278712
/valg/statistikker/partifin/aar
278712
statistikk
2017-09-04T08:00:00.000Z
Valg;Kultur og fritid
no
partifin, Finansiering av politiske partier, partistøtte, offentlig støtte, støtte fra arbeidslivsorganisasjoner, kapitalinntekter, privat støtte, medlemskontingentPartifinansiering, Organisasjoner og medlemskap, Valg, Kultur og fritid
true

Finansiering av politiske partier

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

51

millioner kroner i bidrag

Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
2016
I altProsent
Inntekter i alt645 222 163100,0
 
Offentlig støtte479 961 18374,4
Statlig støtte400 464 32962,1
Kommunal/fylkeskommunal støtte65 480 12610,1
Annen offentlig støtte14 016 7282,2
I alt
Egen virksomhet i alt114 156 11017,7
Kontingent54 025 1758,4
Lotteriinntekter og lignende15 010 4102,3
Kapitalinntekter12 515 1531,9
Forretningsvirksomhet5 716 3280,9
Annet fra egen virksomhet26 889 0444,2
 
Bidrag i alt51 104 8707,9
Bidrag fra privatpersoner19 742 8003,1
Bidrag fra kommersielle foretak16 555 4062,6
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet11 246 2851,7
Bidrag fra andre3 560 3790,6

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Bidrag etter parti og gruppering av givere. 2016. 1 000 kroner

Bidrag etter parti og gruppering av givere. 2016. 1 000 kroner
 Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietMiljøpartiet de GrønneØvrige partier
 Bidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersonerBidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersonerBidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersonerBidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersonerBidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersonerBidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersonerBidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersonerBidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersonerBidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersonerBidrag i altBidrag fra foretak, organisasjoner mv.Bidrag fra privatpersoner
200734 20623 83710 3694 3125203 7929612047572 6881 1391 55011 97610 9421 0333 8083 2385707 8716 7031 1681 275981294292811 285821 203
200835 79314 47921 3153 1274232 704194771174 0967643 3328 0847 5775087136248915 7682 89912 8692 4292 11131813-131 37051 365
200953 37036 78816 5823 7662923 4751 0373916475 4813 0922 38919 52318 8486759 3335 1924 1418 3164 8743 4424 1263 900226160-1601 6271991 427
201033 14410 33622 8083 083852 9983371831543 1306512 4797 0756 28379267757610116 0621 68414 3781 55087567584-841 146-1 146
201147 83033 59114 2393 3771053 2721 3975578404 9722 0282 94422 21220 8221 3901 3611 13123110 3317 3332 9982 5081 3631 146242471941 4312061 225
201229 00818 08610 9222 480592 4224402671733 8528463 0067 0096 0339769217261959 7678 2051 5622 6961 917779130-1301 713331 680
201376 20747 09129 1163 7562533 5032 8138072 0078 6615 3253 33620 59318 8051 7884 5632 7431 82026 47113 20313 2684 7954 0887082 4441 4381 0062 1114291 682
201431 18415 25515 9292 1671022 0667222085142 8021 1311 67110 6278 9591 66871271029 9102 3917 5191 9121 72918363716361 693241 669
201596 66969 96426 7051 1912919002 6621 3731 2904 5412 8511 68951 13749 0202 1173 2691 8521 41723 01510 99712 0183 2722 8374354 7173614 3562 8663822 485
201651 10531 36219 743690276632 6441 9886553 7051 5762 12915 91614 2131 7033 5983 00459517 5218 3259 1962 0901 4186732 1781981 9792 7636122 150

Tabell 2 
Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner

Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner1
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partiene Det Liberale Folkeparti, Kystpartiet, Liberalistene, Piratpartiet, Samfunnspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
2016
Inntekter i alt645 222 16344 249 18233 670 41432 803 813209 439 74272 678 979167 353 77045 848 43010 660 7451 779 602384 82222 701 692575 4183 075 554
 
Offentlig støtte479 961 18332 437 12825 524 98424 623 982154 281 28561 396 521119 948 58833 220 1446 585 8071 488 527196 71718 356 639123 4891 777 372
Statlig støtte400 464 32925 131 00622 580 88818 906 836124 623 09057 669 387103 352 24425 344 6804 255 9961 160 620172 60715 385 253121 9351 759 787
Kommunal/fylkeskommunal støtte65 480 1264 594 1242 537 4485 447 59225 201 8843 439 42714 339 4756 116 2061 004 14776 29924 1102 680 2751 55417 585
Annen offentlig støtte14 016 7282 711 998406 648269 5544 456 311287 7072 256 8691 759 2581 325 664251 608-291 111--
 
Egen virksomhet i alt114 156 11011 121 7515 501 5804 475 18439 242 0687 684 28629 884 33810 537 9371 765 308282 708188 1052 167 313341 114964 418
Kontingent54 025 1756 806 7363 275 1082 625 82413 020 2192 254 66414 141 0437 932 4171 052 71372 51077 4271 812 998260 252693 264
Lotteriinntekter og lignende15 010 4102 308 457192 530239 9038 447 9041 755 5341 340 889233 228304 88250 82276 6786 4905 40447 689
Kapitalinntekter12 515 153121 800339 956171 6115 075 022335 3856 267 507115 98340 6081 328-26 52219 163268
Forretningsvirksomhet5 716 328551 389369 489627 2363 331 610250 44454 282361 376104 479--36 62829 395-
Annet fra egen virksomhet26 889 0441 333 3691 324 497810 6109 367 3133 088 2598 080 6171 894 933262 626158 04834 000284 67526 900223 197
 
Bidrag i alt51 104 870690 3032 643 8503 704 64715 916 3893 598 17217 520 8442 090 3492 309 6308 367-2 177 740110 815333 764
Bidrag fra privatpersoner19 742 800663 184655 4192 128 7381 702 909594 6309 195 533672 6921 701 8107 890-1 979 330106 901333 764
Bidrag fra kommersielle foretak16 555 40617 500185 000-5 007 0002 971 9618 172 440200 000---1 505--
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet11 246 285--1 520 0008 517 852-20 7761 187 657------
Bidrag fra andre3 560 3799 6191 803 43155 909688 62831 581132 09530 000607 8204770196 9053 9140

Tabell 3 
Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent

Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent1
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partiene Det Liberale Folkeparti, Kystpartiet, Liberalistene, Piratpartiet, Samfunnspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
2016
Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0
 
Offentlig støtte74,473,375,875,173,784,571,772,561,883,651,180,921,557,8
Statlig støtte62,156,867,157,659,579,361,855,339,965,244,967,821,257,2
Kommunal/fylkeskommunal støtte10,110,47,516,612,04,78,613,39,44,36,311,80,30,6
Annen offentlig støtte2,26,11,20,82,10,41,33,812,414,1-1,3--
 
Egen virksomhet i alt17,725,116,313,618,710,617,923,016,615,948,99,559,331,4
Kontingent8,415,49,78,06,23,18,417,39,94,120,18,045,222,5
Lotteriinntekter og lignende2,35,20,60,74,02,40,80,52,92,919,9-0,91,6
Kapitalinntekter1,90,31,00,52,40,53,70,30,40,1-0,13,3-
Forretningsvirksomhet0,91,21,11,91,60,3-0,81,0--0,25,1-
Annet fra egen virksomhet4,23,03,92,54,54,24,84,12,58,98,81,34,77,3
 
Bidrag i alt7,91,67,911,37,65,010,54,621,70,5-9,619,310,9
Bidrag fra privatpersoner3,11,51,96,50,80,85,51,516,00,4-8,718,610,9
Bidrag fra kommersielle foretak2,6-0,5-2,44,14,90,4------
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet1,7--4,64,1--2,6------
Bidrag fra andre0,50,05,40,20,30,00,10,15,70,00,00,90,70,0

Tabell 4 
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner

Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner1
2016
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partiene Det Liberale Folkeparti, Kystpartiet, Liberalistene, Piratpartiet, Samfunnspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Inntekter i alt645 222 16344 249 18233 670 41432 803 813209 439 74272 678 979167 353 77045 848 43010 660 7451 779 602384 82222 701 692575 4183 075 554
Offentlig støtte479 961 18332 437 12825 524 98424 623 982154 281 28561 396 521119 948 58833 220 1446 585 8071 488 527196 71718 356 639123 4891 777 372
Egen virksomhet i alt114 156 11011 121 7515 501 5804 475 18439 242 0687 684 28629 884 33810 537 9371 765 308282 708188 1052 167 313341 114964 418
Bidrag i alt51 104 870690 3032 643 8503 704 64715 916 3893 598 17217 520 8442 090 3492 309 6308 367-2 177 740110 815333 764
 
Kostnader i alt559 821 48144 223 58328 993 08628 977 353188 872 28247 505 312144 283 95244 702 21110 171 8531 320 050402 37217 380 790557 3182 431 319
Lønnskostnader254 414 94625 035 82912 066 67715 315 54994 572 53416 652 06053 046 14922 938 2324 901 700100 40132 6048 845 24552 211855 755
Andre driftskostnader mv303 615 69119 144 09316 819 91613 560 22393 313 30730 591 02591 029 90721 718 7885 258 4921 215 997367 3718 519 796503 7091 573 067
Finanskostnader1 790 84443 661106 493101 581986 441262 227207 89645 19111 6613 6522 39715 7491 3982 497
 
Resultat85 400 68225 5994 677 3283 826 46020 567 46025 173 66723 069 8181 146 219488 892459 552-17 5505 320 90218 100644 235

Tabell 5 
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent

Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent1
2016
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partiene Det Liberale Folkeparti, Kystpartiet, Liberalistene, Piratpartiet, Samfunnspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0
Offentlig støtte74,473,375,875,173,784,571,772,561,883,651,180,921,557,8
Egen virksomhet i alt17,725,116,313,618,710,617,923,016,615,948,99,559,331,4
Bidrag i alt7,91,67,911,37,65,010,54,621,70,5-9,619,310,9
 
Kostnader i alt86,899,986,188,390,265,486,297,595,474,2104,676,696,979,1
Lønnskostnader39,456,635,846,745,222,931,750,046,05,68,539,09,127,8
Andre driftskostnader mv47,143,350,041,344,642,154,447,449,368,395,537,587,551,1
Finanskostnader0,30,10,30,30,50,40,10,10,10,20,60,10,20,1
 
Resultat13,20,113,911,79,834,613,82,54,625,8-4,623,43,120,9

Tabell 6 
Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner

Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner12
2016
Kostnader etter aktivitet, i altAdministrasjonskostnaderPartiaktivitetskostnaderValgkampkostnader
1Kostnader etter aktivitet omfatter samtlige kostnader. Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. I tabell 5 som viser inntekter, kostnader og resultat, bygger datagrunnlaget på kostnader etter art. Tabellen her viser hovedgrupper for kostnader etter aktivitet. Summen kan avvike fra sum kostnader etter art fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Mer utførlig omtale finnes i «Om statistikken».
2Partiene Det Liberale Folkeparti, Kystpartiet, Liberalistene, Piratpartiet, Samfunnspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Alle partier559 094 995335 218 609203 468 39820 407 988
Kristelig Folkeparti44 279 61232 977 76511 004 137297 710
Venstre28 993 09515 983 00912 478 280531 806
Sosialistisk Venstreparti28 977 35921 315 5305 199 7742 462 055
Arbeiderpartiet188 824 270122 906 58160 762 5575 155 132
Fremskrittspartiet47 505 28516 113 10529 756 8351 635 345
Høyre143 512 09388 141 06947 054 2368 316 788
Senterpartiet44 736 25720 912 89523 283 950539 412
Rødt10 175 1746 772 4733 290 875111 826
Pensjonistpartiet1 320 050529 863694 41895 769
Demokratene i Norge402 372296 58675 88429 902
Miljøpartiet de Grønne17 380 7928 395 7407 854 4911 130 561
Norges Kommunistiske Parti557 317110 902446 415-
Partiet De Kristne2 431 319763 0911 566 546101 682

Tabell 7 
Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner

Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner12
2016
I altAv dette ungdomsorganisasjoner
1Tabellen omfatter samtlige partiledd som har rapportert. For partiledd som har rapportert at de hadde inntekter utenom offentlig støtte på mindre enn 12 000 kroner, er det benyttet beløp oppgitt av Fylkesmannen i Sogn og Fjordane hhv av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Fylkesmannen betaler ut støtten til kommune- og til fylkesleddene, departementet betaler ut støtten til de sentrale partiorganisasjonene. For partiledd som rapporterte at de hadde inntekter over grensen, er det beløpet brukt som partileddet rapporterte.
2Partiene Liberalistene, Samfunnspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger
Alle partier423 567 57228 033 968
 
Kristelig Folkeparti26 465 0641 600 689
Venstre24 523 2971 171 203
Sosialistisk Venstreparti20 599 7911 138 639
Arbeiderpartiet127 741 9389 602 170
Fremskrittspartiet61 050 1653 480 936
Høyre104 890 9297 111 164
Senterpartiet29 217 5332 135 250
Rødt5 687 769545 268
Demokratene i Norge207 945..
Det Liberale Folkepartiet84 260.
Kystpartiet499 5169 477
Pensjonistpartiet1 889 665.
Miljøpartiet de Grønne17 684 8141 239 172
Norges Kommunistiske Parti123 260-
Piratpartiet941 748-
Partiet De Kristne1 959 878-

Om statistikken

Statistikken viser inntektene og kostnadene til de politiske partiene på kommune-, fylkes- og sentralt nivå på grunnlag av årsregnskap. Ungdomsorganisasjonene blir regnet med. Rundt 1/5 av enhetene innad i partiene må rapportere regnskap, noe som dekker omtrent 95 prosent av de totale inntektene.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Registrert politisk parti: Politisk parti som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).

Statlig støtte: Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte.

Kommunal/fylkeskommunal støtte: Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis.

Annen offentlig støtte: All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.

Kontingentinntekter: Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.

Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.

Kapitalinntekter: Renteinntekter og aksjeutbytte eksklusiv urealiserte inntekter. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster skal først inntekts ved realisering.

Inntekter fra forretningsvirksomhet: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.

Andre inntekter fra egen virksomhet: Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet. Partiinterne overføringer mellom partiledd blir ikke ansett som inntekt i sammenheng med statistikken og inngår ikke i denne variabelen.

Bidrag fra privatpersoner: Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som etter loven minst når grenseverdien for registrering av giveren.

Bidrag fra kommersielle foretak: Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som etter loven minst når grenseverdien for registrering av giveren.

Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet: Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som etter loven minst når grenseverdien for registrering av giveren.

Bidrag fra andre: Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som etter loven minst når grenseverdien for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:

• Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.

• Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.

Kostnader etter art og kostnader etter aktivitet er to ulike måter å gruppere kostnadene på. Begge grupperinger skal inneholde samtlige kostnader

Kostnader etter art er i statistikken delt opp i lønnskostnader, andre driftskostnader og finanskostnader.

Lønnskostnader omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.

Andre driftskostnader mv omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler) og skal avskrives, jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.

Finanskostnader omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle tap skal først kostnadsføres ved realisering.

Resultat er lik sum inntekter redusert for sum kostnader etter art.

Kostnader etter aktivitet er i statistikken delt opp i administrasjonskostnader, partiaktivitetskostnader og valgkampkostnader.

Administrasjonskostnader gjelder kostnader for å administrere partileddets virksomhet, for eksempel telefonkostnader, kopiutgifter, porto, rekvisita mv, finanskostnader, deler av lønnskostnader og andre deler av kostnadene etter art. Avskrivninger og eventuelle nedskrivninger som ikke kan tilordnes andre kostnader etter aktivitet, inngår her.

Partiaktivitetskostnader omfatter kostnader for aktiviteter som fremmer eller oppfyller formålet til partiet eller partileddet, så som kostnader til partimøter, kostnader knyttet til å utforme partiprogram, nominasjonslister mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusiv avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse partiaktivitetene.

Valgkampkostnader består av kostnader til markedsføringstiltak i sammenheng med valgkamp. Disse kan være pådratt både før, i og etter valgkampperioden. Videre inngår andre kostnader til valgkamp som ikke umiddelbart knyttes direkte til markedsføringen, for eksempel drivstoff til valgkampbil, leie av transportmidler og boder mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusiv avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse forholdene.

 

Standard klassifikasjoner

Ikke relevant

Administrative opplysninger

Navn og emne

Navn: Finansiering av politiske partier
Emne: Valg

Ansvarlig seksjon

Seksjon for befolkningsstatistikk

Regionalt nivå

Landet

Hyppighet og aktualitet

Årlig

Internasjonal rapportering

Ingen

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rapportene fra de enkelte partilag skal offentliggjøres etter partiloven § 22 og blir publisert på nettstedet til det ansvarlige departement, Kommunal og moderniseringsdepartementet, se www.partifinansiering.no.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005 og er siden frigitt årlig. Årets frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse for regnskapsåret 2016 fra de registrerte politiske partiene. Alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier blir gjennom Partiloven pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register.  Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes.

Brukere og bruksområder

Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne (likebehandlingsprinsippet).

Sammenheng med annen statistikk

Statistikk over valgkampbidrag som publiseres i forbindelse med hvert valg.

Lovhjemmel

Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21

Statistikkloven §§2-1, 3-2

EØS-referanse

Ingen

Produksjon

Omfang

Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.

Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, fra 2013 er verdien 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partiledd som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partiledd har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken forutsatt at tallene fra det enkelte parti ikke omfatter færre en 3 partiledd – eller der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling».)

Datakilder og utvalg

Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier. De sentrale politiske partier må dessuten være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).

Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp.

Fulltelling.

Datainnsamling, editering og beregninger

Ingen kilder utover Partifinansieringsregisteret.

Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema (RA-0604) i Altinn eller alternativt med optisk lesbart papirskjema som ble sendt fra Statistisk sentralbyrå etter ønske fra det enkelte partiledd. Noen få partiledd sendte utskrift av Altinn-skjemaet, det kunne ikke leses optisk. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet etter direkte henvendelse til og i samarbeid med det eller de relevante partileddene, for øvrig blir det ikke foretatt noen revisjon av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.

Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.

Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed gi kunstig høye beløp. Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partileddene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte partiledd ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partiledd i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor partiledd som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

 

Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.

Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke partiledd som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle ledd som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår partiledd som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partileddene vil variere fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall partiledd som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.

Statistikken for 2016 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering fra 716 partiledd, for 2015 var det 781 partiledd (685 ledd i 2014, 693 i 2013 og 634 partiledd i 2012).

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av skjema (postalt eller elektronisk). Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet en viss usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.

Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som er øremerket til å dekke bestemte kostnader eller skal overføres til andre partiledd i samme parti, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres til inntekt som intern overføring, hos de enhetene som har mottatt slike midler. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir lavere enn hva bokføring etter partiloven tilsier.

Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i endel partier som mottok kontingentene sentralt fra medlemmene. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partileddene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende. Tallmaterialet for 2015 og 2016 kan tyde på at denne type feil er redusert sammenlignet med opplysningene for 2014 og tidligere.

Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. Det dreier seg om å klassifisere totale kostnader på to ulike måter. Summen av kostnader etter art og summen etter aktivitet viser et visst avvik fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Kostnader etter aktivitet er rapportert noe lavere enn etter art for 2016. Avviket utgjør i alt 1,3 promille av totalt rapporterte kostnader etter art..

Utviklingen i egenkapital (formålskapital) fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i prinsippet henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført i motsats til partilovens karv. Endringen i egenkapital kan tyde på at kostnadene kan være rundt 6 promille lavere enn rapportert evt at inntektene skulle være tilsvarende høyere enn hva som rapporteres i resultatregnskapene for 2016.

Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen partiledd unnlatt å svare. Dermed kan noen enheter som har fullstendig rapporteringsplikt, være utelatt. De aggregerte tallene for de enkelte partiene vil da ikke være fullstendig (frafallsfeil). Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.

Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partiledd med inntekter under nevnte terskelverdi utenom all offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse partileddene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen.

Totalt utbetalt statlig grunn- og stemmestøtte til samtlige 3 443 partiledd utgjorde 423,5 millioner kroner i 2016 i henhold til opplysninger fra Kommunal- og Moderniseringsdepartementet og Fylkesmannen i Sogn og Fjordane. De 716 partileddene som statistikken bygger på, har rapportert at de har mottatt 400,5 millioner i statlig grunn- og stemmestøtte. Partileddene som enten ikke har rapportert eller kom under grensen for å rapportere fullt regnskap, har altså mottatt statlig grunn- og stemmestøtte på rundt 23 millioner kroner i alt i 2016.

Summen av rapportert grunn- og stemmestøtte fra de 716 partileddene som inngår i statistikken, blir 9 907 kroner mer i 2016 enn disse partileddene har mottatt ifølge myndighetene (Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Fylkesmannen i Sogn og Fjordane).

Revisjon

Ikke relevant

Kontakt

Faktaside

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB