Utslipp til luft av NOx fra innenriks sjøfart og fiske

Nye NOx-faktorer gir lavere utslipp fra skip

Publisert:

Innenriks sjøfart og fiske står for om lag en tredjedel av de samlede utslippene av nitrogenoksider (NO x ) til luft i Norge. Nye utslippsfaktorer har resultert i at de beregnede utslippene for perioden 1990-2008 nå er mellom 6 og 10 prosent lavere enn tidligere beregnet. En ny SSB-rapport beskriver hvordan utslippet beregnes i den nasjonale utslippsstatistikken.

På bakgrunn av ny informasjon er tallene for NO x -utslipp til luft fra skip i norsk innenriksfart og fiskebåter oppdatert og forbedret i den norske utslippsstatistikken. I prosjektrapporten dokumenteres det hvordan utslipp til luft fra norsk innenriks sjøfart og fiske blir beregnet, og hvordan nye oppdaterte utslippsfaktorer for marin gassolje, tungdestillat og tungolje er utviklet.

NO x -utslipp fra den nasjonale utslippsstatistikken

Figur 1 viser de årlige utslippene fra de forskjellige kildene i utslippsstatistikken beregnet med nye faktorer. De reviderte faktorene har gitt en reduksjon i utslippene på fra 6 til 10 prosent i perioden 1990-2008.

Utviklingen i perioden 1996-2002 og toppen i 1999 skyldes blant annet endring i forbruket slik det er registrert i energiregnskapet. Det var en høy aktivitet innenfor olje- og gassutvinning rundt år 2000 og dette medførte blant annet høy aktivitet for bøyelastere og offshorefartøyer.

Det er særlig for de siste årene en viss usikkerhet knyttet til fordelingen av marin gassolje mellom innen- og utenriks sjøfart på grunn av mangelfull rapportering til salgsstatistikken fra oljeselskapene. Dette gir også en usikkerhet i trenden i utslippstallene for de siste årene.

Energiforbruk og gjennomsnittlige utslippsfaktorer

I de årlige utslippsberegningene som SSB publiserer i samarbeid med Klif, beregnes utslipp av NO x ved hjelp av energibrukstall og gjennomsnittlige utslippsfaktorer for de forskjellige kildene i utslippsstatistikken. Energibruk til innenriks sjøfart er hentet fra SSBs energiregnskap. For fiske blir tall fra salgsstatistikken for petroleumsprodukter benyttet.

Utslipp fra innenriks sjøfart og fiske er inndelt i et lite antall kategorier i det norske utslippsstatistikken: fiske, olje- og gassutvinning og oljeboring (flyttbare installasjoner), forsvaret, samt kategorien "annet", som blant annet inkluderer næringen innenriks sjøfart. Det vil være avvik mellom energiforbruk beregnet ved hjelp av statistikk for gjennomsnittlig drivstofforbruk for definerte skipstyper (”bottom up-beregninger”) og energiforbruket slik det fremkommer i energiregnskapet og i salgsstatistikken. Gjennomsnittsfaktoren som blir benyttet for næringene i ”annet”-kategorien, blir også benyttet for differansen mellom bottom up-beregnet forbruk og forbrukstallene i SSBs energiregnskap.

De oppdaterte gjennomsnittlige utslippsfaktorene viser en klar nedgang i perioden fra 2000 (figur 2). Utviklingen i gjennomsnittsfaktorene er avhengig av flere faktorer. En årsak er endringer i skipsflåtens sammensetning, hvilket kan være én av forklaringene til nedgangen i gjennomsnittsfaktorene de senere årene. For eksempel er andelen av forbruket som går til bøyelastere med relativt høy utslippsfaktor, gått ned. En annen forklaring er den gradvise innfasingen av nyere motorer med lavere utslipp etter millenniumskiftet. Tiltak som katalytisk rensing har virket reduserende på faktoren fra og med år 2007. Utslippsfaktoren for flyttbare installasjoner er holdt konstant gjennom perioden.


Utslipp av NOx fra innenriks sjøfart og fiske. Tonn

              

Gjennomsnittsfaktorer brukt i de årlige utslippsberegningene, kg NOx/ tonn drivstoff

              

Fordelingen av utslipp mellom skipskategorier i bottom up-analysen. 2007



Detaljerte utslippstall per skipskategori for 2007

For årene 1993, 1998, 2004 og 2007 ble det gjennomført detaljerte bottom-up-beregninger av forbruket. For disse årene foreligger det gode forbruksdata, og dette har gjort det mulig å beregne utslipp på mer detaljert nivå. Tabell 1 og figur 3 viser utslippstall på detaljert nivå for 2007.

Oppdatering av utslippsfaktorer

Prosjektet har hatt som mål å oppdatere gjennomsnittsfaktorene som er benyttet i utslippsberegningene, og nye utslippsfaktorer for NO x fra Marintek er blitt implementert i det nasjonale utslippsstatistikken for skip. De nye basisfaktorene fra Marintek gjelder utslipp av NO x for forskjellige motortyper (sakte-, middels- og hurtiggående) bygget før og etter at nye IMO-utslippskrav ble innført fra år 2000. Basisfaktorene ble vektet i to steg: først etter motortypefordeling innenfor skipskategorier (lastebåter, slepebåter, ferger etc.), og deretter etter forbruk for skipskategoriene. Denne beregningen er gjort for 1993, 1998, 2004 (delvis) og 2007. For disse årene foreligger det gode forbruksdata for alle skipskategorier. Basert på beregnet utslipp og drivstofforbruk fra bottom-up-beregningene er det laget gjennomsnittsfaktorer for NO x til bruk for innenriks sjøfart og fiske for de aktuelle næringene. For årene imellom er de gjennomsnittlige utslippsfaktorene estimert ved lineær interpolasjon. Samme faktorer brukes for drivstofftypene marin gassolje, tungdestillat og tungolje.

 

I prosjektarbeidet har SSB benyttet nye forbruksdata fra Fiskeridirektoratet for vekting av faktorer. Fra Fergefaktautvalget har vi også fått tilgang til tall for forbruk og utslipp fra ferger, som er blitt brukt i beregningene. Næringslivets NO x -fond har også gitt tilgang til en database over forbruk og utslipp i 2007 og tall for utslippsreduksjoner grunnet tiltak. Data for skipsfordeling og forbrukstall som er brukt i beregningene, er hovedsakelig fra NO x -fondet, unntatt for fartøy innenfor næringene forsvar, fiske og olje- og gassutvinning (flyttbare installasjoner).

NO x -fondet og reduksjonstiltak

En NO x -avgift ble innført 1. januar 2007. Samtidig som avgiften ble vedtatt innført, ble det besluttet at virksomheter som inngår miljøavtaler med staten om NO x -reduserende tiltak, kan få avgiftsfritak. I januar 2008 inngikk 14 sentrale næringsorganisasjoner en slik avtale med Miljøverndepartementet. Avtalen omfatter perioden 2008-2010 og innebærer en forpliktelse til å redusere NO x -utslippene med 30 000 tonn. Virksomheter som slutter seg til avtalen må foreta innbetalinger til Næringslivets NO x -fond, som gir tilskudd til gjennomføring av kostnadseffektive NO x -tiltak. Forhandlingene om forlengelse av avtalen er i gang og forventes avsluttet innen utgangen av 2010. Aktuelle tiltak kan være montering av renseutstyr, forbedring av forbrenningsprosesser eller overgang til energivarer som gir lavere utslipp. Det forventes at utslippsreduksjonen vil finne sted hovedsakelig i 2010, og den skal være fullt ut gjennomført i løpet av 2011. Hvis mindre enn 90 prosent av utslippsforpliktelsen er oppfylt ved fristens utløp, må det betales avgift for den delen av utslippsreduksjonen som ikke er gjennomført.

I Marinteks basis-NO x -faktorer er effekter av tiltak ikke inkludert. Tiltak kan innvirke både på faktorens størrelse og på forbrukets størrelse. Noen tiltak kan øke drivstofforbruket i en viss grad. Hvis tiltak reduserer NO x -utslipp på grunn av mer effektiv motor, det vil si at også drivstofforbruket blir redusert, skal det ikke telles med. Gassdrift som tiltak fanges opp ved hjelp av endring i drivstofforbruk samt at utslipp fra gassdrift beregnes.

Tabell 1: Utslipp av NO X fra skipskategoriene i bottom up-analysen. 2007. Tonn
 
Skipskategorier Utslipp (tonn NO X )
 
Lastebåter 6 915,146
Slepebåter  721,728
Bøyelastere/oljetankers 3 261,008
Supply/standbyskip 8 191,934
Ferger 6 424,500
Hurtigruten 3 891,000
Andre rutebåter 1 693,203
Cruiseskip 1 622,639
Fiske 19 848,763
Forsvar  632,776
Flyttbare installasjoner (mobile oljerigger) 15 240,900
Andre (rest, differanse med top-down)  533,570
Totalt 68 977,168
 

Differensen mellom det totale drivstofforbruket i top down- og bottom up-beregningene viser et avvik på 1 prosent for 2007. Det kan forklares med at bottom-up-metoden ikke dekker alle skip, men det kan også være at fordelingen mellom innen- og utenriks ikke er tilstrekkelig eksakt i salgsstatistikken for petroleumsprodukter.

 

Definisjon av innenriks sjøfart og fiske

I utslippsstatistikken benyttes "innenriks sjøfart" for all sjøtransport mellom to norske havner unntatt fiskebåter - dette uavhengig av hvor skipene har bunkret. "Havner" inkluderer også installasjoner på den norske delen av kontinentalsokkelen. Det er viktig å skille mellom dette og definisjonen av næringen innenriks sjøfart, slik den brukes både i SSBs nasjonalregnskap og energiregnskap.

Næringen innenriks sjøfart består av sjøfart og kysttrafikk og transport på elver og innsjøer av passasjerer og gods og utgjør bare en del av kilden innenriks sjøfart, slik den er definert i utslippsstatistikken.

 

Utslipp fra fiske skal i henhold til internasjonale retningslinjer beregnes ut fra solgt drivstoff til fiske i landet.

 

Utslipp fra utenriks sjøfart (internasjonal marin bunkers) holdes utenfor den nasjonale totalen for sjøfart og er rapportert separat, i henhold til internasjonale retningslinjer.

  

Dokumentasjon av utslipp fra skip

Les mer i Rapport 2010/40: Utslipp til luft av NOx fra innenriks sjøfart og fiske .

 

 

 

 

 

Kontakt