[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]
Ukens statistikk nr. 49, 1996

Flere elever sikrer seg tilleggspoeng


Stadig flere elever i videregående skole sikrer seg tilleggspoeng til høyere utdanning. 88 prosent av elevene som gikk ut av allmennfaglig studieretning i vår hadde valgt mer enn ett fordypningsfag. Tilsvarende tall i fjor var 85 prosent.

Vel 41 prosent av avgangselevene hadde tre eller flere fordypningsfag skoleåret 1995/96, mot vel 35 prosent foregående skoleår.

I studieretning for allmenne fag er ett av kravene at elevene må velge minimum ett fag med full fordypning. Det utgjør til sammen åtte uketimer over to år. Bare en av ti elever la seg på denne minimumsgrensen i skoleåret 1995/96, mens fire av ti valgte tre eller flere fordypningsfag.

Like mange jenter som gutter valgte fordypningsfag utover minstekravet. 44 prosent av guttene og 49 prosent av jentene valgte to fordypningsfag. 43 prosent av guttene og 39 prosent av jentene valgte tre eller flere fag.

Guttene naturfag, jentene språk
Forskjellen mellom gutter og jenter var størst innen språkfagene. 60 prosent av jentene og 39 prosent av guttene valgte språk som fordypningsfag. Blant guttene var naturfagene mest populære. Hele 55 prosent valgte naturfag. Samfunnsfagene var nest mest populære blant jenter, da 59 prosent valgte fordypning innen minst ett slikt fag.

Samfunnsfag og språkfag var den mest vanlige kombinasjon ved valg av fag fra flere faggrupper. 27 prosent av jentene og 20 prosent av guttene valgte denne kombinasjonen.

Elever i Finnmark velger få fordypningsfag
I Hedmark og Sogn og Fjordane valgte minst 95 prosent av elevene fag som gir tilleggspoeng ved opptak til høyere utdanning. Tilsvarende andel i Finnmark var 67 prosent.

Andelen som valgte mer enn to fag, og dermed fikk fire tilleggspoeng, varierte fra 14 prosent i Finnmark til 57 prosent i Oppland og Rogaland.

Mange i Oppland fordypet seg i naturfagene. 57 prosent av elevene hadde minst ett naturfag, mens landsgjennomsnittet var 49 prosent. Østfold lå lavest med en andel på 41 prosent.

I Hedmark valgte 63 prosent av elevene full fordypning i minst ett språkfag, mens bare 38 prosent i Sør-Trøndelag hadde fordypning i språk.

Om statistikken
I studieretning for allmenne fag skal elevene i tillegg til felles allmenne fag velge studieretningsfag. Studieretningsfagene skal til sammen utgjøre minst 20 timer i videregående kurs I og videregående kurs II. Minimum ett fag skal ha full fordypning, det vil si til sammen åtte uketimer over to år. Fra 1993 får søkere til høyere utdanning to tilleggspoeng for to fag, og fire tilleggspoeng for tre eller flere fag med full fordypning.

Dataene omfatter elever som gikk siste året i allmennfaglig studieretning i videregående skole 1995/96, og tellingen er foretatt per 1. oktober 1995.

[Figur 7]

Figur 7: Elever i siste året i treårig allmennfaglig linje, etter antall fag med full fordypning. Prosent. Skolefylke. Skoleåret 1995/96


Ny statistikk

Utdanningsstatistikk. Fordypningsfag i allmennfaglig studieretning, 1996.
Statistikken utgis årlig i Ukens statistikk. Mer informasjon: Torill Vangen, tlf. 62 88 52 80, e-post: van@ssb.no eller Eva Hoel, tlf. 62 88 52 81, e-post: evh@ssb.no.

Tabelle

Ukens statistikk nr. 49, 1996