Statistikkområde

Transport og reiseliv: Sjøtransport

Alt innhold for delområdet sjøtransport

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Mer gods ble fraktet sjøvegen

    Det ble transportert 47,5 millioner tonn gods sjøvegen i 4. kvartal 2017. Dette er 6,7 prosent mer enn i samme kvartal 2016.

    Artikkel
  • 1 400 skip i handelsflåten

    Den norske handelsflåten var på i alt 1 400 skip og til sammen 16,4 millioner bruttotonn ved utgangen av 2017. Dette er et fall på 2 skip og en økning på 12 000 bruttotonn fra 2016.

    Artikkel
  • Sterkest vekst i bussnæringen

    Kollektivtransporten hadde 3,8 millioner flere påstigninger i 3. kvartal 2017 enn i samme kvartal året før – en samlet økning på 2,6 prosent. Bussnæringen frakter desidert flest passasjerer og hadde den sterkeste passasjerveksten.

    Artikkel
  • Billigere drivstoff ga mindre kostnader for alle fartøygrupper

    For rederier i innenriks sjøfart, falt drivstoffkostnadene med 3,2 prosent i 3. kvartal 2017 fra kvartalet før. De totale kostnadene falt med 0,6 prosent i samme periode.

    Artikkel
  • Stabil sjøtransport

    Det ble transportert 45,5 millioner tonn gods sjøvegen i 3. kvartal 2017. Dette var 0,5 millioner, eller 1,0 prosent mer enn i samme kvartal 2016.

    Artikkel
  • Fortsatt nedtur for sjøfart i 2016

    Sjøfartsnæringene omsatte for 152,6 milliarder kroner i 2016 – et fall på hele 8 prosent fra året før. Antall sysselsatte sank med 3 prosent til 24 250.

    Artikkel
  • Færre seilaser med los om bord

    Den tradisjonsrike losen kan bli et sjeldnere syn på skip langs Norskekysten dersom utviklingen fortsetter. I 2016 ble det gjennomført nær 39 000 seilaser med los om bord i norske farvann, 7 prosent færre enn året før.

    Artikkel
  • Sterk passasjervekst på sporvei og forstadsbane

    Kollektivtransporten hadde 6,2 millioner flere påstigninger i 2. kvartal 2017 enn i samme kvartal året før – en samlet økning på 4,1 prosent. Sporvei hadde den sterkeste passasjerveksten.

    Artikkel
  • Slepebåter - eneste med kostnadsøkning

    Nedgangen i drivstoffkostnadene er hovedårsaken til fallet i kostnadene for alle fartøygrupper, unntatt slepebåter som opplede økning i totalkostnadene. Drivstoffkostnadene falt 4,5 prosent fra 1. til 2. kvartal 2017.

    Artikkel
  • Mer trafikk sjøvegen

    144 000 eller nær 10 prosent flere passasjerer reiste med fergerutene mellom Norge og utlandet i 2. kvartal 2017 sammenlignet med samme periode i 2016.

    Artikkel
  • Godset likt fordelt mellom båt, bil og røyrleidning

    Godstransport i Noreg fordeler seg jamt på båtar, bilar og røyrleidningar målt i tonnkilometer. Samanlikna med andre europeiske land utfører bil og jarnbane mindre av total transport. Frakt med båt er på same nivå som i resten av Europa. Røyrleidn...

    Artikkel
  • Mindre gods på sjøen

    I alt ble det transportert 43,3 millioner tonn gods til og fra de største norske havnene i 1. kvartal 2017. Dette er 5,1 prosent mindre enn i 1. kvartal 2016.

    Artikkel
  • Økning i CO2-avgiften bidro til økte drivstoffkostnader

    I 1. kvartal 2017 er CO2 - og svovelavgift for første gang inkludert i kostnadsindeksen. Spesielt økningen i CO2-avgiften fra 2016 til 2017 bidro til å forsterke veksten i drivstoffkostnadene.

    Artikkel
  • Oppgang for landtransport

    Foreløpige tall viser at omsetningen i næringen ‘landtransport’ økte med 3,4 prosent fra 1. kvartal 2016 til samme kvartal i år. 

    Artikkel
  • Økt driftsresultat for utenriks sjøfart

    Driftsresultatet for utenriks sjøfart viser fortsatt en positiv utvikling. I 2015 var det på 21,9 milliarder kroner, en økning på 10,3 prosent fra året før. Driftsmarginen lå på 14,6 prosent mot 13,7 prosent i 2014.

    Artikkel