[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]
Ukens statistikk nr. 11, 1996

Flere store lastebiler


Antall lastebiler med nyttelast på 14 tonn og oppover øker sterkt. Samtidig foregår det en gradvis reduksjon i de fleste andre lastebilgrupper. Det er flest små lastebiler i Oslo, færrest i Finnmark.

Fra 1994 til 1995 økte antallet lastebiler med lasteevne på 14 tonn og oppover med over 11 prosent. Ved utgangen av 1995 var det registrert nesten 6 900 lastebiler i denne gruppen. Det tilsvarer nær 13 prosent av alle lastebiler. I løpet av en femårsperiode har økningen vært på nesten 46 prosent. Derimot har det vært en reduksjon i de fleste andre lastebilgruppene, slik at det totale antallet lastebiler ble redusert med vel 1 prosent fra 1994 til 1995. Ved utgangen av 1995 var den totale lastebilparken på 53368 lastebiler. Økningen i store lastebiler demmer ikke opp for nedgangen blant de små og mellomstore bilene. I løpet av de siste fem årene er antallet lastebiler blitt redusert med nær 10 prosent.

Andelen lastebiler med nyttelast 14 tonn og oppover utgjorde vel 5 prosent av alle lastebiler i Oslo, mens tilsvarende andel i Finnmark var drøyt 21 prosent. Hele 48 prosent av lastebilene i Oslo hadde nyttelast under tre tonn, mens den tilsvarende andelen i Sogn og Fjordane var snaut 24 prosent.

Økning i antall godsbiler
Selv om tallet på lastebiler gikk ned, økte det totale antallet biler knyttet til godstransport. Ved utgangen av 1995 var det registrert om lag 216 600 biler. Dette er knapt 7 000 flere enn året før og tilsvarer en økning på 3,2 prosent. Veksten skyldes i hovedsak at det stadig blir flere kombinerte biler, som brukes både til frakt av passasjerer og gods. Denne gruppen økte med 7 prosent fra 1994 til 1995, til 97 600. Også trekkvogn for semitrailer og andre lastebiler, blant annet renovasjon- og kjølebiler, bidrog til økningen i totalbestanden av godsbiler. Veksten var på henholdsvis 9,3 og 7,3 prosent.

Større nyttelastkapasitet for godsbiler
For godsbilene samlet var den totale nyttelastkapasiteten i 1995 vel 675 000 tonn. Dette var drøyt 2 prosent mer enn året før. De dieseldrevne godsbilene utgjorde nesten 88 prosent av samlet nyttelastkapasitet.

For lastebilene var kapasiteten nær 365 000 tonn, som er uendret fra 1994 til 1995. Lastebilene har vel 54 prosent av den samlede nyttelastkapasiteten til godsbilparken.

Tallene gjelder kjøretøyer med påmontert skilt pr. 31. desember og omfatter lastebiler med nyttelast opp til 30 tonn, varebiler med nyttelast over 1 tonn, kombinerte biler, trekkvogn for semitrailere, tankbiler og andre spesialbiler (renovasjonsbiler, kjølebiler m.m.).

Kilde: Kjøretøyregisteret i Vegdirektoratet.

[Figur 9]

Figur 9: Registrerte kjøretøyer for gods-transport. Fylke. 31. desember 1995


Ny statistikk

Godsbiler. Registerstatistikk, 1995.
Statistikken utgis årlig i Ukens statistikk og i Norges offisielle statistikk (NOS) Samferdselsstatistikk. Mer informasjon: Asbjørn Wethal, tlf. 62 88 54 15 eller Jan Monsrud, tlf. 62 88 54 07.

Tabeller

Ukens statistikk nr. 11, 1996