Statistisk sentralbyrå

1 Kjønnsforskjeller i poeng i OECD-landene for hver av de tre kompetansene i naturfag
  1. Identifisere naturfaglige spørsmål 2. Forklare fenomener vitenskapelig 3. Bruke naturfaglige bevis
Hellas1 -31 3 -20
Island -30 6 -7
Tyrkia -29 1 -16
Finland -26 9 -7
Norge -24 6 -7
Korea -22 11 -8
New Zealand -22 11 -10
Østerrike -22 19 9
Australia -21 13 3
Slovakia -20 22 0
Tsjekkia -19 21 1
Japan -18 16 -2
Italia -17 15 -2
OECD-gj.snitt -17 15 -3
Frankrike -16 15 -4
Irland -16 9 -7
Sverige -16 12 -5
Tyskland -16 21 4
USA -16 13 -5
Spania -15 18 -1
Belgia -14 16 -9
Canada -14 17 -1
Polen -13 17 -3
Portugal -13 16 2
Ungarn -13 22 -1
Nederland -12 18 3
Danmark -11 21 3
Luxembourg -11 25 3
Sveits -10 18 2
Mexico -7 18 3
Storbritannia -7 21 6
1  Positiv verdi betyr i guttenes favør, og negativ verdi betyr i jentenes favør.
Kilde: OECD, Education at a Glance 2008 (mer informasjon: http://www.oecd.org/edu/eag2008) og Kjærnsli mfl.

Standardtegn i tabeller