Elever som har sluttet i løpet av skoleåret

Indikatoren viser andel elever som har avbrutt utdanningen i løpet av skoleåret, av alle personer som har vært elever i videregående opplæring i skoleåret. Elevmassen omfatter både Vg1, Vg2 og Vg3. Andel elever som har sluttet i løpet av året - alle årstrinn = (Elever som har sluttet i løpet av skoleåret, etter elevens bostedsfylke)/(Antall elever alle trinn forrige skoleår)*100 Teller: Antall elever som har sluttet i løpet av forrige skoleår, Vg1, Vg2 og Vg3, etter elevens bostedsfylke. Målt i antall personer. Kilde: VIGO. Nevner: Antall personer som var elever i skoleåret, etter bostedsfylke, alle trinn, etter bostedsfylke. Målt i antall personer. Kilde: VIGO Indikator for resultatkvalitet. Relevans i forhold til fylkeskommunens oppgave mht. å tilby videregående opplæring til målgruppen. Indikatoren kan si noe om skolens kvalitet, men også om fylkeskommunens/skoleeiers evne til å plassere eleven på ønsket kurs - selv om et mål på dette ikke ligger inne i indikatoren. I den sammenheng er indikatoren en funksjon av elevens tidligere resultater (i den grad eleven ikke er kommet inn på ønsket kurs), evt. også av rådgivningstjenestens kvalitet (hvis eleven går på ønsket kurs). Indikatoren måler antall personer som ikke har andre resultater enn sluttet i forhold til alle personer som har vært elever forrige skoleår. Dette betyr at for eksempel en person som har fulgt to kurs og sluttet på det ene, ikke vil betraktes som en som har sluttet. Hvorvidt en elev slutter kan også være påvirket av forhold knyttet til eleven som fylkeskommunen ikke kan kontrollere. Indikatoren konstaterer at eleven har droppet ut av opplæringen i skoleåret, men sier ikke noe om hvorfor. Når det gjelder muligheter for å påvirke omfanget vil likevel antakelser knyttet til ønsker/tilbud og rådgivning og tiltak basert på slike antakelser være faktorer som fylkeskommunen kan påvirke. Indikatorens kvalitet er relatert til fylkeskommunens rutiner for registrering av "sluttet" i VIGO, dette gjelder både saksbehandlingsrutiner og forvaltnings- og rettighetsvurderinger.