Vi kjører mer i stadig flere biler

Publisert:

I alt tilbakela norske kjøretøy 45 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2016. Den samlede kjørelengden økte med 2,2 prosent i forhold til året før, noe som er lik veksten i antall biler fra 2015 til 2016, viser nye tall fra statistikken Kjørelengder.

Figur 1. Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Godsbiler i alt¹ 8717.3 9397.6 9626.3 9333.8 9201.2 9260.6 9478.9 9399.5 9325.0 9251.0 9285.1
Busser i alt 745.5 721.6 694.2 644.9 622.6 611.0 596.9 583.1 572.1 564.4 570.3
Personbiler i alt 29879.9 32247.2 32713.7 32631.1 32737.3 33032.0 33876.2 33930.5 33841.1 34434.8 35348.1

Personbilene står for 78,2 prosent av den totale kjøringen med norske biler. Personbilene inkluderer her drosjebiler, ambulanser og campingbiler, men disse bruksområdene utgjør en svært liten andel av personbiltrafikken. Små godsbiler står for 16,2 prosent av tilbakelagte kilometer, mens store lastebiler, busser og minibusser til sammen utfører en andel på 5,7 prosent av den totale kjørelengden.

Gjennomsnittlig kjørelengde øker for personbilene

Den gjennomsnittlige kjørelengden for alle personbiler var 12 480 kilometer i 2016, mot 12 387 kilometer året før. I fjor tilbakela bussene i gjennomsnitt 32 582 kilometer, og de store lastebilene 35 407 kilometer. Kjøretøygruppen som kjøres lengst, er trekkbiler og snittet for disse i 2016 var 64 940 kilometer.

Figur 2. Gjennomsnittlige årlige kjørelengder, etter kjøretøytype

2011 2016
Campingbiler 7638 5893
Store kombinerte biler 10303 7971
Små lastebiler (nyttelast under 3.5 tonn) 12478 10082
Små kombinerte biler 12601 10357
Minibusser 13283 11892
Lastebiler (totalvekt 12 tonn eller mindre) 13767 11928
Personbiler 12858 12390
Små varebiler 15568 14356
Store varebiler 16851 16512
Lastebiler (totalvekt over 12 tonn) 32482 30443
Ambulanser 33603 34498
Busser 39677 38167
Drosjer 59524 58302
Trekkbiler 67271 64940

Dieselbilene dominerer fortsatt

Dieseldrevne godsbiler, busser og personbiler kjørte til sammen 29,9 milliarder kilometer i 2016. Det er 1,3 prosent mer enn i 2015. Bensindrevne kjøretøy la tilbake 12,3 milliarder kjørte kilometer i 2016, 9,9 prosent mindre enn 2015. Dette skyldes blant annet at bensin-hybridbiler nå er plassert under annet drivstoff.

Figur 3. Kjørelengder, etter drivstofftype

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Bensin 23360.1 22849.6 21406.9 20005.7 18680.7 17423.8 16346.6 15380.8 14427.3 13735.7 12380.4
Diesel 15962.2 19494.7 21601.9 22573.2 23847.2 25428.0 27505.6 28370.1 28942.3 29515.1 29902.1
Andre drivstoff 20.3 22.1 25.4 30.8 33.1 51.7 99.8 162.2 368.6 999.4 2921.0

Figur 4. Gjennomsnittlige årlige kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og alder

0–4 år 5–9 år 10–14 år 15–19 år 20–24 år 25 år og eldre
Personbiler i alt 14935 14497 12155 9402 7018 3440
Små godsbiler i alt 17064 16641 12421 9239 7334 3718
Busser i alt 46057 42542 18559 10658 6252 3064
Store lastebiler i alt 57311 36417 19841 10255 6352 2713

Antallet el-biler øker lynraskt

Antall el-biler øker raskt, og i 2016 var det 41 prosent flere el-personbiler på veiene enn året før. Fortsatt utgjør el-bilene likevel kun 3,7 prosent av personbilparken, men enkelte steder er den veldig populær. I 2016 er el-bilenes samlede kjørelengde beregnet til 1,7 milliarder kilometer. Dette gir en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 16 905 kilometer. For el-personbiler er gjennomsnittlig kjørelengde beregnet til 16 840 kilometer.

 

Biler registrert i Akershus og Oslo kjører mest

Biler som er registrert i Akershus og Oslo tilbakela henholdsvis nesten likt, 6,1 milliarder kilometer, i hvert fylke i 2016. De stod for den største andelen av kjørte kilometer i Norge med henholdsvis 13,5 og 13,4 prosent. Deretter fulgte biler registrert i Hordaland, med en andel på 8,0 prosent.

Figur 5. Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og eierens bostedsfylke¹

Personbiler i alt Busser i alt Godsbiler i alt²
Akershus 4567.9 63.9 1490.1
Oslo 3860.1 260.7 1929.5
Hordaland 3024.6 50.7 563.5
Rogaland 2785.5 25.2 575.6
Buskerud 2188.9 7.0 541.3
Østfold 2097.6 4.5 466.1
Sør-Trøndelag 1970.2 46.9 411.6
Møre og Romsdal 1757.2 7.8 366.6
Hedmark 1633.9 10.7 477.1
Vestfold 1697.7 5.2 336.5
Oppland 1504.4 10.5 393.5
Nordland 1569.5 15.7 290.3
Telemark 1204.7 8.8 284.7
Vest-Agder 1194.9 7.8 241.3
Troms - Romsa 1104.5 15.1 234.9
Nord-Trøndelag 1071.2 14.9 208.6
Aust-Agder 870.3 6.1 179.0
Sogn og Fjordane 735.4 5.7 170.0
Finnmark - Finnmárku 506.0 3.0 124.4
Svalbard 3.7 0.0 0.0

Ny beregning av kjørelengden for el-biler for 2015 og 2016

Statistikken over kjørelengder baserer seg på måleravlesingsdata fra EØS-kontrollene (periodisk kjøretøykontroll) som vi mottar årlig fra Statens vegvesen. Det varierer med kjøretøygruppe når en ny bil kalles inn til første kontroll. For personbiler er det 4 år, mens f.eks. en lastebil kalles inn etter ett år. Beregning av kjørelengder for biler som ennå ikke har vært inne til første kontroll, er modellbasert. Mer om modellen som brukes står i Om statistikken. Den raske utviklingen i antallet og type elbiler, har ført til at modellen ikke har fungert optimalt for beregning av kjørelengden for elbiler. For 2015 har SSB derfor innhentet tilleggsinformasjon fra forhandlere og Norsk El-bilforening, som har en spørreundersøkelse om kjørelengden for disse bilene. Denne informasjonen er blitt innbakt i modellen også for 2016. Dette har medført at den gjennomsnittlige kjørelengden for elbiler har økt betydelig i forhold til tidligere beregninger. For 2016 er den gjennomsnittlige kjørelengden for el-personbiler estimert til 16 840 kilometer, mot 7 800 for 2014 og 12 987 for 2015. Inntil vi får flere reelle måleravlesinger vil det være usikkerhet knyttet til estimatene for kjørelengden for elbil.

Kjørelengder fordelt på fylker og kommuner

Fordelingen av kjørelengder på eiernes bostedsfylker og bostedskommuner følger langt på vei innbyggertallet i fylkene og kommunene, med noen variasjoner i gjennomsnittlige kjørelengder og gjennomsnittlig antall biler per innbygger mellom ulike deler av landet. Det er imidlertid et poeng at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom eierens adresse og stedet der bilen blir kjørt. For eksempel vil biler eid av leasingselskaper eller store transport- og serviceselskaper som oftest være registrert med adressen til hovedkontoret, selv om de brukes i andre deler av landet. På kommunenivå gir slike forhold spesielt utslag for kjøretøyer registrert på eiere i Bærum, som en følge av at flere store leasingselskaper er lokalisert der.

 

Kontakt