[an error occurred while processing this directive]
[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 18, 1998

Lastebilundersøkelsen, 4. kvartal 1997. Internasjonale transporter:

Økning i transportmengden utenlands


Norskregistrerte lastebiler fraktet 4 millioner tonn gods utenlands i 1997. Dette er 5,5 prosent mer enn i 1996. Av dette ble 2 millioner tonn fraktet fra Norge til utlandet og 1,9 millioner tonn fra utlandet til Norge. Tredjelands- og kabotasjetransportene økte også, og utgjorde 127 300 tonn eller en andel på 3,2 prosent.
Transportarbeidet utgjorde i alt 3,2 milliarder tonnkilometer i 1997. Dette er 15 prosent mer enn i 1996. At transportarbeidet har økt mer enn transportmengden har sammenheng med at de lange transportene på kontinentet har økt, mens andelen kortere turer er blitt redusert. 1,7 milliarder tonnkilometer ble utført på turer fra Norge, og 1,4 milliarder tonnkilometer på turer til Norge. Tredjelands- og kabotasjetransporten utgjorde 91,4 millioner tonnkilometer, en andel på 2,9 prosent av transportarbeidet.

56,2 prosent av godset, eller 1,1 millioner tonn, ble fraktet til Sverige. Tilsvarende andel fra Sverige til Norge var 65 prosent, eller 1,2 millioner tonn. De tilsvarende andelene i 1996 var henholdsvis 60,2 og 68,8 prosent. Tyskland var det nest viktigste mottaker-/avsenderlandet, målt i transportmengde. Andelen var på 13,5 og 9,6 prosent, en svak økning fra 1996. EU-landene mottok eller avsendte 97,1 prosent av alt godset som ble fraktet utenlands med norskregistrerte biler i 1997, omtrent det samme som tidligere.

Også målt i tonnkilometer er transportene til Sverige og Tyskland viktigst, men andelen er betydelig mindre enn målt i tonn transportert. 32,1 prosent av transportarbeidet ut av landet ble utført på turer til Sverige, 42,3 prosent andre veien. De tilsvarende andelene for transporter til og fra Tyskland var på henholdsvis 15,3 og 14,3 prosent. Det var bare mindre endringer i disse andelene sammenlignet med 1996.

Av de 3,9 millioner tonn gods som ble fraktet til og fra Norge på norske biler i 1997, var 56,3 prosent (2,2 millioner tonn) stykkgods og bearbeidde varer med mer. Varegruppen næringsmidler og fôr, som blant annet omfatter transport av fisk og fiskevarer, stod for 17,4 prosent av den transporterte mengden fra Norge, men bare 2,4 prosent til Norge i 1997.

Økt kjørelengde
Den totale kjørelengden med og uten last var på 18,4 millioner mil i 1997, mot 17 millioner mil i 1996. I kjøre-lengden inngår også kjøring i Norge på turer til og fra utlandet.

I 4. kvartal ble det i alt transportert 1 million tonn utenlands. Dette er en økning på 3,7 prosent sammenlignet med 4. kvartal 1996. Transportarbeidet utgjorde 855 millioner tonnkilometer.

Tabeller

  • Tabell 1. Internasjonale transporter. Transportmengde, transportarbeid og kjøretøykilometer. Kvartal
  • Tabell 2. Internasjonale transporter. Transportmengde. Kvartal. 1 000 tonn
  • Tabell 3. Internasjonale transporter. Transportarbeid. Kvartal. Millioner tonnkilometer
  • Tabell 4. Internasjonale transporter fra Norge. Transportmengde og transportarbeid. Kvartal
  • Tabell 5. Internasjonale transporter til Norge. Transportmengde og transportarbeid. Kvartal
  • Tabell 6. Internasjonale transporter fra Norge. Transportmengde og transportarbeid, etter varegruppe. Kvartal
  • Tabell 7. Internasjonale transporter til Norge. Transportmengde og transportarbeid, etter varegruppe. Kvartal

    Om statistikken
    Undersøkelsen bygger på kjørerapporter fra et utvalg av norskregistrerte godsbiler i leietransport med nyttelast 3,5 tonn og over, som driver internasjonal transport. Utvalget trekkes kvartalsvis fra Vegdirektoratets register over bedrifter med fellesskapstillatelse for kjøring på utlandet. På grunnlag av utvalget beregnes totaltall for norske godsbilers kjøring i internasjonal godstransport. De beregnede tallene vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.

    Statistikken omfatter ikke biler i egentransport. Heller ikke lastebiler, varebiler og kombinerte biler med nyttelast under 3,5 tonn. Dette antas imidlertid å ha relativt liten betydning for vurderingen av det totale transportomfanget. Slik undersøkelsen er lagt opp er det dessuten vanskelig å fange opp kjøringen til norskregistrerte biler som er stasjonert i utlandet for et lenger tidsrom. Dette kan særlig ha betydning for vurderingen av omfanget av kabotasjetransporten. Kjøring som skjer direkte fra Norge til et land utenom EU, fanges heller ikke opp.

    Definisjoner

    Internasjonal transport: Omfatter kjøring til/fra Norge, det vil si hvor av- eller pålessing skjer i Norge, transittrafikk samt tredjelands- og kabotasjekjøring. Kabotasje: Transport innenfor et annet land enn der bilen er registrert. Tredjelandskjøring: Transport mellom to utland. Transportmengde: Bruttovekten av det gods som blir transportert, medregnet emballasje. Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse. Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.

    [Figur 7]

    Figur 7: Transportarbeid med norske godsbiler i utenlandstransport. 1996-1997. Kvartal


    Ny statistikk

    Lastebilundersøkelsen, 4. kvartal 1997. Internasjonale transporter.
    Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall vil i tillegg bli publisert i Norges offisielle statistikk (NOS) Samferdselsstatistikk. Mer informasjon og e-post: asbjorn.willy.wethal@ssb.no, tlf. 62 88 54 15, eller elin.hellerud@ssb.no, tlf. 62 88 54 65.

    Tabellregister



    Ukens statistikk nr. 18, 1998 [an error occurred while processing this directive]