[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]
Ukens statistikk nr. 36, 1996

Flere skip registrert på Caymanøyene


Ved utgangen av 2. kvartal i år var 530 norskkontrollerte skip registrert i utenlandske registre. Dette var fire skip mer enn ved utgangen av 1. kvartal. Bruttotonnasjen økte med 0,6 prosent til 11,8 millioner bruttotonn, mens dødvekttonnasjen ble redusert med 0,2 prosent til 18,1 millioner dødvekttonn. Caymanøyene hadde flest tilganger av skip.

Tørrlastskipene økte med 11 skip fra 1. til 2. kvartal. Det var registrert fem flere kjøle- og fryseskip og fire flere forsyningsskip til oljevirksomheten. Dødvekttonnasjen for tørrlastskipene økte med 255 000 tonn eller 3 prosent. Tankskipene hadde derimot en reduksjon på sju skip i samme periode. Det var registrert to færre gasstankskip, mens andre tankskip hadde en avgang på fem skip. Dødvekttonnasjen for tankskipene ble redusert med 296 000 tonn eller 3 prosent.

Caymanøyene hadde flest tilganger
Ved utgangen av 1. kvartal var fire skip registrert på Caymanøyene, mens det ved utgangen av 2. kvartal hadde økt til 12 skip. Tilgangene var i hovedsak tørrlastskip. Disse skipene var betydelig mindre enn de skipene som allerede var registrert under Caymanøyene, slik at både gjennomsnittlig bruttotonnasje og nettotonnasje per skip ble halvert i forhold til 1.kvartal.

Flest avganger fra Liberia
De dominerende av landene var Liberia, Bahamas og Panama med henholdsvis 146, 143 og 45 skip og 8,1, 5,3 og 1,1 millioner dødvekttonn. Sammenlignet med 1. kvartal i år hadde Liberia en reduksjon på fem skip og 221 000 dødvekttonn. Bahamas hadde en økning på tre skip, mens Panama hadde en avgang på tre skip. Dødvekttonnasjen for Bahamasregistrerte skip økte med 0,1 million tonn, mens det var en reduksjon i den Panamaregistrerte flåten med 0,2 million tonn.

Om statistikken
Statistikken omfatter norskkontrollerte, utenlandskregistrerte handelsskip over 100 bruttotonn (BT).

Definisjoner
Bruttotonn (BT): Kapasitetsmål som gir grunnlag for bemanningsregler, sikkerhetsforskrifter, registreringsavgifter og ofte havneavgifter. Blir beregnet med utgangspunkt i blant annet volum av skipets lukkede rom.

Dødvekttonn (dv.t): Den største vekt skipet kan bære av last og beholdninger. Dødvekttonn er det viktigste kommersielle mål.

Norskkontrollerte skip: Med norskkontrollerte skip menes at den kontrollerende interessen, eller moderselskapet, er norsk. Opplysningene om eierskap bygger på informasjon og vurderinger hentet fra Lloyd’s Maritime Information Service Limited.

[Figur 4]

Figur 4: Den norskkontrollerte, utenlandskregistrerte handelsflåten. Antall skip etter registreringsland ved utgangen av året. 1993, 1994, 1995 og 1. og 2. kvartal 1996


Ny statistikk

Den norskkontrollerte, utenlandskregistrerte handelsflåten, 2. kv. 1996.
Statistikken utgis i Ukens statistikk og Norges offisielle statistikk (NOS) Sjøfart. Mer informasjon: Anne-Marie Stomperud, tlf. 62 88 54 13, e-post: ams@ssb.no eller Jan Monsrud, tlf. 62 88 54 07, e-post: jam@ssb.no.

Tabeller

Ukens statistikk nr. 36, 1996