukens statistikk nr. 48, 1998 [an error occurred while processing this directive]