[an error occurred while processing this directive]
I begynnelsen av mai ble det avgjort hvilke land som er kvalifisert til medlemskap i ØMU. I den forbindelse ble det lansert en totalindeks for medlemslandene i ØMU. Hellas er ikke kvalifisert til ØMU, mens Sverige, Danmark og Storbritannia har foreløpig valgt å stå utenfor. Totalindeksen for ØMU er basert på HKPI for de elleve medlemslandene og vil være en indikator på prisstabiliteten innenfor unionen.
Harmonisert konsumprisindeks (HKPI) totalt for EUs økonomiske og monetære union (ØMU) var 102,6 (1996=100) i april 1998. Dette er en økning på 1,4 prosent fra april i fjor. INorge var veksten i HKPI 2,2 prosent i samme periode.
HKPI for ØMU viser en stabil konsumprisvekst i underkant av prisstigningen i EØS-området. Innenfor ØMU har Nederland høyest prisøkning fra april 1997 til april 1998 med 2,5 prosent.
Lav og stabil prisvekst i Tyskland
Tyskland har sammen med Frankrike den laveste prisstigningen innenfor
EØS-området på 1 prosent. Prisveksten er gjennomgående stabil, men lå i de
første månedene i 1998 noe lavere enn tilsvarende måneder i 1997. Med virkning
fra 1. april 1998 økte myndighetene i Tyskland momsen fra 15 til 16 prosent.
Det er en av årsakene til at tolvmånedersveksten steg fra 0,6 prosent i mars
1998 til 1,0 prosent i april 1998. Prisøkningen er imidlertid høyest på
utdanning og lavest på post- og teletjenester. Utdanning har høyere prisvekst i
Tyskland enn i de skandinaviske landene. Prisstigningen på alkohol og tobakk er
derimot lavere.
Svak konsumprisvekst i Japan
Den nasjonale konsumprisindeksen i Japan var 102,5 (1996=100) i april 1998. Det
er en økning på 0,4 prosent fra april i fjor. Den svake konsumprisveksten
skyldes blant annet lavere priser på importerte varer på grunn av valutauroen i
Sørøst-Asia. I tillegg har enkelte japanske produsenter senket prisene for å
øke salget.
Om statistikken
Den harmoniserte konsumprisindeksen (HKPI) er en indikator for bruk til
internasjonal sammenligning av prisutviklingen. Harmoniserte konsumprisindekser
blir laget i alle EU-land, på Island og i Norge. Inntil videre omfatter den
norske HKPI 86 prosent av det private konsum. Prismaterialet i Norge er
faktiske utsalgspriser den 15. i hver måned. Grunnlaget for beregningene er et
utvalg på om lag 750 spesifiserte forbruksvarer og tjenesteytelser.
HKPI er en kjedet Laspeyre-indeks med desember som basismåned og har 1996 som publiseringsbasis (1996=100). Områder som foreløpig er utelatt fra HKPI er enkelte forsikringstjenester, helse- og utdanningstilbud berørt av offentlige overføringer og selveieres bokostnader.
Ukens statistikk nr. 24, 1998 [an error occurred while processing this directive]