296940
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/ftot/aar
296940
statistikk
2017-06-14T08:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting
no
ftot, Næringslivstjenester, omsetning etter tjenestetyper, juridisk tjenesteyting, regnskapstjenester, revisjonstjenester, skatterådgivning, bedriftsrådgivning, markeds- og opinionsundersøkelser, arkitekttjenester, teknisk konsulentvirksomhet, reklamevirksomhet, medieformidling, rekruttering og utleie av arbeidskraftTjenesteyting, Varehandel og tjenesteyting
true

Næringslivstjenester, omsetning etter tjenestetyper

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

18,8 %

internett sin andel av all omsetning i annonse- og reklamevirksomhet 2015

Næring 73.1 Annonse- og reklamevirksomhet. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak
2015
73.1 Annonse- og reklamevirksomhet73.110 Reklamebyråer73.120 Medieformidlingstjenester
Millioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndel
I ALT20 137,7100,08 440,0100,011 697,7100,0
01 Medieformidlingstjenester11 099,755,1449,35,310 650,591,0
01.01 I trykte media2 568,012,8205,12,42 362,920,2
01.02 På TV og radio4 198,220,85,70,14 192,535,8
01.03 På internett3 779,618,8166,32,03 613,330,9
01.04 Navnerettigheter til konkurranser, stadioner og lignende30,00,112,50,117,50,1
01.05 På andre reklamebærere523,82,659,60,7464,24,0
02 Annonse- og reklametjenester8 824,643,87 831,692,8993,18,5
02.01 Totalleveranse av annonse-/reklametjenester5 243,826,04 581,754,3662,15,7
02.02 Direkte markedsføring-/reklame1 335,26,61 304,315,530,90,3
02.03 Utforming av annonser/reklame samt konseptutvikling474,12,4468,85,65,30,0
02.04 Andre annonse- og reklametjenester1 771,68,81 476,817,5294,82,5
03 Annet213,41,1159,21,954,20,5

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Næring 69.1 Juridisk tjenesteyting. Omsetning etter tjenestetype. Foretak

Næring 69.1 Juridisk tjenesteyting. Omsetning etter tjenestetype. Foretak
2015
Millioner kronerProsent
I ALT15 051,2100,0
01 Juridisk rådgivning og representasjon innen strafferett1 463,79,7
02 Juridisk rådgivning og representasjon innen forretningsrett8 426,556,0
03 Juridisk rådgivning og representasjon innen arbeidsrett927,26,2
04 Juridisk rådgivning og representasjon innen sivilrett3 207,321,3
05 Tjenester knyttet til patenter og opphavsrettigheter109,50,7
06 Notartjenester9,90,1
07 Tjenester som involverer voldgift eller mekling92,40,6
08 Juridiske tjenester tilknyttet auksjoner2,00,0
09 Andre Juridiske tjenester454,23,0
10 Annet358,52,4

Tabell 2 
Næring 69.2 Regnskap, revisjon og skatterådgivning. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.

Næring 69.2 Regnskap, revisjon og skatterådgivning. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.
2015
69.2 Regnskap, revisjon og skatterådgivning69.201 Regnskap og bokføring69.202 Revisjon69.203 Skatterådgivning
Millioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndel
I ALT25 765,7100,014 077,3100,011 658,9100,0....
01 Revisjon8 080,831,4132,60,97 948,168,2....
02 Regnskap14 734,557,213 130,593,31 602,013,72,0..
02.1 Regnskapstjenester eksklusiv selvangivelser2 852,811,12 563,418,2288,12,51,3..
02.2 Bokføringstjenester7 944,230,87 639,954,3304,32,6....
02.3 Teknisk bistand ved utarbeidelse av regnskap og ligningspapirer2 447,09,51 458,210,4988,88,5....
02.4 Lønningstjenester1 490,55,81 468,910,420,90,20,7..
03 Skatterådgivning inklusiv selvangivelser1 234,44,8579,64,1629,45,425,5..
04 Rådgivning i forbindelse med insolvens/konkurser144,50,621,40,2121,11,02,0..
05 Annet1 571,56,1213,21,51 358,311,70,0..

Tabell 3 
Næring 70.2 Bedriftsrådgivning. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.

Næring 70.2 Bedriftsrådgivning. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.
2015
70.2 Administrativ rådgivning70.210 PR og kommunikasjonstjenester70.220 Bedriftsrådgivning og annen administrativ rådgivning
Millioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndel
I ALT20 535,7100,02 236,8100,018 298,9100,0
01 Bedriftsrådgivning19 715,096,02 117,294,717 597,896,2
01.1 Public relations (PR) og kommunikasjonstjenester2 041,49,91 719,376,9322,11,8
01.2 Strategisk rådgivning og organisasjonsutvikling6 366,831,06,80,36 360,034,8
01.3 Finansiell rådgivning1 755,38,5....1 755,39,6
01.4 Human resources management2 758,213,452,12,32 706,114,8
01.5 Rådgivning innenfor markedsføring663,63,2308,513,8355,11,9
01.6 Produksjonsledelse462,42,3....462,42,5
01.7 Rådgivning innenfor distribusjon og logistikk273,81,3....273,81,5
01.8 Rådgivning i forbindelse med arbeidsprosesser795,63,96,80,3788,94,3
01.9 Prosjektledese eksklusiv bygg og anlegg1 462,37,1....1 462,38,0
01.10 Annen bedriftsrådgivning3 135,615,323,71,13 111,917,0
02 Tjenester tilknyttet oppbygging av merkevarer eller franchisekonsepter0,00,00,00,00,00,0
03 Annet820,74,0119,65,3701,03,8

Tabell 4 
Næring 71.1 Arkitektvirksomhet og teknisk konsulentvirksomhet. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak

Næring 71.1 Arkitektvirksomhet og teknisk konsulentvirksomhet. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak
2015
71.1 Arkitektvirksomhet og teknisk konsulentvirksomhet71.11 Arkitektvirksomhet71.12 Teknisk konsulentvirksomhet
Millioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndel
I ALT102 956,3100,07 029,9100,095 926,4100,0
1 Arkitekttjenester6 851,96,75 331,875,81 520,11,6
1.01 Planlegging og tegninger for arkitektoniske formål2 265,42,21 892,426,9373,00,4
1.02 Arkitekttjenester knyttet til utforming av alle typer byggverk2 877,32,82 362,933,6514,40,5
1.03 Generelle rådgivende arkitekttjenester....182,82,6....
1.04 Landskapsarkitektur812,90,8466,16,6346,80,4
1.05 Arkitekttjenester knyttet til restaurering av historiske bygninger713,50,7427,66,1285,90,3
2 By- og arealplanlegging1 587,81,5878,512,5709,30,7
3 Ingeniørtjenester63 408,861,6793,411,362 615,465,3
3.01 Generelle rådgivende ingeniørtjenester5 537,85,4132,51,95 405,35,6
3.02 Ingeniørtjenester i forbindelse med byggeprosjekter8 937,58,7578,68,28 358,98,7
3.03 Ingeniørtjenester innenfor kraft og energi13 979,813,60,00,013 979,814,6
3.04 Ingeniørtjenester innenfor samferdsel4 804,44,711,80,24 792,65,0
3.05 Ingeniørtjenester innenfor vann, kloakk og drenering1 988,61,941,20,61 947,42,0
3.06 Ingeniørtjenester innenfor industri og produksjon........20 638,021,5
3.07 Ingeniørtjenester innenfor telekommunikasjon og kringkasting........3 196,53,3
3.08 Ingeniørtjenester innenfor gjenvinning av avfall663,80,60,60,0663,20,7
3.09 Ingeniørtjenester innenfor andre prosjekter3 662,23,628,60,43 633,63,8
4 Prosjektledertjenester for konstruksjon av byggetekniske arbeider10 305,810,014,50,210 291,310,7
5 Geologiske, geofysiske og lignende konsulenttjenester19 591,219,04,10,119 587,120,4
9 Annet1 210,61,27,60,11 203,01,3

Tabell 5 
Næring 71.2 Teknisk prøving og analyse. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak.

Næring 71.2 Teknisk prøving og analyse. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak.
2015
Millioner kronerAndel
I ALT13 691,1100,0
1 Tjenester tilknyttet teknisk testing og analyse12 473,991,1
1.1 Testing og analyse av sammensetning og renhet1 120,28,2
1.2 Testing og analyse av fysiske egenskaper5 211,338,1
1.3 Testing og analyse av integrerte mekaniske og elektriske systemer420,43,1
1.4 Tjenester tilknyttet teknisk inspeksjon av motorkjøretøyer260,61,9
1.5 Sertifisering2 008,714,7
1.6 Andre tjenester tilknyttet teknisk prøving, inspeksjon og analyse3 452,825,2
2 Annet1 217,28,9

Tabell 6 
Næring 73.2 Markeds- og opinionsundersøkelser. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak

Næring 73.2 Markeds- og opinionsundersøkelser. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak
2015
Millioner kronerAndel
I ALT1 238,6100,0
1 Markedsforskning og -undersøkelse1 058,585,5
1.01 Kvalitative undersøkelser336,227,1
1.02 Kvantitative ad-hoc undersøkelser405,732,8
1.03 Kvantitative løpende undersøkelser304,624,6
1.04 Markedsforskning (ikke undersøkelser)12,01,0
2 Meningsmålinger177,514,3
3 Annet2,60,2

Tabell 7 
Næring 78 Formidling og utleie av arbeidskraft. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.

Næring 78 Formidling og utleie av arbeidskraft. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.
2015
78 Arbeidskrafttjenester78.100 Rekruttering og formidling av arbeidskraft78.200 Utleie av arbeidskraft
Millioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndel
I ALT31 898,2100,01 391,6100,030 506,6100,0
01 Rekruttering av arbeidskraft1 843,75,81 265,590,9578,31,9
01.01 Rekruttering av ledende personale626,82,0488,235,1138,70,5
01.02 Rekruttering av øvrig personale1 216,93,8777,355,9439,61,4
02 Utleie av arbeidskraft29 623,092,997,77,029 525,296,8
02.01 Databehandling og telekommunikasjon778,82,4....778,82,6
02.02 Annet kontorarbeid4 857,915,22,40,24 855,515,9
02.03 Butikkarbeid, engroshandel og annet salgsarbeid469,21,54,70,3464,61,5
02.04 Industri og produksjon5 961,718,7....5 961,719,5
02.05 Hotell, restaurant og kjøkken/kantine1 042,73,3....1 042,73,4
02.06 Helse1 828,95,7....1 828,96,0
02.07 Transport, lager og logistikk2 106,96,627,22,02 079,76,8
02.08 Bygg og anlegg7 523,823,663,44,67 460,324,5
02.09 Annet5 053,315,8....5 053,316,6
03 Andre tjenester i forbindelse med formidling av arbeidskraft187,40,627,11,9160,30,5
04 Annet244,10,81,30,1242,80,8

Om statistikken

Formålet med statistikken er å gi detaljert informasjon om tjenestetypene som produseres i ulike næringer innen forretningsmessig tjenesteyting.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Foretak

I Standard for næringsgruppering (SN) er et foretak den minste kombinasjon av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet.

Omsetning

Omsetning er definert som enhetens driftsinntekter fratrukket offentlige tilskudd, spesielle offentlige avgifter vedrørende salget og gevinst ved salg av anleggsmidler. Skatter og avgifter er inkludert, men ikke merverdiavgift.

Standard klassifikasjoner

Gjeldende standard for næringsgruppering (SN2007) bygger på EUs næringsstandard NACE Rev. 2. Den finnes på www.ssb.no/nace/

Tjenestetyper

Tjenestetypene som omsetningen fordeles etter, samsvarer til en viss grad med EU sin nye produktklassifisering (CPA) som vil bli tatt i bruk fra og med 2008, men er ikke like detaljert.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Navn: Næringslivstjenester, omsetning etter tjenestetyper
Emne: Varehandel og tjenesteyting

Ansvarlig seksjon

Seksjon for bygg- og tjenestestatistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Statistikken publiseres normalt 16 måneder etter referanseårets utløp.

Statistikken publiseres etter følgende syklus:

Årlig:

Næring 69.1 Juridisk tjenesteyting.

Næring 69.2 Regnskap, revisjon og skatterådgivning.

Næring 70.2 Administrativ rådgivning

Næring 71.1 Arkitektvirksomhet og teknisk konsulentvirksomhet

Næring 71.2 Teknisk prøving og analyse

Næring 73.1 Annonse- og reklamevirksomhet.

Næring 73.2 Markeds- og opinionsundersøkelser

Næring 78 Arbeidskrafttjenester

Næring 69.1, 69.2, 70.2, 73.1 og 78 ble samlet inn for referanseåret 2008. Næring 71.1, 71.2, 73.1, 73.2 og 78 ble samlet inn for referanseåret 2009.

Internasjonal rapportering

Rapportering til Eurostat

Etter ny Rådsforordning skal det rapporteres årlig for næringene 73.1 og 78, mens næringene 69.1, 69.2, 70.2, 71.1, 71.2 og 73.2 rapporteres annet hvert år.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Mikrodata, informasjon om utvalgsenheter og populasjon lagres midlertidig i programspråket SAS og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet med statistikken er å gi detaljert informasjon om tjenestetypene som produseres i ulike næringer innen forretningsmessig tjenesteyting.

Statistikken tilfredsstiller kravene i EUs forordning for strukturstatistikk, annex 8. Statistikken ble første gang publisert i 2006, for referanseåret 2004

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes bl.a. av offentlige etater og ulike bransjeforeninger. Statistikken brukes også til å gi vektinformasjon i forbindelse med utvikling av nye prisindekser innen forretningsmessig tjenesteyting. Nasjonalregnskapet etterspør mer detaljert statistikk innen tjenestesektoren og vil derfor være en viktig bruker av tallmaterialet.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl.08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest 3 måneder før i Statistikkalenderen.

Likebehandlingsprinsippet

Sammenheng med annen statistikk

Statistikken er en del av Statistisk sentralbyrås næringsstatistikk som dekker de fleste næringer. Statistikken brukes som grunnlag for beregning av vekter i forbindelse med utarbeidelse av prisindekser for tjenestenæringene. Nasjonalregnskapet etterspør mer detaljert statistikk innen tjenestesektoren og vil derfor være en viktig bruker av tallmaterialet.

Lovhjemmel

Statistikkloven §2-2, §2-3 og §3-2.

EØS-referanse

Rådsforordning nr. 58/97 av 20. desember 1996, endret mars 2008 til (EC) No. 295/2008 of the European Parliament.

Produksjon

Omfang

Statistikken er inndelt etter standard for næringsgruppering og omfatter næringene:

69.1 Juridisk tjenesteyting

69.2 Regnskap, revisjon og skatterådgivning

70.2 Bedriftsrådgivning

71.1 Arkitektvirksomhet og teknisk konsulentvirksomhet

71.2 Teknisk prøving og analyse

73.1 Annonse- og reklamevirksomhet

73.2 Markeds- og opinionsundersøkelser

78 Arbeidskrafttjenester

De aller fleste foretak innenfor de ovennevnte næringene er med i populasjonen dersom de er registrert med aktiv virksomhet i Norge i statistikkåret.

Unntaket er foretak innenfor stats- og trygdeforvaltningen, fylkeskommuner og kommuner. Disse foretakene må ikke forveksles med foretak innenfor statens forretningsdrift, statlig eide foretak, statsforetak, kommunal forretningsdrift og selvstendige kommuneforetak som er med i statistikken dersom de driver virksomhet som faller inn under næringene over.

Observasjonsenheten er foretak.

Datakilder og utvalg

Data innhentes direkte fra foretakene gjennom en egen skjemaundersøkelse. I tillegg hentes informasjon om omsetning fra det enkelte foretak fra den årlige strukturstatistikken.

Populasjonen består av alle aktive foretak i næringsområdet i statistikkåret. Populasjonen er inndelt i delpopulasjoner, kalt strata, etter kriteriene næring og antall sysselsatte. Enkelte strata fulltelles, fra andre blir det trukket et representativt antall foretak. Disse foretakene er de samme som trekkes til den årlige strukturstatistikken. Fra foretakene i utvalget innhentes omsetning fordelt på ulike tjenestetyper. For de andre foretakene innhentes total omsetning fra strukturstatistikken.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data blir samlet inn elektronisk på Internett eller ved hjelp av postalt spørreskjema for de som ønsker det. Skjemaene blir sendt ut i månedsskiftet april/mai etter statistikkårets utløp, med 4 til 5 ukers svarfrist. Foretak som ikke svarer på den første henvendelsen, blir fulgt opp skriftlig i opptil 6 måneder etter svarfristens utløp. Foretak som ikke svarer, blir ilagt tvangsmulkt.

Det er foretatt kontroller og opprettinger av de utfylte spørreskjemaene. Særlig kritiske kontrollstørrelser er næringskode og fordeling av omsetning på ulike tjenestetyper.

Editering av datamaterialet foretas etter kontroller mot fjorårstall, andre tilgjengelige kilder som for eksempel Internett og etter rådføring med oppgavegiver der det er nødvendig.2

For de foretakene i utvalget, hvor det foreligger fullstendig næringsoppgave med tilleggsskjema, er ingen variabler estimerte.

For foretakene utenfor utvalget hentes total omsetning fra strukturstatikken. Omsetningen brytes ned på de ulike tjenestetyper etter nøkler basert på foretak i utvalget i samme strata (næring og sysselsettingsgrupper).

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i en tabell, blir ikke tallene offentliggjort. Årsaken er fare for identifisering ved at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver. Dette blir løst ved å undertrykke disse tallene i tabellen.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Tall foreligger fra 2004.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Resultatene fra en statistisk undersøkelse vil som regel inneholde visse måle- og bearbeidingsfeil.

Målefeil oppstår ved at oppgavegiveren på grunn av glemsel, misforståelse av spørsmål eller lignende gir feil svar. Et vanlig eksempel er tall som oppgis i hele kroner i stedet for 1 000 kroner. Bruk av kjente begreper og lett tilgjengelig rettledning reduserer denne typen feil.

Bearbeidingsfeil er feil ved koding eller feil som oppstår ved overføring av opplysninger fra spørreskjemaet til maskinlesbart medium eller under revisjonen

I skjemabaserte undersøkelser vil det normalt være et visst frafall. Med frafallsfeil mener vi feil som enten skyldes enhetsfrafall, dvs. at enheten har unnlatt å svare, eller partielt frafall, dvs. at enheten har levert ufullstendig utfylt skjema. Enhetsfrafall skyldes forhold som nedleggelser, konkurser, fusjoner, fisjoner, ferier, feil i utsendingen, nekting o.l. Partielt frafall kan skyldes forglemmelser, mangel på data eller andre forhold.

Frafall av viktige enheter blir fulgt opp i den manuelle etterkontrollen. Andre foretak som ikke returnerer sine skjema, behandles på samme måte som foretakene som ikke er med i utval.

Med utvalgsfeil menes usikkerheten som forårsakes av at tallene er produsert på grunnlag av et utvalg enheter og ikke hele populasjonen. Utvalgsfeilen måler altså det forventede avviket mellom hva utvalget gir for resultat, og hva vi ville fått dersom hele populasjonen ble undersøkt. Det er så langt ikke gjort beregninger av størrelsen på utvalgsfeilen i denne undersøkelsen.

Skjevheter i utvalget (f.eks. misvisende stratifisering) kan medføre feil for de variablene hvor det ikke er innhentet opplysninger for alle enhetene i populasjonen. Man antar eksplisitt ved imputeringen at foretak utenfor utvalget har lik produktstruktur som foretakene i utvalget.

Flere administrative registre er sentrale i arbeidet med å produsere denne statistikken. Bedrifts- og foretaksregisteret benyttes både til å definere populasjonen og til å hente inn kjennemerker og opplysninger. Enhetsregisteret i Brønnøysund og Momsregisteret benyttes til å hente inn opplysninger om enhetene. Dette gir grunnlag for to typer registerfeil som kan påvirke usikkerheten i statistikken.

Det vanligste er feil som følge av etterslep i registreringene. Slike etterslep kan skyldes forsinket rapportering til registrene eller det faktum at endringer normalt registreres noe tid etter at de har inntruffet. Konsekvensen er at registrene ikke er fullstendig oppdatert til enhver tid, noe som f.eks. kan føre til skjevhet i utvalget eller at foreldede opplysninger benyttes som datagrunnlag i statistikken.

Kjennemerker som næringskode, tilstand o.l. i Bedrifts- og foretaksregisteret ligger også til grunn når utvalget trekkes. Kvaliteten på disse kjennemerkene vil være avgjørende for inndelingen av populasjonen i hensiktsmessige strata, og dermed påvirke kvaliteten på det grunnlaget som utvalget trekkes fra.

Revisjon

Ikke relevant

Kontakt

Error occured rendering window "Statistikkside - faktaside inngang" (key 209) while handling request to site path: /0/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/ftot/aar?id=456

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB