33361_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/transpsg/arkiv
33361
Kjører langt, frakter lite
statistikk
2009-06-29T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
transpsg, Transport med varebiler, varetranport, godstransport, transportmengde, varebiler, lastebiler, egentransport, leietransport, vareslagLandtransport, Transport og reiseliv
false

Transport med varebiler2008

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Kjører langt, frakter lite

Det har vært en betydelig økning i transporten med små godsbiler i Norge de siste fem årene. Varene som ble fraktet med små godsbiler, utgjorde likevel kun en liten del av den samlede godstransporten med norske gods- og lastebiler i 2008.

De små godsbilene vokser i antall, og denne bilgruppen har de siste årene fått en stadig større betydning for gods- og varetransporten i Norge. I 2008 kjørte de små godsbilene i alt 3 200 millioner kilometer med last, en økning på 16 prosent sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse gjennomført av Transportøkonomisk institutt (TØI) i 2003.

Transport med små godsbiler. 2003 og 2008

Transport med små godsbiler og store lastebiler. 2008

Godsmengden som ble fraktet med små godsbiler, økte med 42 prosent, til 18 millioner tonn i samme periode, og det samlede transportarbeidet økte med 70 prosent, til rundt 840 millioner tonnkilometer. I alt var det noe over 440 000 små godsbiler på norske veier ved utgangen av 2008. Det er 18 prosent flere enn fem år tidligere. Om lag to tredeler av de små godsbilene er varebiler med tillatt nyttelast under ett tonn.

Liten andel av godstransporten på vei

Sammenligninger med tall fra lastebilundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at de små godsbilene samlet sett kjørte mer enn dobbelt så langt med last som de store lastebilene i 2008. Til tross for dette - og til tross for at det er omtrent ti ganger flere små godsbiler enn store lastebiler i Norge - utgjorde godsmengden som ble fraktet med små biler, kun 6 prosent av den totale godsmengden med norske gods- og lastebiler i fjor. Andelen av det totale godstransportarbeidet som ble utført av små godsbiler, var 4 prosent.

Populære som håndverker- og servicebiler

Undersøkelsen av transport med små godsbiler i 2008 viser at en stor andel av disse bilene blir brukt som håndverker- eller servicebiler. Hele 60 prosent av eierne av store varebiler oppgir at de driver håndverks- eller servicetilnyttet transport med bilen. For små godsbiler sett under ett er andelen 45 prosent. Flertallet av håndverker- og servicebilene frakter også noe gods i form av materialer, deler og komponenter til bruk i næringen.

Stor andel privat kjøring

I alt 40 prosent av eierne av små godsbiler oppgir at de i hovedsak bruker bilen til privat kjøring, mens 16 prosent oppgir at de driver tradisjonell godstransport i form av distribusjonskjøring eller linjetransport. Samlet sett er det likevel bilene som driver distribusjonskjøring og linjetransport som utfører den største delen av transportarbeidet i denne bilgruppen. Det store antallet håndverker- og servicebiler gjorde imidlertid at disse bilene også sto for en betydelig del av det transportarbeidet som ble utført av små godsbiler i 2008.

Transportarbeid med små godsbiler, etter hovedsakelig transporttype. 2008. Millioner tonnkilometer

Transportmengde med små godsbiler, etter vareslag. 2008. Prosent

Distribusjonsbilene kjører lengst

De små godsbilene blir først og fremst brukt til nærtransport. Eierne av distribusjonsbilene i undersøkelsen oppgir at de i gjennomsnitt kjører noe over 40 kilometer på hver tur med last. Dette er omtrent ti kilometer lenger enn både bilene som driver linjetransport der hele lasten blir fraktet fra ett sted til ett annet, og håndverker- og servicebilene som frakter gods til bruk i næringen. En stor del av distribusjonskjøringen er knyttet til utkjøring av næringsmidler, papirprodukter (aviser og trykksaker) samt post og pakker.

I alt utgjorde næringsmidler 7 prosent av varemengden som ble fraktet med små godsbiler i 2008, mens papirprodukter og post/pakker utgjorde 4 prosent hver. Maskiner og utstyr utgjorde 21 prosent av godset som ble fraktet med små godsbiler i 2008, og en tilsvarende andel av godsmengden ble kategorisert som en blanding av vareslag som ble transportert sammen.

Mest kjøring i Oslo og Akershus

Eierne av de små godsbilene i undersøkelsen oppgir at de kjører mest i Oslo og Akershus, både med og uten last. Deretter følger Hordaland og Rogaland. Små godsbiler blir i liten grad brukt til transport utenfor Norges grenser. Samlet kjørelengde med last utenfor Norges grenser er estimert til nærmere 11 millioner kjøretøykilometer for de små godsbilene i undersøkelsen i 2008. Dette gjelder i hovedsak kjøring utført fra fylker som grenser mot Sverige.

Små godsbiler er en fellesbetegnelse på varebiler, kombinerte biler og lastebiler med tillatt nyttelast under 3,5 tonn.

Tabeller: