[an error occurred while processing this directive]
[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 1, 1999

Utslipp til luft fra utenlandske skip i norske farvann, 1996 og 1997:

Store utslipp fra utenlandske skip


Utenlandske skip i norske farvann brukte i 1997 mer enn 278 000 tonn drivstoff. Dette er omtrent en firedel av det de norske skipene brukte. Utslipp av svoveldioksid (SO2) fra utenlandske skip i fart mellom norske havner var i 1996 på om lag 6 000 tonn. Til sammenligning har Statistisk sentralbyrå (SSB) tidligere beregnet at SO2-utslippene fra norsk innenriks sjøfart under fart langs kysten var på 2 280 tonn i 1993.

Tallene viser altså at utenlandske skip slipper ut mer enn dobbelt så mye SO2 som de norske skipene, og mer enn all øvrig norsk transportvirksomhet til sammen. Det er imidlertid knyttet stor usikkerhet til utslippstallene for SO2 fra de utenlandske skipene. Beregningene bygger på en antakelse om at skip med motorer større enn 2 000 kilowatt (kW) forbrenner tungolje med 2,7 prosent svovel (antakelse fra Lloyd's Register).

Utslippene av SO2, nitrogenoksider (NOX), karbondioksid (CO2) og svevestøv fra de utenlandske skipene er av en slik størrelse at de kan bidra til forverring av lokal luftkvalitet, forsuring og klimaendringer.

Viktig bidrag til miljøproblemer
Utslippene fra utenlandske skip (både innen- og utenriks sjøfart) innenfor grunnlinjen er av en slik størrelse at de kan bidra til forverring av lokal luftkvalitet, forsuring og klimaendringer. Utslippene av SO2, NOX, svevestøv og CO2 er i størrelsesorden henholdsvis 35, 8, 7 og 2 prosent av de totale norske utslippene.

278 000 tonn drivstoff brukes av utenlandske skip
SSB har beregnet at norske skip i innenriksfart langs kysten brukte om lag 550 000 tonn drivstoff i 1993. Det er grunn til å tro at dette har økt noe siden da. Utenlandske skip brukte i 1997 mer enn 278 000 tonn drivstoff i norske farvann (både til innen- og utenriks sjøfart), mens forbruket i 1996 var på om lag 263 000 tonn. I 1996 ble 85 prosent av drivstoffet forbrukt under fart mens 15 prosent ble forbrukt ved kai. Halvparten av forbruket under fart er trafikk mellom norske havner (innenriks sjøfart). Utenlandske skip bidrar dermed med et betydelig forbruk i norsk innenriksfart, også sett i forhold til de norske skipene. Utenlandske skip i norsk innenriksfart bidrar med opp mot en firedel av forbruket fra norske skip i innenriksfart.

Oslofjorden mest belastet
Hvis man ser innen- og utenriks sjøfart under ett, står bulk-/tørrlastskip for det klart største drivstofforbruket. Denne skipsklassen bruker mer enn dobbelt så mye drivstoff som nummer to på lista, nemlig passasjerskip. Det er også bulk-/tørrlastskip som har størst utslipp av samtlige utslippskomponenter (SO2, CO2, NOX, partikler, CO (karbonmonoksid), NMVOC (flyktige organiske forbindelser), CH4 (metan) og N2O (lystgass)), fulgt av passasjerskip.

Beregninger
Beregningene bygger på data fra Forsvarets COSS-register (Coastal Operations and Surveillance System) som inneholder opplysninger om bevegelser til ikke-militære utenlands-ke skip. Det er antatt at motorer med motorkraft mindre enn 2 000 kW forbrenner gassolje med 0,5 prosent svovel, mens motorer større enn 2 000 kW forbrenner tungolje med 2,7 prosent svovel (Lloyd's Register, 1995).

Om statistikken
Innenriks sjøfart defineres i miljøavtalesammenheng som alle turer mellom to nasjonale havner, uansett skipets nasjonalitet. Også turer til oljeinstallasjoner eller fiskefelt regnes med.

Utenriks sjøfart defineres som alle turer mellom en nasjonal og en utenlandsk havn.

I Norge vil dermed et utenlandsk skip kunne gå i utenriks sjøfart når det kommer fra for eksempel Rotterdam til Oslo. Men når skipet går videre til Fredrikstad blir turen fra Oslo til Fredrikstad regnet som innenriks sjøfart, siden den går mellom to nasjonale havner. Utenriks sjøfart inngår ikke i avtalene om reduksjon av utslipp og regnes derfor ikke med i nasjonale utslippstall.

Langs kysten betyr her i norsk territorialfarvann, innenfor 4-milsgrensen.

[Figur 2]

Figur 2: Forbruk av drivstoff i utenlandske skip i norske farvann fordelt på 50 x 50 kilometer rutenett. 1996. Tonn


Kilde
Utslipp til luft fra utenlandske skip i norske farvann, 1996 og 1997.
Statistikken er i sin helhet presentert i Rapporter 98/22. Mer informasjon: Ketil.Flugsrud@ssb.no, tlf. 21 09 49 38, eller Gisle.Haakonsen@ssb.no, tlf. 21 09 44 71.

Tabeller

Ukens statistikk nr. 1, 1999 [an error occurred while processing this directive]