[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 20, 1997

Norsk mediebarometer, 1996:

Færre lytter til radio


Andelen som lytter til radio en gjennomsnittsdag har gått ned fra 66 prosent i 1995 til 59prosent i 1996. Nordmenn bruker også mindre tid til radiolytting enn tidligere. En gjennomsnittsnordmann så på fjernsyn i 117 minutter per dag.
Dette kommer fram i Norsk mediebarometer 1996 som Statistisk sentralbyrå nå har frigitt.

Radiolyttingen er den eneste mediebruken som har hatt en klar nedgang fra 1995 til 1996. Gjennomsnittlig tid som blir brukt til å lytte på radio gikk ned fra 99 til 84 minutter. Nedgangen fordeler seg over hele døgnet.

Andelen fjernsynsseere var 82 prosent i 1996, og hver nordmann så i gjennomsnitt 117 minutter på fjernsyn. Disse tallene har holdt seg nokså stabile de siste årene.

Også bruken av video, hjemme-PC og plater/kassetter/CD har holdt seg stabil siden 1995. På lengre sikt har likevel musikkmediene hatt en nedgang. I 1991 brukte gjennomsnittsnordmannen 40 minutter på å lytte til plater, kassetter eller CD-er hver dag. I 1996 er dette redusert til 30 minutter.

Flere jenter bruker data
Flere jenter mellom 9 og 15 år bruker TV-spill eller hjemme-PC daglig. I 1995 var denne andelen 9 prosent, mens den hadde økt til 23 prosent i 1996. For gutter i samme aldersgruppe er andelen 40 prosent, det samme som i 1995. Derimot så er det færre av guttene i denne alderen som bruker TV-spill, en nedgang fra 26 til 16 prosent. 1 av 3 i denne gruppen har CD-ROM hjemme, mens 66 prosent har tilgang til PC hjemme. I befolkningen som helhet er det 43 prosent som har hjemme-PC. Dette har økt fra 39 prosent i 1995.

Halve befolkningen, eller 51 prosent, bruker PC i løpet av en uke. 33 prosent bruker PC på arbeidet i løpet av en gjennomsnittsuke. Blant ungdommer i alderen 16 til 19 år er det 46 prosent som bruker PC på skolen i løpet av en uke.

10 prosent benyttet i 1996 Internett eller et annet nasjonalt eller internasjonalt PC-nettverk i løpet av en uke. Dette er en dobling fra 1995. Det er særlig menn i alderen 16-24 år som er aktive på dette området.

Færre leser ukeblader
Det er færre som ukentlig leser ukeblader. I 1994 var andelen 54 prosent, mens i 1996 var andelen redusert til 44 prosent. Aviser er fortsatt det mest leste trykte mediet, men andelen som leser aviser har ikke endret seg betydelig de siste årene. 82 prosent av befolkningen leser aviser i løpet av en dag, søndager medregnet. Denne andelen er 86 prosent på hverdager. Tidligere på 1990-tallet var det en tendens til at stadig flere leser aviser på søndager. Men denne tendensen fortsatte ikke i 1996.

NRK mister stadig seere
Stadig flere personer kan se flere kanaler enn NRK. Dette har resultert i at de også benytter seg av den anledningen. Til tross for at NRK har fordoblet antall fjernsynskanaler (NRK TO), har seerandelen gått ned fra 62 til 57 prosent fra 1995 til 1996. Over 90 prosent av befolkningen kan nå se flere kanaler enn NRK. Andelen som kan motta fjernsynskanaler via satellitt har økt kraftig, og har nå nådd 61 prosent.

Om statistikken
Norsk mediebarometer 1996 er basert på en intervjuundersøkelse som er gjennomført blant et landsomfattende utvalg på 1 843 personer i alderen 9 til 79 år. Intervjuene er fordelt på alle ukedager og på 4 perioder av året; mars, juni, september og desember. Svarene i undersøkelsen gir dermed et bilde av daglig mediebruk i gjennomsnitt over året.

[Figur 3]

Figur 3: Antall minutter brukt til ulike massemedier en gjennomsnittsdag. 1996


[Figur 4]

Figur 4: Andel radiolyttere en gjennomsnittsdag, etter kjønn, alder og utdanning. 1996. Prosent


Ny statistikk

Norsk mediebarometer, 1996.
Statistikken utgis hvert år i Ukens statistikk. I tillegg er denne undersøkelsen publisert i serien Statistiske analyser nr. 18. Mer informasjon: Odd Frank Vaage, tlf. 21 09 46 69, e-post: ova@ssb.no

Tabell

Ukens statistikk nr. 20, 1997