Søkeresultat

Hopp til søkeresultater
Nettstedsøk

Fant 123 treff for "Klimagassutslipp " på nettstedet

Sorter etter:
  • Mindre utslipp per kjørte kilometer

    Publisert:

    Mindre utslipp per kjørte kilometer Publisert: 15. februar 2018 Klimagassutslippene fra veitrafikk har. Thovsen Klimagassutslippene fra veitrafikk har økt betraktelig siden 1990. Men siden transport av

    Artikkel
  • Store utslipp fra utenriks sjøfart

    Publisert:

    i dag beregner klimagassutslipp, regner vi norsk utenriks sjøfart å være norskdrevne skip. Det betyr at rederiet som drifter skipene og beregne Det er skipenes drivstoffbruk som fører til klimagassutslipp. Statistisk sentralbyrå

    Artikkel
  • Mer utslipp i årene som kommer

    Publisert:

    høyere i 2012 enn i dag, det vil si på 18,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Gasskraftverk med og uten CO2-rensing I 2007 fikk vi en ny kilde til klimagassutslipp i Norge: gasskraftverket på Kårstø i Rogaland anslått klimagassutslippene i 2012 til å ligge mellom 0,5 og 1 million tonn CO2-ekvivalenter over dagens utslipp. Gasskraftverket på

    Artikkel
  • Vedforbruket redusert med en tredel siden 2010

    Publisert:

    . Metan- og lystgassen som produseres blir imidlertid beregnet, men dette er en veldig liten del av Norges klimagassutslipp. Et

    Artikkel
  • 18 elbiler per ladepunkt

    Publisert:

    ut lade- og landstrømanlegg for ferger og skip. Forfatter: Geir Martin Pilskog / Vidar Lund Regjeringen har ambisjoner om en halvering av klimagassutslippene fra transportsektoren innen 2030 sammenlignet med 2005 økt energieffektivitet og reduserte klimagassutslipp når skip ligger ved kai. Elektrisitet fra

    Artikkel
  • Grønt skifte og andre endringer

    Publisert:

    ’ som i seg selv er innrettet på løsninger som gir lavere klimagassutslipp og mer effektiv ressursbruk. Faggruppen skal i tillegg utrede ulike tiltak og virkemidler for økning i opptak og reduksjon av klimagassutslipp i skog- og arealbrukssektoren

    Artikkel
  • Bærekraftig utvikling – noen fremtidige utfordringer

    Publisert:

    . juni 2014 Indikatorene for bærekraftig utvikling viser et Norge med få akutte problemer, men med utfordringer knyttet til klimagassutslipp, helse- og akutte problemer, men med utfordringer knyttet til klimagassutslipp, helse- og miljøfarlige stoffer og offentlige finanser. Det er dessuten særdeles viktig for

    Artikkel
  • Økonomien i regjeringens klimaplan mot 2030

    Publisert:

    klimagassutslippene fremover av dagens virkemidler er reflektert i regjeringens framskrivinger, og Klimakur 2030 baserte seg på (Fæhn mfl., 2020). I beregningene modelleres den forsterkede politikken ved å stille alle ikke-kvotepliktige klimagassutslipp overfor samme utslippspris

    Artikkel
  • Fly bruker 4 ganger så mye energi som tog

    Publisert:

    Energiforbruk og klimagassutslipp i transportsektoren 1994, 1998 og 2004 Fly bruker 4 ganger så når det gjelder energiforbruk og klimagassutslipp ved transport av gods. Sjøtransport er mer energieffektivt og gir lavere klimagassutslipp enn transport med lastebil, mens flytransport av gods igjen kommer dårligst ut

    Artikkel
  • Fire av ti klimakvoter gratis

    Publisert:

    kjøper kvoter i det europeiske kvotemarkedet (ETS). Ordningen med klimakvoter skal bidra til en kostnadseffektiv reduksjon av klimagassutslippene ved at virksomhetene får et valg mellom å årene og 18,5 millioner tonn i 2012. Den årlige andelen av kvotepliktige utslipp i forhold til de totale norske klimagassutslippene varierte mellom 35 og 37 prosent

    Artikkel
  • Bruk av biodrivstoff i transport

    Publisert:

    råvarer som ikke er anvendbare til matproduksjon, anses som mer miljøvennlig blant annet med tanke på klimagassutslipp påvirker utslipp til luft fra veitrafikk? Luftforurensning fra samferdsel Klimagassutslipp fra samferdsel Avgifter knyttet til transport Snart i mål med

    Artikkel
  • Sparing av klimakvoter fortsetter

    Publisert:

    . Ordningen med klimakvoter skal bidra til en kostnadseffektiv reduksjon av klimagassutslippene ved at bedriftene får et valg mellom å på 19,2 millioner tonn CO 2 -ekvivalenter i 2011. Andelen av de totale norske klimagassutslippene var 36 prosent

    Artikkel
  • Nasjonalformuen øker

    Publisert:

    på bærekraftig utvikling, som klimagassutslipp, levealder, energibruk, viktige fiskebestander og bistand: Frode Brunvoll / Kristine Kolshus Nasjonalformuen er en av flere indikatorer på bærekraftig utvikling, som klimagassutslipp, levealder, energibruk, viktige fiskebestander og bistand

    Artikkel
  • Positive miljøtrender - med viktige unntak

    Publisert:

    nær doblet i perioden 1990-2002. Denne næringen stod for 19 prosent av klimagassutslippene, 10 prosent av de forsurende utslippene og 29 prosent av utslippene knyttet til danning av bakkenær ozon i 2002. Utslippene har nådde en topp i 1998 og har siden gått svakt nedover. I 2002 bidro industrien med 23 prosent av de totale klimagassutslippene, 7 prosent av forsurende utslipp og 6 prosent av utslippene knyttet til bakkenær ozon

    Artikkel
  • Kartlegging av miljøskadelige subsidier for framtidig statistikk

    Publisert:

    . Fossile subsidier er tydeligere definert enn andre miljørelaterte subsidier. Fossile brensler har direkte tilknytning til klimagassutslipp og er dermed lettere å avgrense

    Artikkel