Statistikkområde
Utdanning
Alt innhold for området utdanning
Vis innholdstyper
- Statistikker (28)
- Publikasjoner og artikler (201)
Søkeresultat
-
Lærerkompetanse i grunnskolen
Notater 2019/13
Denne dokumentasjonsrapporten beskriver gjennomføringen av undersøkelsen Lærerkompetanse i grunnskolen 2018 (KIG 2018).
Publikasjon -
Voksne i grunnskoleopplæring
Notater 2018/47
Notatet kartlegger omfanget og beskriver eksisterende registreringer av deltakere i grunnskoleopplæring for voksne.
Publikasjon -
Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2011-2015
Rapporter 2018/38
Introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere er et integreringspolitisk tiltak som alle norske kommuner har plikt til å tilby nyankomne flyktninger i henhold til introduksjonsloven (lov av 4. juli 2003 nr. 80).
Publikasjon -
Framskrivinger av arbeidsstyrken og sysselsettingen etter utdanning mot 2035
Rapporter 2018/36
I denne rapporten studerer vi sysselsetting og arbeidsstyrke og hvilke drivkrefter som har betydning for sammensetningen av de to frem i tid. Vi framskriver sysselsetting og arbeidsstyrke i perioden 2016 til 2035 etter fem utdanningsnivå og 28 utd...
Publikasjon -
LÆRERMOD 2016-2040
Rapporter 2018/35
I denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD.
Publikasjon -
Gratis kjernetid i barnehage i Oslo. Rapport 2
Rapporter 2018/34
Publikasjon -
Voksne personer med flyktningbakgrunn med lav utdanning, ingen utdanning eller ukjente utdanningsopplysninger
Rapporter 2018/29
I denne rapporten ser vi på voksne innvandrere med flukt som innvandringsgrunn, og som har lav utdanning (barneskole eller grunnskole), ingen utdanning eller ukjente utdanningsopplysninger når de kom til Norge.
Publikasjon -
Kompetanseprofil for lærere i videregående skole
Rapporter 2018/19
Basert på en kombinasjon av registerdata fra nasjonal utdanningsdatabase (NUDB) og spørreskjemadata, kartlegges lærernes fagspesifikke og formelle kompetanse i denne rapporten.
Publikasjon -
Lærerkompetanse i videregående opplæring
Notater 2018/26
Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte høsten 2017 en undersøkelse om kompetanse blant undervisningspersonell i videregående opplæring.
Publikasjon -
Foreldrebetaling i barnehager, januar 2018
Rapporter 2018/14
Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomfører en årlig undersøkelse av foreldre-betalingen for fulltidsopphold i private og kommunale barnehager. Undersøkelsen er nå basert på en totaltelling av barnehagene i landet, samt detaljert rapportering fra al...
Publikasjon -
Matematikkdidaktisk etterutdanning av lærere og målrettet strukturert matematikkundervisning ved overgang til 8. trinn og VG1
Notater 2018/15
Dette notatet beskriver gjennomføringen så langt av et forsøk i Osloskolen, der vi prøver ut tilrettelagt matematikkopplæring for elever med svak matematikkompetanse og tilpasset etterutdanning av lærere.
Publikasjon -
Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall
Rapporter 2018/08
Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med svake faglige prestasjoner midtveis i 10. trinn fått tilbud om tilpasset intensivopplæring i vårsemestrene 2011-2013.
Publikasjon -
Effekter av satsing på økt lærertetthet
Rapporter 2017/39
Høsten 2012 bevilget Stortinget 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger på ungdomstrinnet. Denne rapporten studerer effekter på ressursbruk, læringsutbytte og læringsmiljø, samt gir en beskrivelse av hvordan tiltaket er gjen...
Publikasjon -
Barnetilsynsundersøkelsen 2016
Rapporter 2017/35
En enda større andel av barn i alderen 1–5 år går i barnehage i 2016 enn i 2010, viser rapporten «Barnetilsynsundersøkelsen 2016». Økningen skyldes først og fremst en større andel ett- og toåringer i barnehage.
Publikasjon -
Gjennomgang av tidligere LÆRERMOD-framskrivinger
Notater 2017/42
Siden 1998, da modellen LÆRERMOD ble etablert, har Statistisk sentralbyrå (SSB) regelmessig publisert framskrivninger av tilbud og etterspørsel for ulike typer lærere.
Publikasjon