Samferdsel og reiseliv
Tabell 20.9.  Tilgang og avgang i handelsflåten(1)
Increase and decrease in the merchant fleet(1)
                                                                                                          Annen til-
                                                                                                          gang og av-
                                                  Eldre skip                  Forlist,                    gang
                     Nye skip      Nye skip       kjøpt fra                   kondemnert,                 (netto)(2)
        Tilgang      bygd i Norge  bygd i         utlandet      Avgang        etc.          Solgt til     Other in-
        i alt        New vessels,  utlandet       Second-hand   i alt         Wrecked,      utlandet      creases and
        Increase,    built in      New vessels,   vessels       Decrease,     condemned,    Sold          decreases
        total        Norway        built abroad   bought abroad total         etc.          abroad        (net)(2)

              Ton-          Ton-           Ton-          Ton-          Ton-          Ton-          Ton-          Ton-
        Skip  nasje  Skip   nasje  Skip    nasje  Skip   nasje  Skip   nasje  Skip   nasje  Skip   nasje  Skip   nasje
År      Ves-  Ton-   Ves-   Ton-   Ves-    Ton-   Ves-   Ton-   Ves-   Ton-   Ves-   Ton-   Ves-   Ton-   Ves-   Ton-
Year    sels  nage   sels   nage   sels    nage   sels   nage   sels   nage   sels   nage   sels   nage   sels   nage

              1 000         1 000        1 000          1 000         1 000          1 000         1 000        1 000
             br.tonn       br.tonn      br.tonn        br.tonn       br.tonn        br.tonn       br.tonn      br.tonn
             gr.tons       gr.tons      gr.tons        gr.tons       gr.tons        gr.tons       gr.tons      gr.tons

1957  .  157   946     60     185     78    722    19     39      76    260     19      28     57    232     -2       6
1958  .  166  1296     54     255    104   1002     8     39      76    261     11      26     65    235      5      10
1959  .  124  1170     39     221     73    814    12    135      87    304     19      37     68    267      3      12

1960  .  106   924     38     266     51    532    17    126     117    495     36      37     81    458      4      -6
1961  .  132  1332     41     304     72    920    19    108     106    543     19      54     87    489      1      -3
1962  .  151  1274     63     344     63    787    25    143      89    464     11      27     78    437      1       4
1963  .  137  1659     39     348     73   1210    25    101     125    787     19      29    106    758     -2      39
1964  .  138  1689     52     331     57   1236    29    122     125    742     16      10    109    732     -3      21
1965  .  165  2149     56     366     75   1686    34     97     158   1009     37     121    121    888    -50       8
1966  .  148  2120     66     359     59   1702    23     59     116    936     23     105     93    831     -1      28
1967  .  187  3068     58     304    108   2700    21     64     156   1184     18      12    138   1172     -8     101
1968  .  161  2181     64     445     84   1710    13     26     195   1766      9      20    186   1746     -8     -74
1969  .  133  1512     64     503     49    933    20     76     205   2163     19      37    186   2126    -10      -5

1970  .  138  2540     64     464     46   1762    28    314     145   1250     13      83    132   1167    -15       -
1971  .  161  2868     61     616     72   1720    28    532     116    688     15      58    101    630      -      10
1972  .  147  2495     63     565     62   1828    22    102     168   2018     16      52    152   1966     -4     -67
1973  .  157  3533     60     684     72   2811    25     38     234   2539     19      32    215   2507     -3      26
1974  .  141  2874     45     634     53   2164    43     76     197   1823     12      53    185   1770     -6      11
1975  .  176  3285     62     585     93   2572    21    128     180   2318     27       8    153   2310     -9       8
1976  .  140  4158     60     440     59   2706    21   1012     139   2443     15      12    124   2431     -1     -32
1977  .  105  2260     40     258     54   1917    11     85     180   2513     17       6    163   2507     -6      -7
1978  .   84  1102     49     127     30    956     5     20     247   4795     15       5    232   4790      2      15
1979  .   96  1193     56     239     32    615     8    339     174   2824     10      12    164   2812      8      35

1980  .   61   586     34     105     10    373    17    108      95    950     11       3     84    947      1      -6
1981  .   83  1579     48     285     23    980    12    314      99   1042     15       7     84   1035      1      27
1982  .   88  1252     53     275     30    763     5    214     114   2908      7       1    107   2907      -     -20
1983  .   75   839     40     121     25    526    10    192     125   2766     14       4    111   2762     14      22
1984  .   52   546     21      82     13    341    18    123      99   2628      6       2     93   2627     -6    -129
1985  .   59   607     20      72     14    496    25     40     162   5786      6       1    156   5785    -10      74
1986  .   49   894     13      91      6    242    30    561     165   4156      3       1    162   4156     -3    -350
1987  .(3)44(3)238     14      18      5    197    24     23     111   1766      2       0    109   1765     13    -212
1988(4)  266  6199     12      12     10    219   244   5967      58    678      2       0     56    678     -4   13518
1989(4)  362  8149     15      10     10    228   337   7911  (5)106 (5)819      8       4     96    815    -11  -29639

1990(4)  180  4521     19      17     20    481   141   4024   (6)82(6)1115      4       1     77   1113     11  -21134
1991(4)  128  2220     21      47     37   1034    70   1138     168   2903     12      23    156   2880    -15     372


(1)  Handelsskip  på 100  bruttotonn  og over,  ikke  medregnet  fiske-  og fangstbåter,  hvalkokerier,  taubåter,  bergingsbåter, isbrytere,
kabelskip o.l.  spesialskip.   (2) Gjelder  registrerings- og  tonnasjeendringer ved  ombygging o.l.   (3) 1  skip annen  tilgang.  (4)  Skip
registrert i:  Norsk Ordinært Skipsregister  og Norsk Internasjonalt  Skipsregister. Bevegelsen  mellom registrene er  holdt utenfor.   (5) 2
skip annen avgang.  (6) 1 skip annen avgang.
(1) Merchant  vessels of  100 gross  tons or  more, excluding fishing  and catcher boats,  whale factory  ships, tugs, salvage  vessels, ice-
breakers,  cable ships and similar types of  vessels.  (2) Mainly  changes in registration and tonnage due  to rebuildings etc.  (3) 1 vessel
other increase.  (4) Vessels registered in: Norwegian Ordinary  Ship Register and Norwegian International Ship  Register. Vessels transferred
between these registers are excluded.  (5) 2 vessels, other decrease.  (6) 1 vessel, other decrease.
K i l d e: NOS Sjøfart.   Source: NOS Maritime Statistics.