272106
/transport-og-reiseliv/statistikker/handelsfl/aar
272106
Små endringer i handelsflåten
statistikk
2017-01-27T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
handelsfl, Handelsflåten, norskregistrerte skip, norskeide skip, utenlandskeide skip, Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), skipsstørrelse, skipstyper (for eksempel tankskip, passasjerskip, fiskebåt)Sjøtransport, Transport og reiseliv
true
I alt var det 1 402 skip på til sammen 16,4 millioner bruttotonn i handelsflåten ved utgangen av 2016. Dette er en økning på 29 skip og 750 000 bruttotonn fra 2015.

Handelsflåten, norskregistrerte skip

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

1 402

skip i handelsflåten ved utgangen av 2016

Handelsflåten
2016Endring i prosent
2015 - 20162011 - 2016
Totalt
Skip1 4022,10,3
Tonnasje (bruttotonn)16 404 5924,85,3
NOR - Norsk ordinært skipsregister
Skip8820,6-1,0
Tonnasje (bruttotonn)1 982 245-1,1-0,7
NIS - Norsk internasjonalt skipsregister
Skip5204,82,6
Tonnasje (bruttotonn)14 422 3475,66,1

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Handelsflåten etter register, eierskap og år

Handelsflåten etter register, eierskap og år12
Norskregistrerte skip i altNorsk Internasjonalt SkipsregisterNorsk Ordinært Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)NorskeidUtenlandskeidSkipTonnasje (bruttotonn)
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR.
3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen.
20131 38815 996 56039610 848 2911043 110 3358882 037 934
20141 36915 164 79938410 174 4511002 986 9418852 003 407
201531 37315 657 58139810 578 817983 074 9848772 003 780
20161 40216 404 59242711 479 223932 943 1248821 982 245

Tabell 2 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype

Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype12
2016
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods.
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR.
Oljetankskip13157 12600472 788 45417600 414
Kjemikalietankskip0000671 287 37425493 862
Gasstankskip23 34200281 052 322181 233 346
Flytende produksjons-/lagringsskip00000000
Tanklektere00000000
Tankskip for næringsmiddel2630000000
Andre tankskip21 098000000
Bulkskip2121 64800692 132 475271 728
Kombinasjonsbulkskip11 884008518 40900
Sand-/steindumper00000000
Brønnfartøy7888 140147613 58231 269
Stykkgodsskip165116 5230044574 193513 282
Containerskip24 9450018483 03200
Lektere til tørrlast00000000
Ro-Ro frakteskip45 7320010623 87800
Fryse-/kjøleskip11 21800729 18200
Bilskip0000241 506 9166374 662
Kombinasjonsskip00000000
Lekterskip00000000
Andre tørrlastskip00000000
Passasjerbåt143158 46517 344116 15100
Bilferje237433 147000000
Passasjer/ro-ro skip11103 90500211 78200
Cruiseskip000000295 684
Andre passasjerfartøy27102 5160012 19100
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip142654 1041777 71394411 2381558 877
Offshore serviceskip1134 14718 143638 04400
Borefartøy00000000
Offshore leting/geologiske undersøkelser00000000
Kabelleggingsskip00000000
Rørleggingsskip00000000
Andre offshoreskip00000000
Slepefartøy og skyvefartøy00000000
Bergingsfartøy og redningsfartøy00000000
Fiskefartøy00000000
Tråler00000000
Fabrikkskip00000000
Fangstfartøy00000000
Støttefartøy til fiske00000000
Forskningsfartøy00000000
Mudringsfartøy00000000
Isbryter00000000
Fyrskip00000000
Kranfartøy00000000
Losfartøy00000000
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy00000000
Arbeidsskip00000000
Andre hjelpefartøy00000000
Fritidsbåt/yacht00000000
Livbåt00000000
Undervannsfartøy00000000
Flytende konstruksjon00000000
Opplæringsfartøy00000000
Landingsfartøy00000000
Ukjent00000000

Tabell 3 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse

Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse12
2016
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR
Ukjent bt.00000000
0 - 24 bt.00000000
25 - 99 bt.00000000
100 - 199 bt.17225 17000113500
200 - 299 bt.7618 579000000
300 - 399 bt.4515 63700001312
400 - 499 bt.5525 530147614982957
500 - 999 bt.12897 1730021 6651549
1 000 - 1 499 bt.7389 53700810 30322 600
1 500 - 1 999 bt.5085 48000711 95711 859
2 000 - 2 499 bt.3988 81912 2981944 01712 285
2 500 - 2 999 bt.39109 901002567 17512 595
3 000 - 3 999 bt.54193 030621 57738129 4191347 512
4 000 - 4 999 bt.54244 002523 23530134 278628 229
5 000 - 5 999 bt.22118 684316 037948 96400
6 000 - 6 999 bt.17110 82416 6321061 97500
7 000 - 7 999 bt.14105 378215 2781181 55117 883
8 000 - 8 999 bt.757 81118 14318 973435 316
9 000 - 9 999 bt.218 75200548 32900
10 000 - 10 999 bt.0000221 270110 692
11 000 - 11 999 bt.667 7240013154 303333 911
12 000 - 12 999 bt.0000450 287112 162
13 000 - 13 999 bt.0000455 57200
14 000 - 14 999 bt.000000114 332
15 000 - 19 999 bt.351 593009156 256234 436
20 000 - 24 999 bt.000018412 0319203 034
25 000 - 29 999 bt.000027744 854389 895
30 000 - 34 999 bt.134 23100591 896 3626190 745
35 000 - 39 999 bt.136 82200401 478 719138 889
40 000 - 44 999 bt.00009380 0907298 090
45 000 - 49 999 bt.00005237 73911527 812
50 000 - 59 999 bt.000015842 74000
60 000 - 69 999 bt.0000261 713 9092136 784
70 000 - 79 999 bt.4293 8920010754 3424302 684
80 000 - 89 999 bt.000010822 3172169 587
90 000 - 99 999 bt.00004369 7522192 306
100 000 - 149 999 bt.00001111 1095557 668
150 000 - 199 999 bt.00004628 33200
200 000 - 249 999 bt.00000000
250 000 - 299 999 bt.00000000
300 000 bt. og over00000000

Tabell 4 
Handelsflåten etter register, eierskap og alder

Handelsflåten etter register, eierskap og alder
2016
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
0-4 år132375 5351356 215903 381 38820579 532
5-9 år145609 206426 2031133 191 034251 148 473
10-14 år71250 982210 782972 297 43517532 297
15-19 år72257 0771476561 613 53215410 725
20-24 år39112 5140035691 3327159 532
25-29 år3040 6030010117 642317 031
30 år og over373242 6520026186 860695 534
Uoppgitt alder00000000

Tabell 5 
Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted

Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
2016
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Åkrehamn55 1360014 46200
Ålesund77193 560628 41526107 272513 582
Arendal321 238003119 420547 478
Askerøy00000000
Bergen127169 89122 7742025 564 23925512 511
Bodø2517 044000000
Brønnøysund1112 702000000
Brevik00000000
Drøbak2761000000
Drammen44 701000000
Egersund00006212 172130 945
Farsund00000000
Flekkefjord41 1530012 06100
Florø4780 6030022 88800
Fosnavåg40187 262212 4361359 985727 716
Fredrikstad2443000000
Grimstad29 1600013455 825142 835
Halden2388000000
Hammerfest3218 16929 64013 6503286 087
Hamar1261000000
Harstad2113 575000000
Holmestrand1534000000
Haugesund36135 9980029599 296130 945
Horten936 630000000
Hvitsten00000000
Hamnvik00000000
Kopervik52 8040024 51900
Kirkenes00000000
Kragerø31 300000000
Kristiansand S12129 011001457 03423 159
Kristiansund N2313 086000000
Langesund1109000000
Levanger00000000
Lillesand0000252 37800
Longyearbyen0014 32422 663142 996
Lyngør00000000
Larvik000000142 835
Melbu00000000
Mandal12 725000000
Mo00000000
Molde3153 0940000120 043
Måløy710 8330012 38000
Moss15 505000000
Mosjøen00000000
Myre23 847000000
Namsos1912 457000000
Narvik1927 1040000142 893
Odda2498000000
Oslo29159 52800542 843 454281 357 894
Porsgrunn00000000
Risør00000000
Rørvik912 182000000
Sandnes415 7710013 078115 016
Sarpsborg1133000000
Sandefjord329 34027 030003240 006
Sigerfjord00000000
Skudeneshavn836 156212 9121467 91626 800
Skien42 473000000
Sortland68 8920011 32400
Sandnessjøen2930 750000000
Steinkjer00000000
Stokmarknes42 695000000
Stavanger70173 76128 801301 010 611336 037
Svolvær32 078000000
Tønsberg3617004268 5602143 346
Trondheim5959 3880025 15300
Tromsø52183 07317 344328 88300
Tvedestrand00000000
Vardø1150000000
Vadsø00000000

Tabell 6 
Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype

Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
2016
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Oljetankskip271 45300
Kjemikalietankskip0000
Gasstankskip0000
Flytende produksjons-/lagringsskip2156 570191 159
Tanklektere21 24000
Tankskip for næringsmiddel0000
Andre tankskip517000
Bulkskip13300
Kombinasjonsbulkskip0000
Sand-/steindumper0000
Brønnfartøy1632000
Stykkgodsskip1889 36000
Containerskip1000
Lektere til tørrlast290306 34400
Ro-Ro frakteskip0000
Fryse-/kjøleskip0000
Bilskip0000
Kombinasjonsskip29500
Lekterskip0000
Andre tørrlastskip28600
Passasjerbåt75220 78900
Bilferje261 89800
Passasjer/ro-ro skip0000
Cruiseskip0000
Andre passasjerfartøy2274400
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip0000
Offshore serviceskip0000
Borefartøy6202 89918 842
Offshore leting/geologiske undersøkelser22 75322136 349
Kabelleggingsskip311 014432 218
Rørleggingsskip0000
Andre offshoreskip0000
Slepefartøy og skyvefartøy19340 11946 740
Bergingsfartøy og redningsfartøy4019 26900
Fiskefartøy6 031348 87500
Tråler6062 14600
Fabrikkskip24900
Fangstfartøy51 45800
Støttefartøy til fiske0000
Forskningsfartøy2428 03728 893
Mudringsfartøy143 59500
Isbryter248900
Fyrskip92 81300
Kranfartøy1318 6236137 973
Losfartøy562 45600
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy201 51116 074
Arbeidsskip2 31271 16000
Andre hjelpefartøy422 384114 161
Fritidsbåt/yacht8 08439 00600
Livbåt3000
Undervannsfartøy0000
Flytende konstruksjon74213 213289 164
Opplæringsfartøy497 7461499
Landingsfartøy0000
Ukjent1387 51100

Om statistikken

Statistikken viser den norske handelsflåtens størrelse og struktur. Den består av skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) over 100 bruttotonn, som er beregnet på transport av gods eller passasjerer.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Skipsregister

Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.

Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.

Bruttotonn

Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.

Standard klassifikasjoner

Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.

Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.

Om begrepene tank- og tørrlast-skip.
Tankskip etter ny skipstypestandard er skip i gruppen 1-Tankskip. Tørrlastskip er alle skip definert i handelsflåten med unntak av 1-Tankskip.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Navn: Handelsflåten, norskregistrerte skip
Emne: Transport og reiseliv

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for transport-, reiselivs- og IKT-statistikk

Regionalt nivå

Etter skipets hjemsted

Hyppighet og aktualitet

År

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i SAS og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur. 

Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.

I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartamentet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.

Likebehandling av brukere

Ikke relevant

Sammenheng med annen statistikk

Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart ( Sjøtransport-undersøkelsen ).

Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .

Lovhjemmel

Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.

EØS-referanse

Ikke relevant

Produksjon

Omfang

Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett

Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst eller utenriksfart),

Datakilder og utvalg

For årgangene frem til og med 2008 var data leverert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.

Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.

Datainnsamling, editering og beregninger

Et utrekkk av registeret per 31/12 sendes per e-post til Statistisk sentralbyrå.

SSB foretar ingen endringer på motatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.

SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.

Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.

Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.

Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.

Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.

Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.

Med endring av datalveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.

Revisjon

Ikke relevant

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB