Prøv nye Statistikkbanken

Vi jobber med å forbedre Statistikkbanken. Vil du prøve?

Prøv den nye løsningen (åpnes i ny fane)

Fortell oss hva du synes

Samferdsel i kommuner og fylkeskommuner

Til toppen
De 3 stegene er Velg tabell, Velg variabler og Vis resultat. Du er nå på Velg variabler

04925: L. Samferdsel - nøkkeltall (F) (avslutta serie) 1999 - 2016

Christina Lyle, Statistisk sentralbyrå
+47 46 48 34 44
Geir Martin Pilskog, Statistisk sentralbyrå
+47 40 81 13 83
15.03.2018 08:00
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., samferdsel i alt:
Kroner
Andel netto driftsutgifter for kollektivtransport (buss, båtruter, t-bane og trikk/bybane) i kr per innbygger:
Kroner
Andel netto driftsutgifter for kollektivtransport (buss, båtruter, t-bane, trikk/bybane) i kr per reise:
Kroner
Andel netto driftsutgifter for kollektivtransport (buss, båtruter, t-bane og trikk/bybane):
Kroner
Andel vedlikeholdsutgifter av netto driftsutgifter til fylkesveier:
1000 Kroner
Andel nto. dr.utg. for samferdsel i alt av samlede nto. dr.utg:
Prosent
Bto. inv.utg. i kr pr. innb., samferdsel i alt:
Kroner
Andel skyssberettigede elever i grunn- og videreg. skole av alle elever:
Prosent
Andel skolereiser i grunn- og videreg. skole av alle reiser:
Prosent
Brutto driftsutgifter til samferdsel i kroner per innbygger:
Kroner
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., fylkesveier:
Kroner
Netto driftsutgifter til fylkesvei i kr per kilometer:
Kroner
Andel nto. dr.utg. for fylkesveier av nto. dr.utg. samf. ialt:
Prosent
Bto .inv.utg.i kr pr. innb., fylkesveier:
Kroner
Bompengeinnt. i invest. i prosent av brutto investeringsutg. til fylkesvei:
Prosent
Andel kilometer fylkesveg med dårlig eller svært dårlig dekketilstand:
Prosent
Bto. dr.utg. i kr pr. km. fylkesvei:
Kroner
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., buss:
Kroner
Nto. dr.utg. per reise, buss:
Kroner
Reiser pr. 1 000 innb., buss:
Antall
Andel skolereiser av alle reiser, buss:
Prosent
Rutekilometer pr. 1000 innb., buss:
Kilometer
Setekm per innb., buss:
Setekm
Kapasitetsutnytting målt som passasjerkm/setekm, buss:
Prosent
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., fylkesveiferger:
Kroner
Nto. dr.utg. per reise, fylkesveiferger:
Kroner
Reiser pr. 1 000 innb., fylkesveiferger:
Antall
Andel skolereiser av alle reiser, fylkesveiferger:
Prosent
Utseilt distanse i km pr. 1 000 innb., fylkesveiferger:
Kilometer
Andel fylkesveifergesamband hvor antall kjøretøy som kom med ønsket avgang var 98 prosent eller høyere:
Prosent
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., båtruter:
Kroner
Nto. dr.utg. per reise, båtruter:
Kroner
Reiser pr. 1000 innb., båtruter:
Antall
Andel skolereiser av alle reiser, båtruter:
Prosent
Utseilt distanse i km pr. 1 000 innb., båtruter:
Kilometer
Kapasitetsutnytting målt som passasjerkm/setekm, båtruter:
Prosent
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., transport for funksjonshemmede:
Kroner
Reiser pr. 1000 innb., transport for funksjonshemmede:
Antall
Transportordningen for funksjonshemmede. Antall brukere pr. 1000 innb:
Antall
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., T-bane og trikk/bybane:
Kroner
Nto. dr.utg. per reise, T-bane og trikk/bybane:
Kroner
Reiser pr. 1000 innb., T-bane og trikk/bybane:
Antall
Andel skolereiser av alle reiser, T-bane og trikk/bybane:
Prosent
Rutekilometer pr. 1 000 innb., T-bane og trikk/bybane:
Kilometer
Kapasitetsutnytting målt som passasjerkm/setekm, T-bane og trikk/bybane:
Prosent
Reiselengde i km, buss. Gjennomsnitt:
Kilometer
Reiselengde i km, fylkesveiferger. Gjennomsnitt:
Kilometer
Reiselengde i km, båtruter. Gjennomsnitt:
Kilometer
Reiselengde i km, T-bane og trikk/bybane. Gjennomsnitt:
Kilometer
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., samferdsel i alt:
1.1.
Andel netto driftsutgifter for kollektivtransport (buss, båtruter, t-bane og trikk/bybane) i kr per innbygger:
1.1.
Andel netto driftsutgifter for kollektivtransport (buss, båtruter, t-bane, trikk/bybane) i kr per reise:
1.1.
Andel netto driftsutgifter for kollektivtransport (buss, båtruter, t-bane og trikk/bybane):
1.1.
Andel vedlikeholdsutgifter av netto driftsutgifter til fylkesveier:
1.1.
Andel nto. dr.utg. for samferdsel i alt av samlede nto. dr.utg:
1.1.
Bto. inv.utg. i kr pr. innb., samferdsel i alt:
1.1.
Andel skyssberettigede elever i grunn- og videreg. skole av alle elever:
1.1.
Andel skolereiser i grunn- og videreg. skole av alle reiser:
1.1.
Brutto driftsutgifter til samferdsel i kroner per innbygger:
1.1.
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., fylkesveier:
1.1.
Netto driftsutgifter til fylkesvei i kr per kilometer:
1.1.
Andel nto. dr.utg. for fylkesveier av nto. dr.utg. samf. ialt:
1.1.
Bto .inv.utg.i kr pr. innb., fylkesveier:
1.1.
Bompengeinnt. i invest. i prosent av brutto investeringsutg. til fylkesvei:
1.1.
Andel kilometer fylkesveg med dårlig eller svært dårlig dekketilstand:
1.1.
Bto. dr.utg. i kr pr. km. fylkesvei:
1.1.
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., buss:
1.1.
Nto. dr.utg. per reise, buss:
1.1.
Reiser pr. 1 000 innb., buss:
1.1.
Andel skolereiser av alle reiser, buss:
1.1.
Rutekilometer pr. 1000 innb., buss:
1.1.
Setekm per innb., buss:
1.1.
Kapasitetsutnytting målt som passasjerkm/setekm, buss:
1.1.
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., fylkesveiferger:
1.1.
Nto. dr.utg. per reise, fylkesveiferger:
1.1.
Reiser pr. 1 000 innb., fylkesveiferger:
1.1.
Andel skolereiser av alle reiser, fylkesveiferger:
1.1.
Utseilt distanse i km pr. 1 000 innb., fylkesveiferger:
1.1.
Andel fylkesveifergesamband hvor antall kjøretøy som kom med ønsket avgang var 98 prosent eller høyere:
1.1.
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., båtruter:
1.1.
Nto. dr.utg. per reise, båtruter:
1.1.
Reiser pr. 1000 innb., båtruter:
1.1.
Andel skolereiser av alle reiser, båtruter:
1.1.
Utseilt distanse i km pr. 1 000 innb., båtruter:
1.1.
Kapasitetsutnytting målt som passasjerkm/setekm, båtruter:
1.1.
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., transport for funksjonshemmede:
1.1.
Reiser pr. 1000 innb., transport for funksjonshemmede:
1.1.
Transportordningen for funksjonshemmede. Antall brukere pr. 1000 innb:
1.1.
Nto. dr.utg. i kr pr. innb., T-bane og trikk/bybane:
1.1.
Nto. dr.utg. per reise, T-bane og trikk/bybane:
1.1.
Reiser pr. 1000 innb., T-bane og trikk/bybane:
1.1.
Andel skolereiser av alle reiser, T-bane og trikk/bybane:
1.1.
Rutekilometer pr. 1 000 innb., T-bane og trikk/bybane:
1.1.
Kapasitetsutnytting målt som passasjerkm/setekm, T-bane og trikk/bybane:
1.1.
Reiselengde i km, buss. Gjennomsnitt:
1.1.
Reiselengde i km, fylkesveiferger. Gjennomsnitt:
1.1.
Reiselengde i km, båtruter. Gjennomsnitt:
1.1.
Reiselengde i km, T-bane og trikk/bybane. Gjennomsnitt:
1.1.
Statistisk sentralbyrå
Ekstern PRODUKSJON
Nå har du kommet til skjermbildet for å velge hvilke variabler og verdier du vil ha frem i ditt resultat av tabellen. En variabel er en egenskap ved en statistisk enhet. Side er delt opp i flere bokser, en for hver variabel, hvor du kan velge verdier ved å markere en eller flere. Det starter alltid med statistikkvariabel som er hoved verdien som telles i tabellen. Trykk enter for å gå rett til valg av første variabel.
Navigering med tastatur og skjermleser. Velg flere objekter etter hverandre. SHIFT+pil ned/opp. For å velge enkelte verdier i listen: Windows:Hold inn Ctrl + pil ned. Deretter slipp Ctrl og trykk på mellomromstasten. Gjenta. Mac:CMD+pil ned/opp. Deretter slipp CMD og trykk på mellomromstasten. Gjenta. (Fungerer kun i Chrome, ikke i Safari). For å komme ut av listen med de markerte valgene, trykk TAB-tast.
Må velges
Søkefelt for å finne ønsket verdi i kodelisten til denne variabelen. Dette er eksempler på verdier i listen. Nto. dr.utg. i kr pr. innb., samferdsel i alt , Andel netto driftsutgifter for kollektivtransport (buss, båtruter, t-bane og trikk/bybane) i kr per innbygger , Andel netto driftsutgifter for kollektivtransport (buss, båtruter, t-bane, trikk/bybane) i kr per reise ,

Valgt 1 av totalt 49

Må velges
Søkefelt for å finne ønsket verdi i kodelisten til denne variabelen. Dette er eksempler på verdier i listen. 1999 , 2000 , 2001 ,

Valgt 1 av totalt 18

Søkefelt for å finne ønsket verdi i kodelisten til denne variabelen. Dette er eksempler på verdier i listen. EAFK Landet , EAFKUO Landet uten Oslo , 0100 Østfold fylkeskommune ,

Valgt 0 av totalt 27

Valgfri variabel
Antall valgte celler
(maksimalt tillatt er 300 000)
Antall valgte celler har oversteget maksimalt tillatt 300 000
[Se liste over endringer i de regionale inndelingene](https://www.ssb.no/offentlig-sektor/kommunekatalog/endringer-i-de-regionale-inndelingene).

statistikkvariabel

Nto. dr.utg. i kr pr. innb., samferdsel i alt

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Andel vedlikeholdsutgifter av netto driftsutgifter til fylkesveier

Andelen som fylkeskommunene bruker til vedlikehold av fylkesveier i prosent av samlede netto driftsutgifter til fylkesveier, publiseres for første gang per 15. juni 2017. Tallene må brukes med varsomhet, siden ikke alle fylkene foreløpig benytter en utarbeidet konverteringstabell mellom SVVs kontoplan og KOSTRAs artskontoplan (tillagt fylkeskommunens egne utgifter til FV), som ble utarbeidet til bruk fra 2015.

Andel nto. dr.utg. for samferdsel i alt av samlede nto. dr.utg

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Bto. inv.utg. i kr pr. innb., samferdsel i alt

Tidsseriebrudd for 2000. Tall for 2000 var feil.

Nto. dr.utg. i kr pr. innb., fylkesveier

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Netto driftsutgifter til fylkesvei i kr per kilometer

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013. Forvaltningsreformen Fra og med 2010 overtok fylkene ansvaret for om lag 17 000 kilometer øvrig riksvei, som et ledd i forvaltningsreformen. Dette fører til at enkelte indikatorer i større eller mindre grad ikke er direkte sammenliknbare med tidligere år.

Andel nto. dr.utg. for fylkesveier av nto. dr.utg. samf. ialt

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Andel kilometer fylkesveg med dårlig eller svært dårlig dekketilstand

Forvaltningsreformen Fra og med 2010 overtok fylkene ansvaret for om lag 17 000 kilometer øvrig riksvei, som et ledd i forvaltningsreformen. Dette fører til at enkelte indikatorer i større eller mindre grad ikke er direkte sammenliknbare med tidligere år.

Nto. dr.utg. i kr pr. innb., buss

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Nto. dr.utg. per reise, buss

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Rutekilometer pr. 1000 innb., buss

Fra og med 2010 er begrepet vognkilometer erstattet med rutekilometer. Tallet på kjørte kilometer i rute vil være lavere enn tallet på vognkilometer, siden posisjonskjøring mv. er fratrukket. Indikatoren er derfor ikke direkte sammenliknbar med tidligere år.

Setekm per innb., buss

Setekilometer for Nord-Trøndelag i 2016 er hentet fra SSBs kollektivstatistikk

Kapasitetsutnytting målt som passasjerkm/setekm, buss

Fra 2010 er begrepet plasskilometer erstattet med setekilometer. Tallet på setekilometer vil være lavere enn plasskilometer, siden plasskilometer også tok hensyn til antall ståplasser. Indikatoren er derfor ikke direkte sammenliknbar med tidligere år. Setekilometer og passasjerkilometer for Nord-Trøndelag i 2016 er hentet fra SSBs kollektivstatistikk

Nto. dr.utg. i kr pr. innb., fylkesveiferger

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Nto. dr.utg. per reise, fylkesveiferger

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Nto. dr.utg. i kr pr. innb., båtruter

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Nto. dr.utg. per reise, båtruter

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Kapasitetsutnytting målt som passasjerkm/setekm, båtruter

Fra 2010 er begrepet plasskilometer erstattet med setekilometer. Tallet på setekilometer vil være lavere enn plasskilometer, siden plasskilometer også tok hensyn til antall ståplasser. Indikatoren er derfor ikke direkte sammenliknbar med tidligere år.

Nto. dr.utg. i kr pr. innb., transport for funksjonshemmede

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Reiser pr. 1000 innb., transport for funksjonshemmede

Tallet for Akershus for 2001, 2003 og 2004 tilsvarer ikke antall passasjerer, men antall brukte TT-kuponger

Nto. dr.utg. i kr pr. innb., T-bane og trikk/bybane

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Nto. dr.utg. per reise, T-bane og trikk/bybane

Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.

Kapasitetsutnytting målt som passasjerkm/setekm, T-bane og trikk/bybane

Fra 2010 er begrepet plasskilometer erstattet med setekilometer. Tallet på setekilometer vil være lavere enn plasskilometer, siden plasskilometer også tok hensyn til antall ståplasser. Indikatoren er derfor ikke direkte sammenliknbar med tidligere år.