Statistisk sentralbyrå

1 Logistisk regresjonsanalyse. Sannsynlighet for å være utenfor arbeidsmarkedet i 2010 for personer født 1965-1985. Fysisk funksjonshemmede og tilfeldig utvalg av personer. Oddsrater1 i tre analysemodeller2
Utvalg med diagnostisert fysisk funksjonsnedsettelse Tilfeldig utvalg
Modell I Modell II Modell III Modell I Modell II Modell III
Alder. 2010            
25-30 Ref. Ref. Ref. Ref. Ref. Ref.
31-33 1,13 1,06 1,15 0,83** 0,87* 0,87*
34-37 0,83 0,75 0,85 0,74** 0,78** 0,75**
38-42 1,30 0,92 1,30 0,80** 0,74** 0,76**
43-45 1,12 0,77 1,14 0,80** 0,72** 0,75**
             
Kjønn            
Menn Ref. Ref. Ref. Ref. Ref. Ref.
Kvinner 1,53** 1,66** 1,53** 1,36** 1,57** 1,36**
             
Utdanning            
Grunnskole Ref. Ref.   Ref. Ref.  
Videregående 0,37** 0,38** - 0,31** 0,33** -
Universitet/høyskole nivå I 0,16** 0,16** - 0,21** 0,20** -
Universitet/høyskole nivå II 0,11** 0,10** - 0,15** 0,15** -
             
Mors utdanning            
Grunnskole 1,11 - 1,09 1,54** - 1,42**
Videregående Ref.   Ref. Ref.   Ref.
Universitet/høyskole nivå I-II 0,88 - 0,91 1,05 - 1,07
             
Fars utdanning            
Grunnskole 1,01 - 0,96 1,18** - 1,11*
Videregående Ref. - Ref. Ref. - Ref.
Universitet/høyskole nivå I-II 0,92 - 1,04 0,85** - 0,95
             
Familietype            
Foreldre med samme bostedsadresse 1985 Ref. Ref. Ref. Ref. Ref. Ref.
Foreldre hadde ikke samme bostedsadresse 1985 1,33* 1,35* 1,33* 1,89** 1,48** 1,82**
             
Kommunens sentralitetsnivå            
0 (Minst sentrale) 1,91** 1,95** 1,95** 0,97 0,88 0,93
1 (Mindre sentrale) 1,61* 1,46 1,51 0,80* 0,78** 0,79*
2 (sentrale) 1,12 1,13 1,16 0,93 0,86* 0,91
3 (mest sentrale) Ref. Ref. Ref. Ref. Ref. Ref.
1  Signifikant på >0.05 ** Signifikant på >0.01.
2  Modell I: Bivariate sammenhenger mellom hver enkelt variabel og arbeidsmarkedsdeltakelse.
2  Modell II: Multivariat analyse der utdanningsnivå er inkludert, i tillegg til alder, kjønn, familietype og sentralitet.
2  Modell III: Multivariat analyse der foreldrenes utdanningsnivå er inkludert, i tillegg til alder, kjønn, familietype og sentralitet.
Kilde: Undersøkelse om integrasjon i skole og arbeidsliv for mennesker med fysisk funksjonshemning. NOVA/SSB.

Standardtegn i tabeller