Statistikkområde

Utdanning: Voksenopplæring

Alt innhold for delområdet voksenopplæring

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Livslang læring 2008-2017

    Rapporter 2017/23

    40 prosent av befolkningen i alderen 22-66 år oppgir å ha deltatt i ikke-formell opplæring i løpet av de siste 12 månedene. Deltakelsen er omtrent like stor blant menn som blant kvinner.

    Publikasjon
  • Veien til en vellykket integrering?

    SSB analyse 2017

    Introduksjonsordningen er det viktigste integreringspolitiske tiltaket i Norge. Målet er at minst 70 % av deltakerne skal være i arbeid eller utdanning etter endt program. Menn under 30 år når målet, men blant kvinnene gjelder dette kun halvparten.

    Artikkel
  • Færre tar ikke-formell opplæring

    47 prosent av de sysselsatte har ved 1. kvartal i år deltatt i ikke-formell opplæring de siste 12 månedene. Dette er en nedgang på 2 prosentpoeng fra fjoråret.

    Artikkel
  • En halv million deltakere på kurs

    I 2016 var det 505 000 deltakere på i alt 45 000 tilskuddsberettigede kurs i regi av studieforbundene. Disse kursene utgjorde til sammen 1,4 millioner undervisningstimer. Kursvirksomheten var dermed på samme nivå som i 2015.

    Artikkel
  • Større kvinneandel i nettskoleutdanning

    Høsten 2016 hadde nettskolene i underkant av 12 000 deltagere. Kvinneandelen har økt noe de siste par årene, og i 2016 var 69 prosent av deltagerne i nettskoleutdanning kvinner.

    Artikkel
  • Fakta om utdanning 2017

    Hvor i landet går flest barn i barnehagen og hvilken utdanning er mest populær for tiden? I Fakta om utdanning finner du det meste av tall om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.

    Publikasjon
  • Kvinner og menn – Please, mind the gap!

    Samfunnsspeilet 4/2016

    Halvparten av kvinnene som deltar i introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger, er i arbeid eller utdanning ett år etter endt program. Politikernes målsetting er 70 prosent. Hva skyldes at menn når dette målet, men at ikke kvinnene når det?

    Artikkel
  • Dobling i antall deltakere fra Syria

    I løpet av 2015 deltok 37 100 personer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere – en økning på 2 prosent fra 2014. 4 500 av deltakerne var fra Syria. Dette var nær en dobling av antallet fra året før.

    Artikkel
  • Livslang læring 2008–2016

    Rapporter 2016/29

    Kvinner har lenge vært i flertall på landets universiteter og høyskoler. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren viser at de også tar betydelig mer formell videreutdanning enn menn.

    Publikasjon
  • Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2009-2013

    Rapporter 2016/24

    I 2014 var 62 prosent av deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet året før, i arbeid eller utdanning. Det er imidlertid betydelig forskjell mellom kvinner og menn.

    Publikasjon
  • Norge bedre enn EU-snittet på fem av åtte utdanningsmål

    Samfunnsspeilet 2/2016

    EU har satt 8 mål for utdanning frem mot 2020. Variasjonen mellom EU-landene er stor. Norge skårer bedre enn EU-snittet når det gjelder blant annet barnehage, lesing og utdanningsnivå. Norske ungdommer har derimot problemer i regning og naturfag.

    Artikkel
  • Fakta om utdanning 2016

    I Fakta om utdanning finner du det meste av tall om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.

    Publikasjon
  • Livslang læring 2008-2015

    Rapporter 2016/01

    Nesten 70 prosent av de sysselsatte har en jobb som i stor grad krever at de lærer seg nye ting. Det er oftest høyt utdannede og ledere som deltar i jobbrelatert ikke-formell utdanning.

    Publikasjon
  • Norskopplæring og sysselsetting blant innvandrere som fikk opphold i 2009

    Rapporter 2015/38

    I 2009 fikk 12 800 innvandrere oppholdstillatelse, og de hadde samtidig rett og/eller plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. 64 prosent av disse var i arbeid eller under utdanning, mens 3 prosent var mottakere av sosialhjelp i november 2...

    Publikasjon
  • Introduksjonsordningen - en resultatstudie

    Rapporter 2015/36

    For deltakere i introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere har alder, kjønn og landbakgrunn mye å si for om de kommer seg i jobb eller utdanning. Den lokale arbeidsledigheten i bokommunen er også av betydning, viser ny rapport.

    Publikasjon