95634_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/samf_kostra/aar
95634
Svakere vekst i driftsutgifter til vei
statistikk
2013-07-04T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Transport og reiseliv;Offentlig sektor
no
samf_kostra, Samferdsel i kommuner og fylkeskommuner, kollektivtransport, kollektivreiser, fylkesveier, kommuneveier, driftsutgifterLandtransport, KOSTRA, Sjøtransport, Transport og reiseliv, Offentlig sektor
false

Samferdsel i kommuner og fylkeskommuner2012

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Svakere vekst i driftsutgifter til vei

Fylkeskommunenes og kommunenes brutto driftsutgifter til vei økte med 345 millioner kroner, til drøyt 11,3 milliarder kroner, i 2012. Tilsvarende vekst i 2011 var nesten 1,2 milliarder kroner. Drøyt 13 milliarder kroner gikk til kollektivtrafikken i fylkene.

Kostra Samferdsel. Konsern. Landet. 1 000 kroner1
2009201020112012Endring i prosent
2011 - 2012
1Fra og med 2010 overtok fylkene ansvaret for om lag 17 000 km øvrig riksvei, som et ledd i forvaltningsreformen. Dette førte til et brudd i statistikken.
Fylkesveier
Brutto driftsutgifter2 319 4694 887 6635 938 8386 316 1616,4
Brutto investeringsutgifter1 497 6046 509 0947 343 3147 874 8887,2
Kommunale veier og gater
Brutto driftsutgifter4 745 9024 912 9345 040 5015 007 745-0,6
Brutto investeringsutgifter2 993 7923 152 4193 149 9693 372 4937,1

Fylkeskommunenes brutto driftsutgifter til samferdselsformål økte med 1,1 milliarder kroner, det vil si 6 prosent til nesten 19,4 milliarder kroner i 2012. Av dette gikk 6,3 milliarder kroner til drift og vedlikehold av fylkesveinettet, mens 13,1 milliarder kroner gikk til kollektivtrafikken. Dette tilsvarer en økning fra 2011 på henholdsvis 377 millioner kroner og 734 millioner kroner. Busstransporten la beslag på 7,8 milliarder kroner, eller nesten 60 prosent av utgiftene til kollektivtrafikken.

87 prosent av investeringene gikk til fylkesveier

Fylkenes samlede brutto investeringer til samferdselsformål var 9,1 milliarder kroner i 2012. Dette er en vekst på nesten 8 prosent fra 2011. 7,9 milliarder kroner, eller 87 prosent, av bruttoinvesteringene i fjor gikk til fylkesveier.

Drøyt 3 800 kroner til samferdselsformål per innbygger

Hordaland var fylket med høyest brutto driftsutgifter til samferdselsformål med 2,6 milliarder kroner i 2012. Deretter fulgte Oslo med drøyt 1,8 milliarder kroner. Aust-Agder og Finnmark hadde det laveste forbruket med henholdsvis 307 millioner kroner og 452 millioner kroner dette året.

I ”gjennomsnittsfylket” var brutto driftsutgifter til samferdselsformål på 3 800 kroner per innbygger. Dette er en økning på knapt 5 prosent fra 2011. Høyest forbruk per innbygger var det i Sogn og Fjordane, tett fulgt av Troms. Forbruket var på henholdsvis 8 400 kroner og 8 100 kroner per innbygger i 2012. Deretter fulgte Nordland med 6 700 kroner per innbygger. Vestfold var fortsatt fylket med lavest utgifter til samferdsel, om lag 1 900 kroner per innbygger. Dette var likevel en vekst i utgiftene per innbygger på 9 prosent, eller det dobbelte av veksten for ”gjennomsnittsfylket”.

8 400 kroner mer per kilometer fylkesvei

Fylkenes samlede utgifter til drift og vedlikehold av fylkesveier var på 6,3 milliarder kroner i 2012. Det tilsvarer i gjennomsnitt 143 000 kroner per kilometer vei, noe som var om lag 8 400 kroner mer per kilometer fylkesvei enn året før. Økningen i 2012 var svak sammenlignet med 2011. Da ble det brukt nærmere 24 000 kroner mer per kilometer fylkesvei i gjennomsnitt enn året før.

Akershus var fylket med høyest brutto driftsutgifter til vei med drøyt 665 millioner kroner i 2012. Også når utgiftene regnes per kilometer fylkesvei, var Akershus på topp med 367 000 kroner. Deretter fulgte Vestfold med 197 000 kroner per kilometer. Begge fylkene hadde en vekst i utgiftene per kilometer fylkesvei på om lag 22 000 kroner i 2012. Nest etter Nordland med drøyt 4 100 kilometer er Hedmark, med sine over 3 800 kilometer, det fylket som har det lengste fylkesveinettet. Begge er blant fylkene med lavest forbruk regnet per kilometer vei. Hedmark lå som vanlig lavest med 79 000 kroner, mens Nordland hadde et gjennomsnittlig forbruk per kilometer vei på 104 000 kroner i 2012. I tillegg til Oppland peker Hedmark og Nordland seg også ut med en liten nedgang i brutto driftsutgifter per kilometer vei i 2012.

Små endringer i kommunenes utgifter til kommuneveier i 2012

Kommunenes samlede driftsutgifter til samferdselsformål økte med 5 prosent i 2011. I 2012 var veksten i disse utgiftene på knapt 1 prosent til drøyt 6,4 milliarder kroner. Utgiftene til de kommunale veiene utgjorde 78 prosent av kommunenes samlede brutto driftsutgifter til samferdsel. Dette tilsvarer drøyt 5 milliarder kroner, en liten nedgang fra 2011 på 35 millioner kroner. Knapt 3,4 milliarder kroner ble investert i kommuneveier i 2012. Dette er om lag 200 millioner kroner mer enn i både 2010 og 2011.

Regnet per kilometer kommunal vei er det Oslo som har høyest brutto driftsutgifter og brutto investeringsutgifter, med henholdsvis 328 000 kroner og 434 000 kroner i 2012. Kommunene i Sør-Trøndelag hadde nest høyest brutto driftsutgifter med knapt 231 000 kroner per kilometer vei i gjennomsnitt, mens kommunene i Hedmark lå på bunnen med 69 000 kroner per kilometer kommunal vei. Dette tilsvarer noe over halvparten av hva ”gjennomsnittskommunen” i landet hadde av brutto driftsutgifter per kilometer kommunal vei i 2012.

Nest etter Oslo fulgte kommunene i Akershus med 191 000 kroner i investeringsutgifter per kilometer kommunal vei i gjennomsnitt. Kommunene i Finnmark og Sogn og Fjordane hadde lavest investeringsutgifter med 43 000 kroner hver per kilometer vei samme år.

Kommunene i Finnmark og Sogn og Fjordane hadde også i 2012 høyest driftsutgifter til kommunal vei per innbygger, med henholdsvis 1 700 kroner og 1 600 kroner i gjennomsnitt.

Drøyt 0,5 milliarder kroner i brutto driftsutgifter til gatebelysning

Kommunene har ansvaret for gatebelysning langs riks- og fylkesveier, samt belysningen langs kommuneveier. Dette er en betydelig utgiftspost som har vært relativt konstant de siste årene. I 2005 brukte kommunene 495 millioner kroner til gatebelysning. I 2010–2012 var utgiften økt til om lag 550 millioner for hvert av årene. I 2012 gikk 436 millioner kroner til belysning langs kommuneveier, mens 113 millioner kroner gikk til belysning langs riks- og fylkesveier med kommunalt ansvar for belysning.