224936_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/transpinn/aar
224936
Banetrafikken på skinner
statistikk
2015-07-02T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Transport og reiseliv
no
transpinn, Innenlandsk transport, godstransport, passasjertransport, kollektivtransport, landtransport, jernbanetransport, veitransport, lufttransport, sjøtransport, rørtransport, transportmengde, transportarbeidLandtransport, Luftfart, Sjøtransport, Transport og reiseliv
false
Innenlandske transportytelser gir informasjon om de enkelte transportformenes transport av gods og personer. I 2014 var det ytterligere vekst i persontrafikken med bane.

Innenlandsk transport2014

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Banetrafikken på skinner

Nesten 219 millioner passasjerer reiste med trikk, tog, T-bane eller bybane i 2014. Dette var hele 8 millioner flere reisende enn året før, som gir en vekst på nesten 4 prosent. Flere reiste også med bil i 2014.

Innenlandsk person- og godstransport, etter transportmåte1234
20132014Prosent
2013 - 20142010 - 2014
1Bare medregnet passasjerer som har både på- og avstigning i Norge.
2Omfatter bare gods som er både på- og avlesset i Norge.
3Datagrunnlaget for rutebiler er endret fra og med 2010. Dette medfører et brudd i statistikken (se ”Om statistikken” for utfyllende kommentarer).
4Godstallene for sjøtransport for 2014 er foreløpige. (Se "åpne og les" nederst i artikkelen).
Passasjerer (mill.)
Persontransport i alt5 3175 4743,08,5
Sjøtransport52520,06,1
Jernbanetransport mv.2112193,819,7
Veitransport5 0435 1933,08,1
Lufttransport11110,00,0
Godsmengde (mill. tonn)
Godstransport i alt4895073,74,5
Fastlandstransport i alt3814035,89,2
Sjøtransport88880,06,0
Jernbanetransport109-10,028,6
Veitransport2843067,79,7
Lufttransport00
Transporten norsk kontinentalsokkel - fastland i alt108104-3,7-10,3
Figur 1. Innenlandske transportytelser. Forstadsbaner/sporveier, bybane og øvrig banetransport

Det har vært en betydelig vekst i antall reisende med bane de seneste årene. Fra 2012 til 2014 var veksten på 18 millioner reisende, der sporveier og forstadsbaner stod for 56 prosent av veksten. I 5-årsperioden 2009-2014 var veksten på drøyt 43 millioner, som tilsvarer en økning på 25 prosent. Sporveier og forstadsbaner stod for 71 prosent av denne veksten. Jernbanen sto for resten av veksten.

Trafikken med sporveier og forstadsbaner kjennetegnes av korte turer. I 2014 var den gjennomsnittlige reiselengden per passasjer knapt 5,1 kilometer. Tilsvarende tall for jernbanen var 48,6 kilometer. Forstadsbaner og sporveier dominerer banetrafikken når tallet på reiser legges til grunn, med en andel på 66 prosent i 2014. Forholdet er derimot motsatt for transportarbeidet. Trafikken med jernbane stod i 2014 for nesten 82 prosent av personkilometerne på bane, som tilsvarte 3,4 milliarder personkilometer. Selv om dette var en vekst på 5,7 prosent fra året før, utgjorde persontransportarbeidet med jernbane bare 5,5 prosent av transportarbeidet med personbil i 2014.

Sterkest vekst i personbiltrafikken siden 2006

Det ble utført et persontransportarbeid med personbil på 61,2 milliarder personkilometer, og det ble foretatt 4,5 milliarder reiser. Dette var en vekst både i antall personkilometer og reiser på 3,2 prosent fra 2013. Dette er den sterkeste årlige veksten i persontransportarbeidet med personbil siden 2006. Den gang var også veksten i transportarbeidet 3,2 prosent mens veksten i tallet på reiser var 1,7 prosent sammenlignet med året før.

Veksten i personbiltrafikken medførte likevel bare en marginal økning i andelen personbilbruk av samtlige transportformer. Personbilen stod for 78 prosent av transportarbeidet og drøyt 82 prosent av reisene i 2014.

50 prosent vekst i transportarbeidet med utleiebiler

Omfanget av utleiebiler er fortsatt begrenset. De stod for 1,7 milliarder personkilometer i 2014, eller halvparten av jernbanens transportarbeid. Etterspørselen etter utleiebiler er i sterk vekst. Sammenlignet med 2013 var veksten i transportarbeidet på 6,4 prosent, mens veksten i 5-årsperioden 2009-2014 var på 50 prosent.

Flytrafikken i svak motvind i 2014

Først i 2008 var flytrafikken tilbake på samme nivå som før 2001. I både 2009 og 2010 var veksten lav, men i perioden 2011-2013 har det vært en vekst i både transportarbeidet og antall reiser på drøyt 7 prosent. Det var 11,0 millioner som reiste med fly innenlands i 2014, og det ble utført et transportarbeid på drøyt 4,7 milliarder personkilometer. Dette var en nedgang på henholdsvis 2,7 prosent og 3,2 prosent fra 2013.

Fortsatt vekst for godsbiler

Finanskrisen resulterte i en nedgang for lastebilnæringen i 2009 på drøyt 8 prosent målt i tonnkilometer. Etterspørselen etter godstransport på vei økte allerede i 2010, så flatet den ut i 2011 før det kom en ny vekst i perioden 2012-2014. I 5-årsperioden 2009-2014 økte transportarbeidet med godsbiler med 23 prosent til nesten 19,9 milliarder tonnkilometer. Veksten fra 2013 til 2014 var på nesten 4 prosent. Tallet på tonn transportert økte med knapt 8 prosent i 2014 til 306 millioner. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn ble redusert med 2,6 km fra 2013 til 2014.

Nedgang i godstransport med nasjonale jernbaneoperatører

Jernbanestatistikken viser en vekst i jernbanetransporten i alt på norsk område i 2014. Den omfatter både de utenlandske operatørenes transporter i Norge og de norske operatørenes transporter på norsk område i samband med import og eksport. Denne statistikken over innenlandsk transportytelser (kun norske operatører og gods som er både lastet og losset i Norge) viser en nedgang i antall tonn transportert med 4 prosent til 9,3 millioner i 2014. Transportarbeidet ble derimot ubetydelig redusert.

Forskjeller mellom innenriks og utenriks godstransportÅpne og lesLukk

Statistikken viser at lastebiltransporten har økt sterkere enn sjøtransporten på de innenlandske turene de seneste årene. Derimot når det gjelder transportene til og fra Norge, har norske skip en langt større andel enn godsbiltransporten. I 2014 ble det importert og eksportert til sammen 44,7 millioner tonn med norske fartøy. Tilsvarende tall for veitransporten med bil utgjorde knapt 5 millioner tonn. Se utenrikshandel med varer for mer detaljer (statistikkbanktabellene 08812, 06320 og 06321).

Skip i leie- og egentransport (fraktefartøyer langs kysten) og bilfergeruter Åpne og lesLukk

Tallgrunnlaget for skip i leie og egentransport er delvis beregnet. Beregningsgrunnlaget er etter hvert blitt mer usikkert. Det samme gjelder for godset (vekten av kjøretøyene) på bilferger. En grundig gjennomgang vil bli foretatt høsten 2015. Inntil videre er derfor de publiserte tallene for 2013 beholdt som foreløpige for årgangen 2014 av de innenlandske transportytelsene.