[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 12, 1998

Biler vraket mot pant, 1997:

Få opphugde biler i 1997


Etter at det ble vraket hele 223 499 person- og varebiler i 1996 som følge av den forhøyede vrakpantpremien, falt antallet til kun 45 082 i fjor. Bileiere i Aust-Agder leverte inn flest biler, mens det var færrest i Oslo, sett i forhold til bilbestanden.
Antall vrakede person- og varebiler i fjor er det laveste antallet siden 1985. Mens det i 1996 ble vraket 12,1 prosent av bestanden av person- og varebiler, var den tilsvarende andelen bare 2,3 prosent i 1997.

Av de drøyt 45 000 bilene som ble vraket, var 42 152 personbiler og 2 930 varebiler. Dette utgjorde henholdsvis 2,4 og 1,5 prosent av bestanden.

To tredjedeler eldre enn 15 år
28 027 av de 42 152 personbilene som ble innlevert i 1997 var 16 år eller eldre. Dette var en andel på 66,5 prosent mot 68,2 prosent i 1996. Bestanden av personbiler over 15 år gamle økte likevel med 20 prosent fra 1996 til 1997.

Mercedes beholdes lengst
Gjennomsnittsalderen ved vraking var 17,4 år for personbilene, det samme som i 1996. For varebilene sank gjennomsnittsalderen fra 14,5 til 14,2 år fra 1996 til 1997.

Mercedes personbil hadde i 1997 en gjennomsnittsalder ved vraking på 21,3 år. Til sammenligning var gjennomsnittsalderen for Skoda bare 13,1 år da den ble tatt ut av trafikken. Regnet som prosent av bestanden var det imidlertid Lada personbiler det ble innlevert flest av i 1997, med 8,8 prosent. Av varebilene hadde Volvo høyest gjennomsnittsalder ved vraking med 17,7 år.

Aust-Agder topper
I Aust-Agder ble det vraket 1 430 person- og varebiler mot pant i 1997. Dette utgjorde 3,2 prosent av bestanden i fylket. Oslo hadde den laveste andelen. Bileiere bosatt i Oslo leverte inn 3768 biler, en andel på 1,8 prosent av bestanden.

Tabeller

  • Tabell 1. Biler1 vraket mot pant etter fylke
  • Tabell 2. Personbiler vraket mot pant, etter fabrikkmerke
  • Tabell 3. Varebiler(1)vraket mot pant, etter fabrikkmerke
  • Tabell 4. Gjennomsnittsalder på registrerte person- og varebiler etter fylke. 31.
  • Tabell 5. Registrerte personbiler etter bilens alder og fabrikkmerke.Gjennomsnittsalder på registrerte personbiler. 31. desember 1997
  • Tabell 6. Andelen registrerte personbiler i grupper for fabrikkmerke, etter bilens
  • Tabell 7. Registrerte varebiler etter bilens alder og fabrikkmerke.
  • Tabell 8. Andelen registrerte varebiler i grupper for bilens fabrikkmerke, etter

    Om statistikken
    Panteordningen for biler omfatter person- og varebiler som var registrert 1. januar 1977, eller som har blitt registrert senere. Det er ikke gitt tall for merker som ikke lenger importeres til landet. Ved vurdering av materialet bør det tas hensyn til fabrikkmerkenes markedsandel over tid. Statistikken er basert på Kjøretøyregisteret i Vegdirektoratet og vrakpantdata fra Toll- og avgiftsdirektoratet.

    [Figur 4]

    Figur 4: Tallet på person- og varebiler vraket mot pant. 1985-1997


    Ny statistikk

    Biler vraket mot pant, 1997.
    Statistikken utgis årlig i Ukens statistikk og Norges offisielle statistikk (NOS) Samferdselsstatistikk. Regionale tall vil bli publisert i serien Norges offisielle statistikk (NOS) Regionalstatistikk. Mer informasjon: Asbjørn Wethal, tlf. 62 88 54 15, e-post: asbjorn.willy.wethal@ssb.no.wethal, eller Jan Monsrud, tlf. 62 88 54 07, e-post: jan.monsrud@ssb.no.monsrud.

    Tabellregister

    Ukens statistikk nr. 12, 1998