Statistikkområde
Utdanning
Alt innhold for området utdanning
Vis innholdstyper
- Statistikker (28)
- Publikasjoner og artikler (201)
Søkeresultat
-
Læreres kompetanse i videregående skole
Rapporter 2017/25
De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå.
Publikasjon -
Livslang læring 2008-2017
Rapporter 2017/23
40 prosent av befolkningen i alderen 22-66 år oppgir å ha deltatt i ikke-formell opplæring i løpet av de siste 12 månedene. Deltakelsen er omtrent like stor blant menn som blant kvinner.
Publikasjon -
Barnetilsynsundersøkelsen 2016
Notater 2017/09
I dette notatet beskriver Statistisk sentralbyrå gjennomføringen av undersøkelsen om barnefamiliers tilsynsordninger vinteren 2016/2017.
Publikasjon -
Foreldrebetaling i barnehager, januar 2017
Rapporter 2017/07
Fulltidsplass i barnehage i ett år inkludert kostpenger og andre tilleggsutgifter kostet i snitt 29 300 kroner i januar 2017. For første gang har SSB registrert hva foreldre har betalt inn for samtlige barnehagebarn. Rapporten presenterer resultat...
Publikasjon -
Dokumentasjon av «LOTTE-Barn»
Notater 2017/15
Dette notatet dokumenterer etableringen av en ny simuleringsmodul, kalt LOTTE-Barn, som beregner proveny- og fordelingseffekter av endringer i systemet for foreldrebetaling i barnehager.
Publikasjon -
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen?
Rapporter 2017/02
Det er mindre forskjeller mellom skolers bidrag til elevenes læring, enn resultater fra nasjonale prøver og eksamen kan gi inntrykk av.
Publikasjon -
Dokumentasjonsnotat om skole- og kommunebidragsindikatorer i grunnskolen
Notater 2016/35
Formålet med dette notatet er å beskrive hva en skole- og kommunebidragsindikator er og hvordan skoler og kommuner kan tolke dem
Publikasjon -
Gratis kjernetid i barnehage i Oslo. Rapport 1
Rapporter 2016/36
I perioden 2011 til 2014 foretok forskningsavdelingen ved Statistisk sentralbyrå og Fafo en omfattende evaluering av tilbudet om gratis kjernetid for fire- og femåringer i bydelene Alna, Stovner, Grorud, Bjerke og Søndre Nordstrand.
Publikasjon -
Education-specific labour force and demand in Norway in times of transition
Rapporter 2016/31
Publikasjon -
Norsk standard for utdanningsgruppering 2016
Notater 2016/30
Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) er først og fremst beregnet for bruk i offisiell norsk statistikk. Den skal definere alle utdanningsaktiviters nivå og fagområde.
Publikasjon -
Livslang læring 2008–2016
Rapporter 2016/29
Kvinner har lenge vært i flertall på landets universiteter og høyskoler. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren viser at de også tar betydelig mer formell videreutdanning enn menn.
Publikasjon -
LÆRERMOD: Forutsetninger og likninger
Notater 2016/25
Dette notatet omtaler forutsetninger og likninger i framskrivningsmodellen LÆRERMOD. LÆRERMOD framskriver tilbud av og etterspørsel etter fem typer lærere.
Publikasjon -
Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2009-2013
Rapporter 2016/24
I 2014 var 62 prosent av deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet året før, i arbeid eller utdanning. Det er imidlertid betydelig forskjell mellom kvinner og menn.
Publikasjon -
Foreldrebetaling i barnehager, januar 2016
Rapporter 2016/21
En ny ordning gjør kommunale barnehageplasser billigere for dem med lavest inntekt. For en husholdning med inntekter på en halv million eller mer blir en kommunal barnehageplass derimot dyrere.
Publikasjon -
Effektevaluering av intensivopplæringen i Overgangsprosjektet, Ny Giv : Andre delrapport
Rapporter 2016/08
Det er ingen tegn til at intensivopplæringen har hatt noen generell effekt på elevenes resultater. I Stavanger er det imidlertid tegn til at deltakerne i større grad enn lignende elever fullfører Vg1 og fortsetter til Vg2.
Publikasjon