[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 12, 1997

Biler vraket mot pant, 1996:

Aust-Agder topper vrakpantstatistikken


Bileiere bosatt i Aust-Agder innleverte flest biler til vraking sett i forhold til bestanden i fjor. Ordningen med forhøyet vrakpant i 1996 førte til nær en firedobling i antall biler vraket mot pant, sammenlignet med et normalår. Vel to tredjedeler av personbilene som ble tatt ut av trafikken var eldre enn 15 år.
I Aust-Agder ble det vraket drøye 6 000 person- og varebiler mot pant i fjor. Dette utgjorde 14,4 prosent av bestanden. Landsgjennomsnittet var på 12,1 prosent. Nærmest fulgte Møre og Romsdal, med en andel på 14,2 prosent. Til sammenligning ble det vraket om lag 15 500 person- og varebiler i Oslo, tilsvarende 8 prosent av bestanden.

Det ble i alt vraket 223 499 person- og varebiler mot pant. Det var en økning på 247 prosent fra året før. Det ble vraket 211 311 personbiler. Dette tilsvarte 12,7 prosent av bestanden, mot 3,6 prosent året før. Tallet på vrakede varebiler var 12 188. Dette utgjorde 6,5 prosent av bestanden, mot 1,9 prosent i 1995.

Vel to tredjedeler eldre enn 15 år
Drøyt 144 000 av de om lag 211 000 personbilene som ble vraket i fjor var 16 år eller eldre. Dette tilsvarte en andel på 68,2 prosent. Bestanden av personbiler eldre enn 15 år ble dermed redusert fra 313 000 til 263 700 ved utgangen av 1996, en nedgang på 15,8 prosent.

Lada og Fiat vrakes mest
Fjorårets vrakkampanje gjorde et kraftig innhogg i bestanden av Lada og Fiat personbiler. Det ble vraket nesten 5 200 Lada, som utgjorde 43,3 prosent av bilmerket. For Fiat var den tilsvarende andelen 27,3 prosent, eller knapt 7 300 biler.

Til sammenligning utgjorde antallet vrakede Mercedes 3,2 prosent av bestanden, eller drøyt 2 100 biler. Regnet i prosent av bestanden ble det vraket flest varebiler av fabrikkmerket Mazda. Andelen var 18,8 prosent. Det ble vraket flest Ford personbiler - nesten 30 000. Dette utgjorde 14 prosent av alle personbilene som ble vraket i fjor.

Gjennomsnittsalderen ved vraking var nøyaktig den samme som i 1995 for både person- og varebilene, henholdsvis 17,4 og 14,5 år. Av personbilene er det fortsatt Mercedes som er eldst ved vraking med sine 21,1 år, tett fulgt av Volvo med 20,1 år. Skoda hadde den korteste levetiden med 13 år. Av varebilene hadde Volvo høyest gjennomsnittsalder med 19,1 år.

Om statistikken
Panteordningen for biler omfatter person- og varebiler som var regist-rert 1. januar 1977 eller som har blitt registrert senere. Det er ikke gitt tall for merker som ikke lenger importeres til landet. Ved vurdering av materialet bør det tas hensyn til fabrikkmerkenes markedsandel over tid. Statistikken er basert på kjøretøyregisteret i Vegdirektoratet og vrakpantdata fra Toll- og avgiftsdirektoratet.

[Figur 5]

Figur 5: Biler vraket mot pant i prosent av bestanden i fylket. 31. desember 1996


[Figur 6]

Figur 6: Registrerte personbiler. Gjennomsnittsalder. Fylke. 31. desember 1996


Ny statistikk

Biler vraket mot pant, 1996.
Statistikken utgis årlig i Ukens statistikk og Norges offisielle statistikk (NOS) Samferdselsstatistikk. Regionale tall vil bli publisert i NOS Regionalstatistikk. Mer informasjon: Asbjørn Wethal, tlf. 62 88 54 15, e-post: aww@ssb.no eller Jan Monsrud, tlf. 62 88 54 07, e-post: jam@ssb.no.

Tabeller

Ukens statistikk nr. 12, 1997