[Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]
Ukens statistikk nr. 6, 1997

Hotellstatistikk, desember 1996:

Økning for hotellene i hele 90-årene


Etter en sammenhengende trafikkvekst gjennom hele 1990-tallet, passerte norske hoteller i 1996 15 millioner gjestedøgn. Siden 1990 har trafikken økt med over 3,3 millioner gjestedøgn, eller om lag 27 prosent. Nivået for hele 1990 ble passert allerede i
september i 1996.
Både innenlands- og utenlandstrafikken har økt år for år, med unntak av at utlendingene viste en mindre nedgang i trafikken fra 1994 til 1995. Tallet på utenlandske gjestedøgn var 5,05 millioner i 1996. Trafikken fra innenlandsmarkedet passerte i 1996 for første gang 10 millioner.

Med unntak av finnene og amerikanerne, har alle nasjonaliteter spesifisert i statistikken hatt vekst i trafikken siden 1990. Selv etter nedgang de to siste årene er Tyskland fortsatt det klart største markedet, og dessuten det markedet med størst vekst i perioden, med 76 prosent. Også det nest største markedet, Danmark, har vist en nær tilsvarende utvikling som tyskerne med økning i begynnelsen av perioden og med en mindre nedgang det siste året. Økningen fra 1990 til 1996 har vært på nesten 50 prosent.

Økt ferie- og fritidstrafikk
Både ferie-, fritids- og yrkestrafikken har vist vekst siden 1990. Ferie- og fritidstrafikken har imidlertid økt sterkere enn yrkestrafikken, med 31 prosent, mens yrkestrafikken økte med 23 prosent. 53,5 prosent av gjestedøgnene hadde ferie- og fritidsmotiv i 1990. Denne andelen var steget til 56,7 i 1996.

Kapasitetsutnyttingen for rom var i 1996 på 50,5 prosent, en økning fra 49,7 i 1995 og 46,8 prosent i 1990. Utnyttingen av sengekapasiteten var i 1996 på 37,3 prosent, også det en økning både fra 1995 og 1990. Sammenholdt med stor økning i gjestedøgnstrafikken fra 1990, har disse beskjedne økningene i kapasitetsutnyttingen sammenheng med at kapasiteten i bransjen også har steget i perioden. Både tallet på bedrifter, senger og rom har steget fra 1990 til 1996.

Riktignok er det ikke foretatt endelig opptelling av kapasiteten for 1996, men de fortløpende månedlige registreringer i 1996 tyder på at kapasi-
teten , i hvert fall målt ved tallet på senger, blir høyere i 1996 enn i 1995 og tidligere år.

Hotellenes gjennomsnittlige oppnådde priser per rom var i 1996 på 593 kroner mot 578 kroner i 1995. Tilsvarende tall i 1992 var 554 kroner per rom (løpende priser), en økning på 7,0 prosent, om lag det samme som det generelle prisnivået har steget fra 1992. Det er ikke foretatt registreringer av losjipriser lenger tilbake enn til 1992.

Hotellene har i perioden hatt en økning i losjiomsetningen på 22 prosent, fra 4,67 milliarder kroner i 1992 til 5,70 milliarder kroner i 1996.

Om statistikken
Overnattingsstatistikken for hoteller og andre overnattingsbedrifter omfatter alle overnattingsbedrifter med 20 senger eller mer. Den omfatter imidlertid ikke campingplasser eller medlemsbedrifter til Den Norske Turistforening eller Norske Vandrerhjem.

Det innhentes månedlige oppgaver fra hver bedrift blant annet over tallet på overnattinger fordelt etter nasjonalitet og etter formål med hotelloppholdet, samt også oppgaver over losjiomsetning som gir grunnlag for beregning av rompriser.

[Figur 1]

Figur 1: Hoteller og andre overnattings-bedrifter. Gjestedøgn blant
dansker og tyskere


[Figur 2]

Figur 2: Hoteller og andre overnattingsbedrifter. Gjestedøgn etter gjestenes nasjonalitet


Ny statistikk

Hotellstatistikk, desember 1996.
Statistikken utgis hver måned i Ukens statistikk.
Mer informasjon: Arild Krogh, tlf. 62 88 54 23,
e-post: akr@ssb.no eller Tom Granseth, tlf.
62 88 54 06, e-post: tog@ssb.no om reiseliv generelt. Vedleggstabellene for Hotellstatistikken kom dessverre ikke med i dette nummeret av Ukens statistikk, men vil bli publisert i neste ukes utgave. Tabellene er derimot tilgjengelig på vår
Internett-tjeneste.

Tabeller

Ukens statistikk nr. 6, 1997