![]() |
| Byggekostnadsindeks for veganlegg. Vekter etter anleggstype og innsatsfaktorer. Prosent |
| Innsatsfaktorer | Anleggstype | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Veganlegg i alt1 | Veg i dagen | Fjelltunnel | Betongbru | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| I alt | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Arbeidskraft | 35,6 | 33,0 | 33,3 | 44,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Maskiner ekskl. fører | 19,1 | 24,5 | 14,9 | 8,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Transport inkl. fører | 7,3 | 7,8 | 10,7 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Materialer i alt | 30,5 | 29,0 | 33,5 | 31,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Pukk og grus | 6,0 | 9,3 | 1,5 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Armeringsstål, spennarmering | 2,4 | 0,3 | 2,2 | 8,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Stålprofiler, pelerør, varmforsinkete lysmaster og føringsskinner | 1,8 | 1,7 | 0,1 | 3,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Andre produkter av bearbeidet stål | 1,3 | 0,3 | 4,7 | 1,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betong, sprøytebetong | 4,9 | 0,4 | 10,4 | 12,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betongprodukter | 2,2 | 2,6 | 0,6 | 2,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Bitumen | 2,3 | 3,5 | 0,4 | 0,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sprengstoff | 2,5 | 2,1 | 6,7 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Annet | 7,1 | 8,8 | 6,9 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Andre kostnader2 | 7,5 | 5,7 | 7,6 | 12,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kostnadsindeks for drift og vedlikehold av veger. Vekter etter type arbeid og innsatsfaktorer. Prosent |
| Innsatsfaktorer | Type arbeid | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Drift og vedlikehold i alt3 | Asfaltering | Vinterdrift | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| I alt | 100,0 | 100,0 | 100,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Arbeidskraft | 32,1 | 20,8 | 12,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Maskiner ekskl. fører | 15,0 | 15,1 | 19,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Transport inkl. fører | 26,1 | 11,2 | 57,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Materialer i alt | 21,1 | 48,0 | 10,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Pukk og grus | 5,3 | 17,5 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Stålprofiler, pelerør, varmforsinkete lysmaster og føringsskinner | 0,9 | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Andre produkter av bearbeidet stål | 0,1 | - | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betongprodukter | 0,3 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Bitumen | 5,7 | 23,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Salt | 1,9 | - | 6,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Annet | 6,9 | 7,3 | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Andre kostnader2 | 5,7 | 4,9 | 0,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1 | Veganlegg i alt er vektet sammen av veg i dagen (59 pst.), fjelltunnel (19 pst.) og betongbru (22 pst.). |
| 2 | Omfatter kostnader knyttet til administrasjon og drift som ikke passer inn under de øvrige innsatsfaktorene, f.eks. stillasleie, brakkeleie, forskaling, småmaskiner, strøm, telefon, forsikring m.m. |
| 3 | I drift og vedlikehold i alt inngår asfaltering og vinterdrift med henholdsvis 24 og 28 prosent. |