Utdanningsstatistikk. Lærlinger og fullførte fagprøver, 1996 Tabell 1. Lærlinger etter kjønn og faggruppe. Prosentandel kvinner. 1. oktober 1996 ------------------------------------------------------------------------------------ Prosent- Faggruppe I alt Menn Kvinner andel kvinner ------------------------------------------------------------------------ I alt ................................. 27595 20355 7240 26,2 Brukskunst (formgiving) ............... 21 9 12 57,1 Utdanning av barnehagepersonell ....... 1 1 - - Kontorfag ............................. 22 2 20 90,9 Handelsfag ............................ 264 139 125 47,3 Sosialfag ............................. 43 2 41 95,3 Tekstil, søm og lærvarefag ............ 288 142 146 50,7 Finmekaniske fag ...................... 205 107 98 47,8 Mekaniske fag ellers .................. 3902 3842 60 1,5 Jern- og metallfag ellers ............. 2639 2587 52 2,0 Elektrofag ............................ 3979 3873 106 2,7 Trearbeids-, bygge- og anleggsfag ..... 5411 5172 239 4,4 Grafiske fag .......................... 583 413 170 29,2 Næringsmiddelfag ...................... 878 539 339 38,6 Industrielle, håndverksmessige og tekniske fag ellers ................... 1331 1130 201 15,1 Maritime maskinistfag ................. 121 120 1 0,8 Sjøfartsfag ellers .................... 143 139 4 2,8 Vegtrafikkfag ......................... 242 228 14 5,8 Transport- og kommunikasjonsfag ellers 13 13 - - Terapeutiske fag ...................... 212 8 204 96,2 Gartneri- og hagebruksfag ............. 347 109 238 68,6 Skogbruksfag .......................... 82 82 - - Fiskefag .............................. 171 163 8 4,7 Hustellfag ............................ 1377 94 1283 93,2 Hotell- og restaurantfag .............. 2557 1191 1366 53,4 Hygiene- og skjønnhetspleiefag ........ 1516 102 1414 93,3 Vaktmester- og rengjøringsfag ......... 66 55 11 16,7 Fotograffag ........................... 65 23 42 64,6 Idretts- og ungdomslederfag ........... 1116 70 1046 93,7 -----------------------------------------------------------------------