[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]
Ukens statistikk nr. 24, 1996

Flere ser fjernsyn – færre ser video


Vi ser mer fjernsyn, mindre video, leser like mye aviser og bruker hjemme-PC-en mindre. Slik kan Norsk mediebarometer 1995 sammenfattes.

Det mest bemerkelsesverdige er at andelen som bruker hjemme-PC hver dag, har sunket fra 11 til 9 prosent fra 1994 til 1995. Til tross for denne nedgangen har andelen med tilgang til PC i hjemmet økt fra 33 til 39 prosent i den samme perioden.

Mer tid til fjernsyn
I fjor brukte Kari og Ola Nordmann gjennomsnittlig 2 timer og 4 minutter hver dag til fjernsynstitting. Det er 11 minutter mer enn i 1994. 84 prosent av befolkningen ser fjernsyn hver dag. Det er en økning på 2 prosentpoeng fra 1994.

Andelen som leser aviser hver dag er 84 prosent, hører på radio 66 prosent og de som hører på plater, kassetter eller CD 38 prosent.

Andelen som så video hver dag har sunket med 3 prosentpoeng til 8 prosent i 1995.

Vi hører på radio gjennomsnittlig 1 time og 39 minutter hver dag, leser aviser i 40 minutter og spiller plater, kassetter eller CD-er i 31 minutter.

Det er først og fremst blant unge gutter medievanene har forandret seg. De ser mindre video og mer fjernsyn. Økningen i fjernsynstitting har funnet sted først og fremst i virkedagene, mens videotittingen har sunket både i virkedagene og i helgene.

Bøker for kvinner
Plater, kassetter og CD er fortsatt det mest typiske ungdomsmediet. Mens bøker er mest lest av jenter og unge kvinner, er tegneserieblader og hjemme-PC i særlig grad typisk for gutter. Ukeblader er mest lest av unge og eldre kvinner. Aviser, tidsskrifter og radio er mest for voksne, mens fjernsynet når de aller fleste uansett alder og kjønn.

Det har vært en klar økning i andelen som leser aviser på søndager fra 1994 til 1995. En økning i andelen avislesere på søndag fra 64 til 72 prosent viser at søndagen er blitt en avisdag nesten på linje med andre dager i uka.

NRK med mindre seerandel
NRK er fremdeles den dominerende kanalen, men TV2 har økt sin seerandel gradvis, fra 23 prosent i 1992 til 55 prosent i 1995. Det har medført at andre kanaler for første gang totalt sett har en større seerandel per dag enn det NRK har.

NRK blir mest sett av eldre, TV3 mest av barn. TV2 og TVNorge fanger i større grad opp hele familien som sin seergruppe, selv om TV2 har en overvekt av mannlige seere.

Telefonbruk
Det er selvstendig næringsdrivende som har de fleste private telefonsamtalene, med 3,3 samtaler hver dag. I tillegg har menn flere private telefonsamtaler enn kvinner hver dag, og spesielt menn i alderen 25-44 år.

Variasjon i døgnet
Bruken av mediene i løpet av døgnet varierer sterkt, men vanene er temmelig stabile fra år til år. Den eneste tydelige endringen er at radiolyttingen går noe ned i perioden fra klokken 0600 til 1000 om morgenen. Fjernsynstittingen har også hatt en liten økning om ettermiddagen.

Selv med noe synkende radiolytting, er det slik at morgenen og formiddagen domineres av dette mediet og av avislesing. Om ettermiddagen holder radiolyttingen stand og avislesingen når sitt høyeste nivå. Fjernsynstittingen kommer opp på nivå med radiolyttingen på ettermiddagen. Kvelden er i størst grad avsatt til fjernsynstitting, men da er også boklesing på sitt høyeste. Om natten er det 5 prosent som ser fjernsyn og 4 prosent som leser bøker.

Om statistikken
I undersøkelsen er det brukt et landsomfattende tilfeldig utvalg på 1 832 personer i alderen 9 til 79 år. Hele undersøkelsen ble gjennomført over telefon. Ved intervju med mindreårige har foreldre/foresatte vært tilgjengelige for hjelp ved enkelte av spørsmålene.

[Figur 1]

Figur 1: Antall minutter brukt til ulike massemedier en gjennomsnittsdag. 1995


[Figur 2]

Figur 2: Andel som ser på ulike fjernsyns-kanaler en gjennomsnittsdag. Prosent. 1995


Ny statistikk

Norsk mediebarometer, 1995.
Statistikken utgis hvert år i Ukens statistikk og i serien Statistiske analyser (SA 12/96). Mer informasjon: Odd Frank Vaage, tlf. 21 09 46 69, e-post: ova@ssb.no.

Ukens statistikk nr. 24, 1996