Statistisk sentralbyrå

Arbeidsmiljø, levekårsundersøkelse

10   Psykososialt arbeidsmiljø: jobbkrav, rollekonfllikt/forventning, kontroll, mestring, etter yrke. 2 siffer. Prosent. 2006. Fortsettelse
  Alle Kundeserviceyrker Yrker innen pers tuyting, sikkerhetsarbeid Salgs- og modellyrker mv. Jordbruk, skogbruk og fiske Steinfag-, bygnings- og anleggsarbeidere Metall- og maskinarbeidere, elektrikere o.l Presisjonsarbeidere, kunsthåndtv, grafiske arb o.l Andre håndverkere og fagarbeidere Prosessoperatører mv. Maskinoperatører Transportarbeidere og operatører av mobile maskiner og lignende. Hjelpearbeidere innen tjenesteyting Hjelpearbeidere innen jordbruk, skogbruk, fiske Hjelpearbeidere innen bygg, anlegg, industri osv Militære yrker, uspesifisert
Jobbkrav                                
Andel sysselsatte som                                
må jobbe i høyt tempo daglig 42 46 43 41 37 46 37 47 50 32 48 36 46 : 41 :
ikke har tid til å utføre arbeidet skikkelig 28 23 34 28 22 22 23 32 18 17 21 21 31 : 19 :
har så mye å gjøre at en må sløyfe lunsj etc daglig 9 2 7 8 11 7 6 6 6 5 4 13 7 : : :
må arbeide ansikt til ansikt eller i telefonkontakt med kunder, halvparten av tida eller mer 60 81 85 93 11 27 34 35 17 16 16 55 44 : 29 :
i høy grad må forholde seg til sterke følelser hos kunder, klienter o.a. 21 17 43 10 5 3 4 5 : 1 1 12 8 : : :
daglig må utføre oppgaver uten god nok opplæring 3 1 2 3 0 2 3 2 1 4 3 3 2 : 2 :
opplever at jobben ofte eller alltid krever at en tilegner seg nye kunnskaper og ferdigheter 49 42 38 38 26 39 51 54 31 42 24 20 16 : 21 :
opplever at krav på jobben ofte eller alltid forstyrrer hjemme- og familielivet 17 7 10 12 27 12 14 25 11 13 9 21 8 : 7 :
Rollekonflikt/forventning                                
Andel sysselsatte som                                
ofte el alltid må gjøre ting en mener burde vært gjort annerledes 13 11 13 13 8 10 13 19 7 19 11 12 14 : 6 :
ofte eller alltid får oppgaver uten tilstrekkelige ressurser/hjelpemidler 11 6 9 7 8 10 9 12 12 10 9 10 9 : 12 :
ofte eller alltid mottar motstridende forespørsler fra to el flere personer 9 13 10 9 6 8 8 3 6 4 7 5 5 : 3 :
ofte eller alltid har oppgaver som strider mot personlige verdier 3 3 5 3 4 3 4 7 1 1 2 5 4 : 2 :
Kontroll                                
Andel ansatte som                                
i svært høy eller høy grad kan bestemme arbeidstempo 53 42 40 47 64 68 64 55 57 55 48 52 54 : 40 :
daglig har mulighet til å velge når arbeidsoppgaver skal gjøres, og i hvilket tempo 37 19 23 25 57 37 42 26 33 33 24 29 35 : 32 :
i høy grad kan bestemme hvilke arbeidsoppgaver de skal få 32 16 26 31 30 34 27 31 20 18 15 14 22 : 15 :
i høy grad kan bestemme hvordan de skal utføre arbeidet 64 41 54 56 60 68 68 74 56 49 42 55 60 : 21 :
har fleksitid eller ikke må møte til bestemt tid 35 16 11 13 24 17 21 45 19 8 17 19 23 : 9 :
Andel sysselsatte som mesteparten av tida                                
kan bestemme når de vil ta pauser 78 65 61 69 77 89 91 85 80 73 82 73 72 : 56 :
gjentar de samme arbeidsoppgavene 43 62 41 61 60 53 36 60 59 59 72 75 79 : 61 :
kan sette eget eller andres liv i fare ved feil 22 6 32 4 24 30 49 8 19 45 16 70 8 : 24 :
Mestring                                
Andel sysselsatte som                                
i svært høy el høy grad kan påvirke beslutninger som er viktige for en 50 40 41 41 40 57 54 45 48 39 33 40 37 : 23 :
i svært høy el høy grad er fornøyd med kvaliteten på arbeidet en utfører 91 93 88 88 94 94 93 90 94 92 90 91 84 : 87 :
i svært høy el høy grad er fornøyd med mengden arbeid en får gjort 83 88 82 85 77 84 84 83 86 90 88 91 84 : 88 :
i svært høy el høy grad er fornøyd med evnen til å løse problemer 88 92 83 86 86 89 87 92 87 85 82 86 76 : 85 :
Antall ansatte som svarte 9 172 86 1 336  611 72  302  456 36  100  123  184  277  291 2 40 21
Antall sysselsatte som svarte 9 810 89 1 386  640  220  379  472 43  108  124  189  329  299 2 42 21

Standardtegn i tabeller