Ikke aktiv
Godstransport på kysten - kvartal
Måleperiodekvartalsvis
Fra og med 1. kvartal 2018 henter Statistisk sentralbyrå anløpsdata direkte fra SafeSeaNet (SSN). Det er derfor ikke lenger nødvendig å rapportere anløpsfilen (RA-0723) i undersøkelsen om havnestatistikk.
Innhold
Har dere fått vedtak fra Statistisk sentralbyrå (SSB) om at dere har opplysningsplikt for den offisielle undersøkelsen Godstransport på kysten (RA-0722)? Her får dere informasjon om hva dette innebærer, og hvordan dere sender inn opplysningene.
Hva skal dere rapportere?
For å kunne beskrive godsstrømmene langs kysten og mot utlandet trenger vi informasjon fra havnene om hvor mye gods som blir losset og lastet i hver enkelt havn. Vi trenger også opprinnelse/destinasjon og vareslag av godset. I tillegg skal passasjertrafikken på fergene til og fra Norge rapporteres.
For de havnene som bruker datasystem som Portwin, Amesto, Portit eller et annet system, kan det lages datauttrekk i Excel-format fra disse systemene som kan sendes inn.
Informasjon og veiledning til utfylling finner dere under fanen «Veiledning» og under SKJEMAER og DOKUMENTER i høyre marg.
Svarene deres er viktige
Det er vurdert som viktig å følge utviklingen innenfor næringen i forhold til at den kan bidra til å løse miljø- og trafikkutfordringer på land. Samtidig er det ønske om at mer gods skal gå på sjøveien. Offentlige virksomheter, næringsliv, forskere og politikere bruker denne statistikken for å kartlegge godsstrømmene ut og inn av norske havner.
Statistikken er i dag en forpliktelse Norge har gjennom EØS-avtalen. Alle land i EØS-samarbeidet som har havner, utarbeider tilsvarende tall. Foruten rapportering til det europeiske statistikkbyrået Eurostat inngår resultatene som viktig grunnlagsmateriale for nasjonale transportmodeller.
Hvem skal rapportere?
SSB sender undersøkelsen til eiere/operatører av laste- og lossesteder langs kysten. Godsomslag og passasjertall avgjør opplysningsplikt og innhold i dataleveransen.
Dersom virksomheten har endret navn, næring (type virksomhet/aktivitet) eller adresse, må dette meldes ved bruk av Samordnet registermelding. Nærmere informasjon finnes på www.brreg.no. Er virksomheten nedlagt eller solgt i rapporteringsperioden, skal undersøkelsen likevel besvares.
Slik rapporterer dere
Virksomheten skal rapportere undersøkelsen elektronisk via en egen filsluse-portal. Portalen finner du ved å trykke på «Elektronisk innrapportering» under hovedoverskriften på denne siden.
Innrapportering via portalen er sikker og gjennomføres enkelt ved å:
- Gå inn på nettsiden https://fx.ssb.no/
- Trykk på knappen «Send Package»
- Trykk på knappen «Upload Files»
- Trykk på knappen «Browse» for å velge fila som skal lastes opp til egen PC
- Trykk på knappen «Upload» for å laste fil fra egen PC for oversending til SSB
- Trykk på knappen «Send»
Fila lastes opp i SSBs systemer inne en time.
Bruker-ID og passord er oppgitt i tilsendt brev på www.altinn.no
Oppgaveplikt
Etter statistikkloven har SSB myndighet til å hente inn opplysninger og ilegge tvangsmulkt til dem som ikke gir opplysninger innen oppgitt frist.
Aktuelt regelverk er
- plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: statistikkloven § 10
- retten til å ilegge tvangsmulkt: statistikkloven § 20
- retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven
- retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI
Disse lovene finner dere på www.lovdata.no
Svarfristen angis i tilsendt brev.
Kontakt
-
- E-post
- havn@ssb.no