Statistisk sentralbyrå

Arbeidsmiljø, levekårsundersøkelse

17   Psykososialt arbeidsmiljø: jobbkrav, rollekonfllikt/forventning, kontroll, mestring, etter arbeidstidsordning. Prosent. 2006.
  Alle Dagarbeid Fast kvelds-/nattarbeid Skift- / turnusarbeid Annen arbeidstid
Jobbkrav          
Andel sysselsatte som          
må jobbe i høyt tempo daglig 42 41 40 46 37
ikke har tid til å utføre arbeidet skikkelig 28 28 27 32 24
har så mye å gjøre at en må sløyfe lunsj etc daglig 9 10 12 7 12
må arbeide ansikt til ansikt eller i telefonkontakt med kunder, halvparten av tida eller mer 60 56 73 71 55
i høy grad må forholde seg til sterke følelser hos kunder, klienter o.a. 20 17 23 37 14
daglig må utføre oppgaver uten god nok opplæring 3 3 4 2 2
opplever at jobben ofte eller alltid krever at en tilegner seg nye kunnskaper og ferdigheter 49 52 37 44 42
opplever at krav på jobben ofte eller alltid forstyrrer hjemme- og familielivet 17 16 20 15 23
Rollekonflikt/forventning          
Andel sysselsatte som          
ofte el alltid må gjøre ting en mener burde vært gjort annerledes 13 13 13 15 11
ofte eller alltid får oppgaver uten tilstrekkelige ressurser/hjelpemidler 11 11 8 11 8
ofte eller alltid mottar motstridende forespørsler fra to el flere personer 9 8 10 10 9
ofte eller alltid har oppgaver som strider mot personlige verdier 3 3 4 5 4
Kontroll          
Andel ansatte som          
i svært høy eller høy grad kan bestemme arbeidstempo 53 57 49 40 52
daglig har mulighet til å velge når arbeidsoppgaver skal gjøres, og i hvilket tempo 37 42 27 23 38
i høy grad kan bestemme hvilke arbeidsoppgaver de skal få 32 35 29 21 33
i høy grad kan bestemme hvordan de skal utføre arbeidet 64 68 56 52 57
har fleksitid eller ikke må møte til bestemt tid 36 45 19 6 24
Andel sysselsatte som mesteparten av tida          
kan bestemme når de vil ta pauser 78 83 69 63 74
gjentar de samme arbeidsoppgavene 43 39 59 47 52
kan sette eget eller andres liv i fare ved feil 22 16 20 46 27
Mestring          
Andel sysselsatte som          
i svært høy el høy grad kan påvirke beslutninger som er viktige for en 50 54 40 39 44
i svært høy el høy grad er fornøyd med kvaliteten på arbeidet en utfører 91 91 88 89 92
i svært høy el høy grad er fornøyd med mengden arbeid en får gjort 83 82 84 84 85
i svært høy el høy grad er fornøyd med evnen til å løse problemer 88 89 85 86 86
Antall ansatte som svarte 9 312 6 794  564 1 538  416
Antall sysselsatte som svarte 9 961 7 210  623 1 565  563

Standardtegn i tabeller